Hej!

Jag har precis tagit bort en gamal oljetank i min källare. Huset byggdes 1939 och idag använder vi delar av källaren till boende yta. Nu när jag har fått bort den tråkiga oljetanken så funderar vi på hur vi kan använda ytan. Vi funderar på att flytta in tvättmaskin och torktummlare och göra det till en liten tvättstuga.
Kvar på marken blev tre "fundament", hur tar man bort dessa på lämpligt sätt?

Väggen har inge kommit åt sedan 1939 så den skulle kunna fixas till lite. Ska man använda kalkfix? Tänkte sedan måla väggen och golvet. tanken är alltså en ganska enkel tvättstuga, inget kakel eller så på väggarna....
källare oljetank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips råd och ideér mottages tacksammant!
 
Jag vet inte om fundamenten har någon funktion eller om det ligger rör eller liknande i dom, men om man utgår från att dom inte har någon funktion så hade jag bilat bort dom med en bilmaskin. Därefter hade jag nog slipat väggarna där det behöva med betongslip och sen putsat till dom. Och så primat och målat väggarna. Med silikat eller silikatemulsionsfärg som andas.
Tvättstuga sa du, finns golvbrunn för tvättmaskin? Vatten?
 
arkenfall skrev:
Jag vet inte om fundamenten har någon funktion eller om det ligger rör eller liknande i dom, men om man utgår från att dom inte har någon funktion så hade jag bilat bort dom med en bilmaskin. Därefter hade jag nog slipat väggarna där det behöva med betongslip och sen putsat till dom. Och så primat och målat väggarna. Med silikat eller silikatemulsionsfärg som andas.
Tvättstuga sa du, finns golvbrunn för tvättmaskin? Vatten?
Tack för svar.
Är väldigt säker att inget ligger i fundamenten, så då blir det till att bila bort dem. Hyra maskin är kanske bäst? Vilken storlek behöver jag? Fixar jag det? kan fixa en del men aldrig bilat förut, eller bättre att ta in någon som gör det?

Blir till att hyra betongslip också (?), men tar det nog efter jag fått bort fundamenten.

Vattnet kommer in i huset i detta rum där även pannan står nu. Så vatten finns det gott om. Avlopp finns det också (även om det bara är ett hål i betonggolvet nu). Det är elen som jag får ta in en elektriker för att få in i rummet. Men elcentralen är inget så långt bort, så det ska nog gå bra.
 
Om du sparar lite av fundamenten och fyller upp lite mellan dem blir det fin höjd att ha maskinerna på sen. Jag skulle provat med stor vinkelslip och slägga till att börja med. Och efter som det verkar vara ett ganska litet rum hade jag kört på kakel utan att det blir för dyrt.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Köp en borrhammare med bilningsfunktion för typ 350 kr på Jula. Fungerar bra. Jag har två :) har bilar mycket med dom. Eller hyr en större så går det så klart fortare.
Vinkelslip i kombination med bilning går nog snabbast, alltså att såga ut block och sen bila bort.

Du behöver egentligen också ordna ett tätskikt på golvet och 5 cm upp på väggen enligt regler för våtrum. Och sen gärna klinker på. Iallafall om du ska göra det korrekt.
Har du isolering under plattan? Om huset är från 39 har du troligen inte det och då kan du skippa tätskiktet. Jag hade dock ändå lagt lite sånt runt brunnen samt lagt klinker på golvet så att golvet kan andas / släppa igenom fukt. Lägga klinker själv är inte speciellt svårt bara man är noggrann, mäter ordentligt, testlägger först utan fix etc.
 
Raveper,
Bra idé att spara fundamentet, men blir det för hög höjd att lägga bänkskiva över och kunna tex vika tvätt på? Hur skulle man "fylla upp mellan"? Mura upp?

Det är inte så stor vägg så kakla skulle inte bli så dyrt. Mer fråga om jag kan fixa det själv. Men man lär sig hela tiden! Vad behöver man göra för att kakla? Slipa ner och sedan putsa för att sedan sätta kakel?

