A
M Myckling skrev:
Du släpper alltså in vem som helst oavsett ärende?
Det är väl inte vem som hellst och ett specifikt ärende.
 
Unikt namn
M Myckling skrev:
Har kommer dom in i garaget och konstaterar att det finns en olaglig golvbrunn?
Dykare i grunt vatten med hjälm, mask och flytväst, håller i golfklubbor, humoristiskt och ovanligt scenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspektören gömmer sig i diket medan TS kör ut ur garaget.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du släpper alltså in vem som helst oavsett ärende?
Nej, men tyvärr har tjänstemän under tjänsteutövning rätt att ta sig in där uppdraget kräver så det är svårt att hindra dom.

Grundfrågan är väl snarare varför kommunens tjänsteman över huvud taget skulle få för sig att göra en inspektion. Det brukar föregås av att någon grinig granne gör en anmälan av någon anledning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Betongplattan är redan på plats. Hur fixar man något av det ni föreslår på en befintlig platta?
Borra 10 st 10 mm hål där bilen står ner till underliggande grusbedd så dräneras vattnet bort
 
B Bond Vagabond skrev:
Ska bygga ett varmgarage som saknar avlopp. Fixar en billig luftvärmepump från Jula att hantera snö- och regnfukten från en parkerad bil?
Värmepumpar ger noll ventilation, dvs. funkten blir kvar. Elektrisk avfuktare är dyr i drift.
Kika på SolarVenti.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Aha bara borra rakt igenom plattan alltså?
Ja
 
Dammsug hålen efter borrning.
 
B Bond Vagabond skrev:
Men kan man montera en golvbrunn utan att ansluta den till något avlopp? Och vad menar ni då för golvbrunn?
Blomman
Det räcker inte med en golvbrunn,har själv en golvbrunn men det funkar inte.Jag fick mögel
angrepp i yttertaket,håller med tidigare som föreslog en avfuktare.
 
Har du inget fall så ser jag inte hur en avloppsbrunn skulle hjälpa, mer än att dränera avfuktaren.
Skall du ha in bilen så behövs en avfuktare för att få det torrt.
 
En luftvärmepump kommer TINA bilen. Dvs snön övergår till flytande form. Där kan du välja att DRÄNERA bort vattnet. Förslagsvis genom en brunn som bilas ner i golvet. Är golvet något så när plant så kan du gjuta på ett tunt lager på befintlig platta och göra fall mot golvbrunn.
Om du inte dränerar bort vattnet kommer LVP FÖRÅNGA vattnet. Då måste du VENTILERA bort vattenångan(vilket du måste göra även om du har brunn men inte lika mycket).
Det finns några olika varianter på hur man kan lösa det men Solarventi funderar jag själv på att komplettera mitt garage med för lägre driftskostnad.
Avfuktare skulle jag inte välja mer än i absoluta nödfall för det är DYRT i drift.
I ett drömscenario hade jag haft: Solarventi och LVP som fick stå för uppvärmning.
Golvbrunn som dränerar bort vatten.
Solarventi och ett litet FTX som ventilerar bort fukten.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Ok det mesta verkar vara möjligt.

Men! Det som fortfarande är ett stor projekt är avlopp/dränering.

Någon har föreslagit att borra hål genom betongen. Detta låter billigt och enkelt men känns som att det blir svinfult? Sen att göra det på ett hus från 2022?

Kan man inte bara bila ner en dräneringränna utan avlopp? Vet stt jag sett någon sån modell någonstans
 
Under alla förhållande så måste nog till en grop av något slag, som samlar vätan. Sen att bila, det finns betongsågar att hyra och det blir en bra ränna att lägga rör i och gjuta över.
 
  • Gilla
Bond Vagabond och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni annars om att kakla golvet? Kan man dra någon dränering då?
 
Du måste ändå hugga ner en ränna eller att höja klinkern min 25 mm , inget bra det sista.
 
det finns aldrig någon enkel lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.