När jag lossade locket fanns det en spårskruv, fast det har kanske mindre betydelse så klart.

Mätte när pumpen var igång.

En grad diff var det bara på en radiator. En liten radiator vi dörren i källaren. de andra hade 2-3 grader.
Alla strypskruvar är utskruvade till max som sagt. Om man börjar skruva på strypskruven, kommer man märka att temperaturen dalar direkt eller kan det ta en stund. Kanske var det som var problemet..

Edit:
Gjorde ett test till. Skruvade in strypningen helt innan pumpen drog igång. Efter att pumpen gått en stund hade jag samma temperatur på tillopp samt retur dock kall radiator.
Verkar som att när man stryper radiatorn helt så blir det någon slags "bypass" direkt till returen.
Öppnade strypningen långsamt och vipps så hade jag en diff på 4 grader. Ska bli intressant och se om det håller sig vid nästa pumpstart igen..

Ett annat problem. Strypskruven sitter som berget på 4 av 7 radiatorer i källaren. Hur fasen får man loss dom tro...


/F
 
Redigerat:
Är du säker på att du verkligen har 2-rörs system?

Jag tror att enrörs system har ett sånt betende som du beskriver. Men jag är inte säker, då jag inte kan nått om en rörs system (har igentlifen ingen vvs utbildning alls)
 
Hm nr jag sökte på hur man lät fann ut om man hade ett eller två rörs system så dök det upp ett svar att hade man två rör till radiatorn där det ena hade en röd markering och det andra en blå så hade man två rörs system... Jag hade så klart dessa färgmarkeringarna därför förutsatte jag att hade två rörs system..

Finns det något annat sätt att kontrollera?
 
den årgång på hus du har, har ofta 1-rörs system.
Baypassfunktion så som du beskriver bör et enrörs system ha.
Tittar man på avstängningskranen i botten på radiatorn så går ju röret till termostaten från denna, detta rör sitter oftast lodrätt monterat ovanför ett av de andra rören på et 2 rörs system, medans det på ett enrörs, sitter lite förskjutet. (på din bild har du en variant där röret kommer ut i en vinkel, det har jag inte sett nån gång tidigare)

Om man stänger termostaten på ett 2-rörs system så blir båda rören (till/från) radiatorn kalla, då cirkulationen upphör.
medan det på ett 1-rörs system fortarande cirkulerar vatten till & igenom avstängningskranen & ut i gen för att ta sig till nästa radiator.
Så ta o vrid in en termostat så radiatorn stäng av helt, sen väntar du en timme eller så, för att sedan när pumpen är igång känna om rören blir lika varma som på övriga radiatorer.
 
Vilket fiasko.....

Efter att letat lite mera info om hur man konstaterar om man har 1 eller 2-rörs system så har jag kommit fram till att jag har ett 1-rörs system.

Då är man ju änna tillbaka på ruta ett då. Min första fråga som var om man kunde sätta en större radiator i kommande badrum blev ju plötsligt aktuell igen. Knepigare att bara byta till en större radiator vid 1-rörs system var de väl?

Sen till nästa fråga då. Justerar man in ett 1-rörs system lika dan som ett 2-rörs?
 
Jag har aldrig "lekt" med ett 1-rörs system så jag kan inte ge några exakt svar, bara gissningar.
De konstiga värdena du fått beror nog på att du mätt delta-t på själva rörena, vilket man kan göra på ett 2-rörs system, men blir fel på ett 1-rörs system (du kan på båda systemen mäta på själva radiatorn istället presis där vattnet kommer in/ut)


Hur ser systemet ut för övrigt? har du nån fördelnings punkt där systemet delarsig till flera olika slingaor? eller är hella huset en enda slinga?

Vattnet komme hela tiden att rinna lättaste vägen, den vägen där det är minst motstånd (alltså minst strypt)
När man byter radiatorer så kan du eventuellt ändra vatten flödet, vilket då kommer att påverka de övriga radiatorerna.

