Tjo

Första inlägget men har smugit runt här ett tag.

Min första fråga rör uppvärmning i kommande badrum i källare.

Huset är byggt -80 så plattan i källaren består av 100mm betong samt 150mm makadam under.

Badrummet kommer bli ca 9 kvadrat. I rummet idag sitter det en panelradiator (enkelradig 600x900mm) Vilken klarar av att hålla mellan 18-20 grader varmt i rummet nu under vintern genom enbart uppvärmning av bergvärmepump.

Efter att förmodligen ha läst alla trådar om källarrenovering och badrum i källaren på forumet så står jag inför två val då jag vill kunna ha möjligheten att ha det lite varmare än 19 grader i badrummet.

1. Bila upp golvet i badrummet och bygga upp isolering efter konstens alla regler samt värma rummet med golvvärme.

2. Kakel direkt på befintlig platta och byta ut befintligt element mot ett med mer effekt.

Lutar åt alternativ 2. Då kommer ju följdfrågan om man byter en radiator i ett befintligt system till en större, fixar bergvärmen det då?
Systemet är från början dimensionerat för att jobba med en hög framlednings temperatur (tidigare oljepanna) och självklart hade ju det bästa varit att byta alla radiatorer så man kan dimensionera dom för en låg framlednings temperatur men har inte riktigt ekonomin till att byta alla på en gång.

samma fråga gäller väl iof även om jag skulle byta ut elementet mot golvvärme. Står inför det valet i vårat andra badrum.

Oj, långt det blev. Fast frågan var ju rätt kort egentligen.
om man byter en radiator i ett befintligt system till en större, fixar bergvärmen det då?

//F
 
Hej och välkommen!

Förutsatt att värmepumpen inte redan är ansträngd till max, dvs har svårt att orka med att värma huset, så är det bara en fördel att sätta in större radiatorer vilket gör att man kan klara sig med en lägre framledningstemperatur.

Skall du lägga golvvärme måste du dock ha en separat shunt för denna då du inte kan köra ner hetvatten i golvet. Ca 30 grader brukar vara lagom.
 
Hej och tack.

Oj snabbt svar :)
Att jag behöver en shunt har jag greppat :)

Så även om man inte byter alla radiatorer på en gång då så kan man sänka framledningstemperaturen?
Att man kan det då man bytt alla radiatorer förstår jag :)

Så om jag monterar en större radiator och matar den med samma temp på vattnet som nu så borde det bli varmare i rummet.
Hur vet man förresten om pumpen ligger nära sitt max? Kan man tyda det på något sätt genom att kika på temperaturerna när den jobbar?

Pumpen är en IVT Greenline HT Plus E7 och värmer alltså idag 80+80 kvadrat.
 
Byt ut den gamla radiatorn du bara. Om du har planer på att byta alla radiatorer(när ekonomin tillåter) så kommer du sänka systemtempen och bergvärmen kommer bli mer effektiv. Du kommer då kunna hämta mer effekt från din pump.

Om du höjer tempen i badrummet till 22 grader belastar det pumpen väldigt lite även fast den redan idag jobbar hårt. Källaren ligger ju oftast under mark så temperaturen utanför källarväggen är konstant. Så vid kortare kall perioder kommer inte effektbehovet i källaren påverkas i så stor grad. dvs du kommer fortfarande ha effekt till resten av huset.

På 9 m2 blir det nog inte mer än 100watt mer som ska till för den ökningen. (Utan att ha räknat på det).
 
Redigerat:
Du kommer nog inte att kunna sänka värmepumpens kurva om du bara byter ett element, det håller jag inte för troligt. Men det som händer om du sätter in en större radiator på badrummet är att du kan avge mer effekt där utan att höja framledningstemperaturen, dvs. det blir varmare precis som du önskade.

Pumpen ligger på sitt max när den inte längre orkar hålla önskad framledningstemperatur.

Jag antar att badrummet inte är jättestort, de brukar inte vara det, då tror jag inte denna förändringen påverkar särskilt mycket. Försök dimensionera den nya radiatorn så du klarar dig på låg framledning där, helst DT30 eller ännu lägre.
 
Strålande, tackar och bockar för dessa svar.

Då blir det till att börja med denna radiator och sedan fortsätta allt eftersom.
Vilka radiatorer rekommenderas till bergvärmepump idag?
 
