Man sparar egentligen inget på att ha ett ”smart hem”-system men man kan ju hålla koll på grejerna så temperaturen är någorlunda konstant över vintern. Man sparar förstås en del om man ser att det är för varmt och kan sänka värmen några grader. Några grader över en längre tid kan göra en märkbar skillnad.

Z-Wave och andra protokoll är relativt säkra. 433MHz är inte säker alls men billig och har oftast bättre räckvidd i huset.

Värmeförflyttare är oftast termostat-styrda fläktar som går igång när det behövs. Behöver oftast installeras av elektriker om man ska följa reglerna.
 
R
Vet du vad du har för värmepump? Oftast finns det moduler att köpa till dom från tillverkaren för fjärrstyrning.
 
F Fixaren06 skrev:
Hur är det med säkerhet på Z-wave och diverse smarta-hem system? Ni som har dessa system och kopplat in både element och luftvärmepumpen, sparar det mycket energi eller är det bara en rolig gadget?

Det talas även om värmespridare som komplement till luftvärmepumpen, hur ska denna sitta i relation till pumpen och ska den vara på konstant?

Skulle säga att alla uppkopplade eller trådlösa system är möjliga att angripa och hacka.
Sedan ska det finnas ekonomisk vinning etc för att detta ska ske, se ex. stölder av moderna bilar och hackning av uppkopplade kameror.

Att någon skulle angripa prylar i en sommarstuga ser jag som obefintlig. Z-wave har kryptering och jobbar aktivt med detta, men tydligen har man lyckats kringgå detta skydd, men personligen ser jag risken för att detta ska ske som noll. Det kräver specialutrustning och att någon befinner sig i närheten av utrustningen som radiomässigt ska hackas.

Chansen att Z-wave-prylen lämnar in och uppför sig felaktigt pga fel i hårdvara är avsevärt större.


Spara energi - här är det bara luftvärmepumparna som kan trolla fram mer värme ur samma mängd elenergi som ett konventionellt elelement använder.

Om termostaterna funkar på elementen, du får en jämn innetemp även när solen ligger på, så är där inte mer att göra åt dessa grejor. Ska det sparas på elen så måste elementen stängas av.
Jag hade personligen försökt att stänga alla element när stugan inte används och förlitat mig på värmepumpen.
Då kört elementen över en kontaktor styrd av en passande mottagare, ex någon Z-wave-enhet.

Värmeförflyttare - tveksam till dessa, det krävs rejäla kubikmeter luft för att flytta på den uppvärmda luften några längre sträckor.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Vi har ett fritidshus i Dalarna och det har blivit en blandning av lösningar:
  • Mobilt bredband för kommunikationen
  • Telldus för sensorer och kopplat till några värme fläktar
  • LVI element med wifi-styrning
  • Airpatrol för styrning av luftvärmepumpen
  • Avstannat projekt att knyta ihop alltihopa med Homey :)
Zwave är definitivt att föredra istället för 433 MHZ
Jag skulle inte bara lita på luftvärmepumpen utan att även kunna styra elementen.
I vårt fall har den luftvärmepumpen stannat en gång på vintern då det bildats så mycket is under...

Vi har egentligen en urusel planlösning för en luftvärmepump och det är ett gammalt timmerhus. Trots det så sänkte vi förbrukningen med 35 % och det är vår primära källa för underhållsvärme.
Temperaturen förösker vi hålla till 12 grader då det finns bättre förutsättningar att värma upp huset inför helgbesök
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Elelement behöver inte kunna fjärrstyras som backup för llvp vid underhållsvärme. Vi ställer våra 5 grader lägre än underhållsvärmen så stannar llvp går de in när temperaturen sjunker. LLvp är det bra att kunna styra och få larm från.
 
  • Gilla
TK Trossö
  • Laddar…
Tja det beror på.
Om man kommer upp på kvällen och har bara 5 grader i huset... så blir det en kall natt!
 