Jag är övertygad om att du kan byta till en större raditor, men det kan innebära att du måste strypa om samtliga radiatorer.
Sen när du gör en justering på en radiator så påverkar det eventuellt också alla andra radiatorern så du kan behöva strypa om ala radiatorer om o om igen flera gånger då förytsättningarna hela tiden ändras, men till slut blir det bra.
 
Tjo

Jag har två slingor, en för markplan samt en för källaren. Båda går att strypa direkt efter "förgreningen" Det går att strypa på både till och frånlopp så att säga.

Så om jag monterar en större radiator som är helt ostrypt kommer det bli väldigt varmt och svalare i de rummen som ligger efter den nya radiatorn i slingan.
Då var vi tillbaka på det där med strypning :) Går det fortfarande att strypa dom med samma skruv vi pratat om tidigare?

/F
 
ja, det är samma medod för att strypa
 
I ett ettrörs-system, så skall radiatorerna (Om allt är rätt dimensionerat) vara "större"/"ha högre effekt" ju senare i slingan de sitter. Mätt i "radiatoreffekt" så kan man tex ha faktorn 1,07 för "radiatorn efter".

Om man har samma effektbehov på alla radiatorer i slingan, dvs om man i ett tvårörssystem skulle ha lika stora överallt, så blir det för ett ettrörssystem så här om man tex har radiatorer på 500W:

Första radiatorn 500W
Andra : 1,07*500 = 535W
Tredje : 1,07*1,07*500 = 572W
Fjärde 1,07*1,07*1,07*500 = 612W etc....
 
Låter rimligt att radiatorerna behöver vara störe i takt med att dom som ligger senare i slingan hela tiden blir matade med kallare vatten
 
CarMan skrev:
Låter rimligt att radiatorerna behöver vara störe i takt med att dom som ligger senare i slingan hela tiden blir matade med kallare vatten
Men sen kan man iofs överdimensionera och ha lika stora radiatorer med termostatventiler överallt...,
 
Intressant som vanligt :)

Dock har dom inte dimensionerat systemet som PST föreslår utan storleken på raddarna är lite hipp som happ.
Kan kanske bero på att dom är dimensionerad efter en oljepanna iof.

Tänkte bygga till vardagsrummet så småningom (ca 30 kvadrat) hade då tänkt dra in golvvärme.
Tänkte då dra värmerör dit så det blir ett tvårörs system.
Var gör man lämpligast denna koppling på befintlig slinga?
Räcker det att man drar fram en separat retur eller måste man dra fram båda rören?
 
Golvvärmeslingorna skall ha lägre framledningstemp än radiatorerna, så det krävs en separat shuntgrupp & fördelare ("golvvärmecentral") för golvvärmen. Det beror således rätt mycket på hur huset ser ut, när man bestämmet lämplig placering för denna. I princip skulle man kunna koppla golvvärmecentralen mellan tillopp och retur på den befintliga anläggningen också....eller t.o.m "i serie" med sista radiatorn !!
 
Att man behöver lägre temp och separat shunt är jag medveten om lurade mest på var jag kunde koppla på shunten.

Idag finns det tre slingor. En till källare, en till markplan och en till garage. Alla med separata stryp möjligheter.
Så när du skriver "mellan tillopp och retur." Kan jag då välja "tilloppet" från befintlig slinga på valfri plats mellan radiatorerna eller måste jag ta tilloppet tidigare, dvs innan radiator slingan börjar. Om du är med på hur jag menar?

Jag använder ändå inte slingan ut till garaget idag. Kan ju alltid använda den annars eller?


//F
 
Beror lite på flöden etc i rören, hur "golvvärmecentralen" konstrueras m.m., det går att koppla på alla möjliga sätt...golvvärmeslingan i ett rum är ju "egentligen" inget annat än 1-3 radiatorer s.a.s....(förutom då att temperaturen i den skall hållas lägre)..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.