13 402 lĂ€st · 66 svar
13k lÀst
66 svar
Fixar en luftvÀrmepump ett garage?
har du isolering under sÄ blir det o-braB Bond Vagabond skrev:Ok det mesta verkar vara möjligt.
Men! Det som fortfarande Àr ett stor projekt Àr avlopp/drÀnering.
NÄgon har föreslagit att borra hÄl genom betongen. Detta lÄter billigt och enkelt men kÀnns som att det blir svinfult? Sen att göra det pÄ ett hus frÄn 2022?
Kan man inte bara bila ner en drÀneringrÀnna utan avlopp? Vet stt jag sett nÄgon sÄn modell nÄgonstans
Àr det dÄlig drÀnering under sÄ blir det skitdÄligt
stÀller du bilen uppe pÄ sÄ syns det inte
drÀneringsrÀnna utan avlopp Àr som hÄl i huvudet
Det enda riktiga Àr att lÄta den mindre bemedlade byggaren av garaget att göra om det med riktigt avlopp
Det har ju redan föreslagits i trÄden, men om man nu vill kunna stÀlla in en snöig bil i ett varmgarage som just nu har plant golv, utan att den typiskt rÀtt stora mÀngd is och snö som sen smÀlter ska rinna Ät fel hÄll (tex in i vÀggarna) och utan att borra en massa hÄl i den nya fina bottenplattan, sÄ kommer man inte ifrÄn att skapa nÄgot sorts fall pÄ golvet. Att borra hÄl i bottenplattan Àr ju lite okonventionellt, isolervÀrdet gÄr ned och man kan fundera över ifall hÄlen kontinuerligt kan hantera grusigt vatten utan att sÀttas igen med tiden, dessutom behöver marken under tÄla tillförseln av vatten (det Àr ofta önskvÀrt att ha torr mark under frigolitisoleringen) och slutligen sÄ kommer ju fuktig luft frÄn marken under att kunna börja sugas in i garaget.
Detta fall kan skapas antingen genom att slipa bort material pÄ drygt 10 kvadratmeter yta (vilket kÀnns orimligt dyrt/komplicerat/dammskapande och dessutom kanske gör att underliggande armering blottas pÄ den lÀgsta punkten) eller genom att tex flytspackla in nytt material mot sidorna. Rent teoretiskt skulle man med vinkelkapen kunna slipa in ett antal drÀneringsspÄr som med lutning leder vattnet frÄn alla bilens ytterkanter in mot en gemensam lÀgstapunkt. Flytspackling Àr nog det mest vettiga. Att skapa fall pÄ en större yta genom att lÀgga klinker i lutning kan ju ocksÄ gÄ, men ger ju ett orimligt stort behov av klinkerfix pÄ de delar som ska höjas (klinkerfix Àr dyrare Àn flytspackel) sÄ Àven i det fallet skulle man antagligen vilja flytspackla ett fall först.
NÀr man sen ordnat ett fall mot en lÀgstapunkt behöver man fÄ bort vattnet dÀrifrÄn, antingen genom att bila in en golvbrunn med tillhörande avlopp eller tex genom att placera en drÀneringspump i lÀgstapunkten som kan fÄ bort vattnet.
Oavsett sÄ innebÀr det rÀtt mycket jobb att lösa avrinningen sÄ hÀr i efterhand.
Detta fall kan skapas antingen genom att slipa bort material pÄ drygt 10 kvadratmeter yta (vilket kÀnns orimligt dyrt/komplicerat/dammskapande och dessutom kanske gör att underliggande armering blottas pÄ den lÀgsta punkten) eller genom att tex flytspackla in nytt material mot sidorna. Rent teoretiskt skulle man med vinkelkapen kunna slipa in ett antal drÀneringsspÄr som med lutning leder vattnet frÄn alla bilens ytterkanter in mot en gemensam lÀgstapunkt. Flytspackling Àr nog det mest vettiga. Att skapa fall pÄ en större yta genom att lÀgga klinker i lutning kan ju ocksÄ gÄ, men ger ju ett orimligt stort behov av klinkerfix pÄ de delar som ska höjas (klinkerfix Àr dyrare Àn flytspackel) sÄ Àven i det fallet skulle man antagligen vilja flytspackla ett fall först.
NÀr man sen ordnat ett fall mot en lÀgstapunkt behöver man fÄ bort vattnet dÀrifrÄn, antingen genom att bila in en golvbrunn med tillhörande avlopp eller tex genom att placera en drÀneringspump i lÀgstapunkten som kan fÄ bort vattnet.
Oavsett sÄ innebÀr det rÀtt mycket jobb att lösa avrinningen sÄ hÀr i efterhand.
Hehe, energin att smÀlta is/vatten Àr jÀmförbar med att vÀrma motsvarande mÀngd vatten till 80C.B Bond Vagabond skrev:
Det lönar sig dÀrför att skotta/borsta av sÄ gott det gÄr.