Scout Scout skrev:
Tja det beror på.
Om man kommer upp på kvällen och har bara 5 grader i huset... så blir det en kall natt!
Beror ju på vad du har i underhållstemp på llvp eller inställd temp, det blir då 5 grader kallare om llvp stannar. Sedan får man ju anpassa efter sina förutsättningar och alternativ värmekälla t.ex. vedkamin om syftet är att kunna bo i huset eller enbart säkerställa att unvika frysgrader.
Så det kan påverka valet av fjärrstyrning.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Går det att på ett smart sätt räkna på energiförbrukning på samtliga elementet på 10 grader och en llvp på 15 grader året om? Jag förstår att det har med hur mycket elementen behöver slås på men förutsatt att de behöver slås på stora delar av dygnet?
 
Ja, det är bara att räkna samman alla elementens effekt och sedan multiplicera med det antal timmar du tror att de kommer att vara påslagna.
Men är det inte enklare att byta llvp till en med högre effekt som klarar 90kvm om nuvarande inte gör det. Minns inte om jag läst var huset finns någonstans, för det beror ju också på dygnsmedeltemperatur hur effektiv en viss modell av llvp är vid låga temperaturer.
Men elelement behövs ändå om du inte acceptetar att det får bli frysgrader om pumpen stannar.
 
Redigerat:
hordak
Jag har en Daikin llvp som jag kan styra via app och mobilt bredband, drar ca 20 Mb/månad, men har extra surfkort kopplat till mitt vanliga mobilabonnemang med 15 Gb/mån. Appen är trevlig med redovisad elförbrukning för pumpen, samt ute- innetemp och rf. Har element med elektroniska termostater som ställts på 10 grader i händelse av bortfall från värmepumpen.
Använder Greenely för koll av totalförbrukning, även om flera nätägare/elleverantörer nu släpper egna appar med samma funktion, tex Fyrfasen och Ellevio.
 
Tror det blir svårt att räkna fram något värde på energiförbrukningen då vi inte vet elementens driftstid.
Alla elementen jobbar autonomt med egna termostater, som påverkas av väreminstrålning och utetemp.

Annars är det som tidigare nämnt, energi= effekt x driftstid.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi har mobilt bredband i stugan i fjällen. Funkar riktigt bra. En timer startar om modem varje natt vid tre. Yali digital radiatorer och tre golvvärmeslingor ned wifi-styrning. Kommer ofta upp sent på kvällen då vi brukar åka efter jobb/skola så då är det guld att kunna dra upp värme innan.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja, det är bara att räkna samman alla elementens effekt och sedan multiplicera med det antal timmar du tror att de kommer att vara påslagna.
Men är det inte enklare att byta llvp till en med högre effekt som klarar 90kvm om nuvarande inte gör det. Minns inte om jag läst var huset finns någonstans, för det beror ju också på dygnsmedeltemperatur hur effektiv en viss modell av llvp är vid låga temperaturer.
Men elelement behövs ändå om du inte acceptetar att det får bli frysgrader om pumpen stannar.
I södra Sverige ligger stugan. Problemet i dagsläget är ju att en del av stugan blir helt utan uppvärmning av llvp. På planritningen är vardagsrummet lika kallt som ett kylskåp. Allrummet får ok värme men sovrummen har också svårt att komma upp i värme. Luftvärmepumpen är ju en dyr Panasonic av nyare sort som ska kunna värma upp 120kvm.
 
  • Planritning av en stuga med markerade rum som vardagsrum och sovrum, hänvisar till uppvärmningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommarstugor brukar ha sämre isolering än åretrunthus. Kanske påverkar detta tempen i vardagsrummet. Utstrålning av värme i denna del är större än tillförd värme från pumpen?
 
E etompau skrev:
Sommarstugor brukar ha sämre isolering än åretrunthus. Kanske påverkar detta tempen i vardagsrummet. Utstrålning av värme i denna del är större än tillförd värme från pumpen?
Jo men troligtvis. Då borde denna del värmas upp av elradiatorer? Finns det andra smarta sätt för uppvärmning av denna del?
 
  • Gilla
Cerveza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.