Du har inte funderat på en handdukstork, elektrisk? Kör det i både källaren och våningsplanets badrum som komplettering och framför allt när jag stänger av värmen från VP under 3-4 sommarmånader.
Under denna perioden har dessutom handukarna svårare att torka. Har valt en liten variant på 60W och det är perfekt. Det blir inte så många kronor på elräkningen och det finns nu dessutom torkar med termostater om du skulle vilja välja en sådan, samt torra fina handdukar.
 
Jo absolut. Finns det vattenbruna handdukstorkar som klarar av att värma hela badrummet tro om som så klart är gjorda för låg framledning?

Vill helst låta bli att värma något med el men man är väl inte sämre att man kan ändra sig så klart om det verkar vettigt :)
 
Jag har bergvärmepump med golvvärme på entre plan. Vilken jobbar med mycket låg temperatur, -15grader ute igår och framledning på 39 grader. I källaren installerade jag purmo C22 element som dimensionerades för att värma på samma framledning. Fungarar riktigt bra!

http://www.rinkabyror.se/ har dessa till bästa pris.

På purmo's hemsida hittar du ett räkneark som hjälper dig dimesionera radiatorn.
 
Fässberg skrev:
Jo absolut. Finns det vattenbruna handdukstorkar som klarar av att värma hela badrummet tro om som så klart är gjorda för låg framledning?

Vill helst låta bli att värma något med el men man är väl inte sämre att man kan ändra sig så klart om det verkar vettigt :)
Om man ska kräma ut allt från VP och vattenburet, samt med handdukstork så sticker priserna iväg. Du hamnar lätt mellan 5-10" kronor för en vattenansluten handdukstork som du kan elmata sommartid för att få det optimalt.
Om du kan kompromissa lite och köra en elmatad handukstork för runt 1000-lappen, blir det en hel del kvar att betala elen med.
Man ska ta det bästa från flera områden och kombinera, samt räkna på när man betalt en investering.
 
Om du har 2-rör system, så kan du byta radiatorer lite hur du vill. (risken är at det är 1-rörs system i et 80-tals hus)

Vilken framledningstempratur du kan har (kurva) styrs av husets klenaste radiator, då den måste gå på presis max effekt hela tiden.
Så om denna radiator är markant klenare än övriga & kurvan är vald med tanke på just denna radiator, så kan du sänka kurvan om du byter radiatorn (men det är ju inte så troligt att så är fallet, så du kommer nog få köra vidare med samma inställning)

Om du kommer att ha högre tempratur i badrumet så går det givetvis åt mer energi = värmepumpen kommer att kalla på elpatron lite tidigare än förut, det är allt som händer.
 
AndersS: jo jag kom fram till de summorna du nämner, då känns det bättre att komplettera med en elmatad handdukstork.

CarMan: Har ett 2-rör system, skönt att man kan byta lite hur man vill då ju :)
Intressant det du skriver. Har ju bara bott i huset några månader så inte hunnit labba så mkt ännu men just nu har jag öppnat alla termostat max på alla radiatorer och sedan försökt justera in värmen på VP.

Under november-idag så har jag haft en rumstemperatur på 20 grader på markplan samt 18-19 i källaren och det utan att elpatronen gått in en enda gång. Rätt ok eller med tanke på vintern vi har haft?

Så om jag skulle byta min minsta radiator borde eventuellt jag kunna sänka framlednings tempen något?
 
Ändrar du kurvan (eller vi kasnke ska säga paralellförskjutningen, då kurvan igentligen har mad huset isolering att göra)
Så kommer tempraturen att sjuka i alla rum!

Om du idag har strypt flöde i alla radiatoren så tempraturdifen är mycke högre än 4 grader mellan in/ut i radiatorenra, förutom den radiatorn du vill byta, så kan du höja effekten på de övriga radiatorerna genom att sänka tempratur diffen till lägts 4 grader. Gör du det har du fått högre effet på de övriga radiatorerna & kan då ändra pumpinställningarna (men så är nog inte fallet så att byta en radiator kommer endast höje tempraturen i detta rum)


Själv har jag 21,5 grader inne, förutom i badrummet där jag har 24 grader.
 
aha så man bör sträva efter en temperaturdiff på 4 grader mellan framlednings tempen och returen på radiatorerna? Ledsen om jag ställer knasiga frågor men detta med bergvärme är nytt men väldigt intressant
 
På min thermia G2 10 rekommenderas det 8 grader temp diff på radiatorkretsen och 3-4 grader på brine.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.