Arkenfall, jag tror inte det finns någon isolering under plattan, men hur kan jag veta? Får kolla på Julas borrhammare med bilningsfunktion. Tack för tipset.
 
Redigerat:
Jag kaklade för första gången förra veckan. Utan kryss och snöre. Var mycket enklare än jag hade föreställt mig. Så kör på :)
 
Det som bilas bort läggs mellan det som skall vara kvar och sen på med cement.
 
Fuktspärr ska man väl bara ha på duschplatsen om man anlägger våtrum i källaren? Jag ser ingen praktisk mening med att ha fuktspärr för tvättmaskinen skull i källaren. Om en tvättmaskin skulle börja läcka vatten så borde skadorna bli väldigt begränsade i en källare. En fuktspärr riskerar också att låsa in markfukt.

Visst verkar det trevligt att ha tvättmaskinen i bättre arbetshöjd men jag hade ändå bilat bort fundamenten helt och ställt maskinerna på golvet och satt en bänkskiva ovanpå så att man får en rejäl arbetsyta att vika och sortera tvätt på. Tvättmaskinerna är ju normalt 80 höga och 90 cm är standardhöjd för arbetsbänkar. Kanske kan du sätta upp några vägghyllor eller köksöverskåp ovanför också.

Hur tänker du kring tvättsortering, vikning, torkning osv?
 
Pelpet, tror också att fuktspärr är lite overkill för tvättmaskinen. Tror jag skippar det.
Funderar fortfarande på för och nackdelarna med förhöjd tvättmaskin. Eftersom tvätthörnet blir ganska litet ändå så vill man kunna ha en bänk att vika tvätt och även sätta upp hyllor eller skåp ovanför. Det man vinner på att höja maskinerna kostar nog ganska mycket arbetsutrymme/bänkutrymme.

I ett rum intill så har vi en "walkin closet". Så där sorterar vi tvätten och vi har även utrymme att hänga lite tvätt där om det behövs. Men det mesta av tvätten åker i torktummlaren, förutom på sommaren då vi hänger en del. Vikning skulle vara skönt att göra i tvätt hörnet, därav bra att få till en bänk över maskinerna.

Skulle vara bra att ha någon form av vask som inte tar så mycket plats som jag kan hänga på väggen. Någon som har tips om var man hittar en sådan till rimligt pris?
 
Jag hade nog ändå lagt tätskikt kring golvbrunnen. Hos oss hade det av någon anledning börjat resa sig runt golvbrunnen och kanten som bildades gjorde att det stod mer vatten runt brunnen som inte runnit ner och detta har också nått betongen. Betongen var så porös att man kunnat gräva ut det översta runt golvbrunnen med en spade. Så nu tätskiktar vi kring brunnen när vi byter och golvet kan ju andas i resten av rummet.
 
Samma här. Tätskikt kring brunnen men inte i övriga delar. Hade det varit träbjälklag hade jag tagit överallt och 5 cm upp på väggen. Det är så pass enkelt att rolla på tätskikten runt brunnen så det hade jag gjort - även om det kanske går bra utan också. För att vara lite mera garderad. Och ur fuktvandringssynpunkt tror jag inte det påverkar alls eftersom ytan är så liten.
 
Har knackat bort all puts som var lös med hammare och skruvmejsel. Ca 50% av putsen är kvar och sitter bra. Ska jag försöka ta bort den också eller kan jag putsa på endast där det behövs?

Hur ska man sedan tänka runt kaklet? Ska jag kakla hela väggen eller skippa där tvätt och tork står? Det är ju ingen stor kostnad, men vet inte vad som blir bäst?
 
2013-05-18 10.32.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-05-19 12.02.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering. Har inte hänt så mycket förens nu. Hyrde tillslut maskin för jobbet att ta bort fundamenten från oljepannan. Trodde det var nogra block under, men de var helgjutna och hårda. Hade varit riktigt jobbigt med en "enkel" maskin. Så det var bra att jag hyrde en rejäl. Gick igenom golvet lite på några ställen, Ska man fylla i med cement eller betong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.