Ok så det beror lite på vilken VP man har då kanske. Ska plöja igenom manualen igen när dottern sover middag.
 
Radiatorktetsen bör ha "exakt" 8 graders tempratur diff.
En enskild radiator bör inte ha mindre än 4 graders tempratur diff, men du kan ha mer om du vill (det blir ju bara kallare i rummet om tempratur diffen över radiatorn är större)

OBS alla tempraturer ska mätas när kompressorn arbetar & tempraturen stabiliseratsig, vilket tar ca 10 min.

Om du har lägre tempratur diff än 4 grader över en radiator så får värmepumpen för varmt vatten tillbacka & kommer att arbeta upp en onödigt hög tempratur i systemet, vilket gör att COP blir sämre.
 
Tempratur diffarna på radiatorkretsen & ensklida radiatorer styrs av hastigheten på cirkulationspumpen & hur mycke du struper radiatorerna
man ska eftersträva att ha så lite strypt som möjligt & så låg hastighet på cirkulationspumpen som möjligt men ändå ha 8 graders tempratur digg på radiatorkretsen.
 
aha, tror bestämt jag har 10 grader diff, i alla fall när jag kollade sist. Osäkert om det var efter exakt efter 10 min..

Om det nu stämmer så vill jag alltså sänka diffen två grader. Detta gör jag genom att sänka hastigheten på cirkulationspumpen då? Eller ska jag kontrollmäta på varje radiator med så dom inte är strypta för mkt?
 
om du vill ha varmare i nått rum så ska du kolla den radiatorn så den inte är strypt för mycke.
Vi vil ha så lite strypt som möjligt för att minska motståndet i radiatorkretsen (högt motstånd fårn cirkulationspumpen att dra mer ström)

Om du vill minska diffen (eller delta-t som det heter) så ska du höja hastigheten på cirkulationspumpen.

Det är inte jätte noga att du kolar efter exakt 10 minuter, det som är viktigt är att det gått så lång tid så värdena hinner stabelisera sig, kan ta 5 minuter eller 10 minute, är lite olika (det gör inget om du väntar längre, då delta-t kommer att vara den samma tills kompresorn stannar.
 
Hur/var stryps radiatorerna? För jag gissar att vi inte pratar om termostaterna på dom nu?

"Om du vill minska diffen (eller delta-t som det heter) så ska du höja hastigheten på cirkulationspumpen."

skrev du, låter så klart vettigt, tänkte bakvänt när jag ställde frågan, men då drar ju cirkulationspumpen mer ström i mitt fall då borde jag istället kolla diffen på varje radiator eller täken jag knasigt nu igen

När man justerar in varje enskild radiator mäter man då helt enkelt tempen på vattnet vid inkommande respektive retur
 
ja du mäter på inkomande & utgående på varje radiator (vissa radiatorer kanske behövae vara mer strypta för att rummet inte ska bli varmare än önskat)

Strypningan på radiatorerna är normalt bakom termosaten, men kan i visa fall vara så att man skruvat in avstängninges skruven på returen lite för att skapa en strypning.
 
Tjo, följetongen fortsätter.

Kollade av flödet och visade sig att jag hade en diff på 11 grader på radiatorkretsen.

Sprang runt och kände på radiatorerna och flera, kändes lika varma på både inkommande respektive retur. Sen kanske det inte var så vetenskapligt test då det kanske är svårt att känna 4 graders diff med bara handen :)

Hur som helst de som kändes lika varma var uteslutande enkelradiga radiatorer, om det har någon betydelse?

Så var ska jag börja, trimma in radiatorerna först eller temp diffen på radiatorkretsen?

Sen ser mina radiatorer ut så här:
pic_show_id32137731.html


Hur justerar jag dessa?

//F
 
  • IMG_0105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först trimmar du in tempdiff på radiatorerna, därefter justerar du hela tempdiffen på radiatorslingan mha. hastigheten på cirkpumpen.

Finns en bra tråd om hur injustering går till också, hittar den inte i hasten nu. Men sök du så finner du säkert...
 
Ok, ska försöka hitta den tråden då. Angående mina radiatorer. Hur stryper jag dom?
 
Om du inte har en instrypningsring under termostaterna (det ser inte ut så) så lossa täcklocket på radiatorkopplet, din högra bild. Den "horsontella muttern". Därunder sitter en injusteringsskruv. Du ökar och minskar flödet genom att skriva in eller ut den skruven.
 
Som jag gissade då.
Blir till att inhandla en ir-termometer imorgon.

//F
 
Jaha då ska vi se.
Efter att ha inhandlat en ir-termometer kunde jag konstatera att de "bästa" radiatorerna hade en diff på 3 grader (dubbelradiga) några hade 2 grader diff ( enkelradiga) samt ett litet enkelradigt som bara hade en diff på 1 grad.

Började skruva på injusteringsskruven under "muttern" alla var utskruvade till max. Konstigt nog så händer det ju inget när man skruvar in skruven. Eller rättare sagt diffen minskade när jag skruvade in skruven.

Hur funkar en sådan skruv egentligen. Trodde den skulle vara helt stängd när man skruva in den i botten?

Om jag nu inte kan justera mer. Vad är då nästa steg, justera in diffen på radiatorslingan eller montera på en strypning på varje radiator (om det är möjligt) eller helt enkelt lämna det som det är tills jag fått bytt ut alla radiatorer mot nyare?
 
En tanke som slog mig. Man kan inte strypa varje radiator med "piggen" till termostaten? Man kanaske kan modda termostaten så dom blir ett enkelt vred?
 
Tänk på att du ska mäta tempdiffen när värmepumpen är igång , inte annars.

Du kan montera mekansikt vred & då strypa vid termostaten, det blir samma sak. Men det är risk att nån vrider på vredet o ändra allt för dig.

avstängnings kranen på returen har en insex skruv under locket, det är denna skruv du kan justera på.
När den är fullt ut skruvad så är det fullt flöde, presis som en vatten kran vid diskbänken. Fullt flöde ger låg tempdiff på radiatorn, för då hinner ju inte vattnet svalna i radiatorn.


Låter konstigt att du bara har nån enstaka grads tempdiff över radiatorerna när du har 10 graders diff över hela radiatorkretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.