Jo exakt.
Men hur som helst så bör man ha en separat retur från golvvärmen väl. Att trimma in golvvärme mitt på en 1-rörs slinga ska vara lite klurigt vad jag förstått?

Vem ska man konsultera för att få reda på hur man bör göra i just mitt fall?
 
Betrakta schuten som en radiator, den ser ut som en radiator. Så du kopplar in den som en vanlig radiator, går då givetvis att koppla som enrörs & 2-rörs (presis som på en radiator så skiljer det ju på hur avstängningen är konstruerad)

Sen är ju golvvärmen ett egetsystem, på kopplat på schunen (puchern) den påvrkar då inte övriga systemet alls.
 
jaha, så att helt enkelt plocka bort en befintlig radiator och ersätta den med en schunt kopplad för 1-rörs så klart borde funka fint? Det hade ju sparat lite jobb i så fall :)
 
I princip ja, men frågan är om flödet/trycket räcker, det kan behövas en separat pump också på golvslingesidan...Och det är just en sådan "shuntgrupp" som finns i en "golvvärmecentral"

Separat retur ger ingen extra fördel.. Returerna skall ju ändå blandas ihop där nere i "pannrummet"/värmepumpen.. Alla system gynnas av en så låg returtemp som möjligt, så det kan vara en viss fördel av att koppla golvvärmegruppen som "ersättning" för den "sista" radiatorn i slingan...
 
aha så till den behöver jag i princip bara slang då?

Kikade lite på push12. På deras skiss hade som anslutit den sist i ett 1-rörs system. Precis som PST förutspråkade tidigare.

Är detta ett måste tro? Blir lite knepig dragning i så fall för min del.
 
Redigerat:
Det spelar ingen som helst roll var i slingan den hamnar.
i avstängningsventilen så har du som du märkt en baypass fuktion, det mästa vattnet kommer att pasera förbi radiatorn, bara en liten mängd som går in i radiatorn (jag menar förståss pushern, inte radiatorn)

Den lilla mängd vatten som kommer in i pushern är där för att hålla en "konstant" tempratur på golvvärmen. Internt i golv värme systemet så snurrar vattnet runt runt mycket snabbt, så hela golvet har nästan samma tempratur. Men en lite mängd vatten rinner ut & nytt kommer in, för att kompensera för avkylnigen.
 
Strålande, då får det bli detta system :)

Finns det flera tillverkare eller är det push 12 som gäller tro?

//F
 
Det finns några olika, med snarlika system. Går även att få den med en intern elpatron om man vill värma när annan värme är avstängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.