142 007 läst · 1 141 svar
142k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 567 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 567 inlägg
Du har absolut rätt, vi konsumenter har till stor del ansvar för att det är som det är idag när vi stirrar oss blinda på enbart timpriset.Krille-72 skrev:
Bra poäng angående LOU, där borde man se över reglerna, det är ju den TOTALA kostnaden som är avgörande, timpriset blir då ofta irrelevant när materialet ger vinsten i slutändan.
Du har rätt. Men här riskerar konsumenten att hamna i kläm. Båda skyller på varandra. Då blir det upp till dig att reklamera och gå vidare tull den du anser har fel. Inte en helt enkel uppgift i alla lägen.Violina skrev:
De är naturligtvis inte rädda för att installera ditt material. De är rädda för att inte tjäna extrapengar på materialet de säljer. Dessutom kan de inte göra en gemensam inköps och fikaresa, som du får betala.J JohanLun skrev:Däremot, om man som kund är villig att ta det extrajobb och stå för räkningen om nåt material går sönder så tycker jag inte rörmokaren borde vara rädd för att ta jobbet. Att de sen kan välja och vraka på jobb pga det är brist på rörmokare är ju en annan sak. Det kan ju vara svårt att få hjälp även om de får sälja material till överpris och man är villig att betala en hög timpenning.
Hantverkarbristen är orsaken till att det är som det är. Tro inget annat.
På Hedenhös tid , var det samma sak. -Det är på materialet, vi tjänar pengarna, sade min chef. Skillnaden var att kunden hade inte en aning om hur mycket rörläggaren vann på att sälja det.
Jag var aktiv under en lågkonjungtur. Det var en tid då kommentarer som: -jag jobbar inte för privatpersoner, Jag väljer bort gnälliga kunder, Inte heller skulle någon hota en kund med att hamna på någon "svart lista". Varför detta udda beteende. Kan man fråga sig? Jo. Det var brist på jobb, vi gick då och då sysslolösa och för att få jobb, tog vi även de långtifrån hemmabasen. Vi åkte glatt tio mil, men fakturerate för tre. Ett scenario dagens hantverkare inte ens kan föreställa sig. Vilket övertydligt bevisas med verklighetsfrånvända kommentarer likt denna: -
StaffanM maria01 skrev:
Nja.. just obalans i däcken är ju en ypperligt dum jämförelse eftersom det inte kan reklameras till tillverkaren..Krille-72 skrev:
Om vi däremot säger att gummit släpper från corden, då har vi ett verkligt knepigt scenario.
Montören kommer hävda fabrikationsfel och säljaren kommer hävda felaktig montering.. kunden hamnar i kläm..
Hade kunden i detta läge köpt däcket av firman som monterat det hamnar ansvaret på denna med att lösa kundens problem. I första fallet hamnar ansvaret på kunden, de måste på något sätt bevisa varifrån felet kommer, vilket är nästintill omöjligt för en lekman.
Så var det i Göteborg. Där det visade sig att våra omutbara tjänstemän (och kvinnor), inte var så omutbara, när allt kom omkring. När anbud kom in antog de nästan alltid ett från deras favoritbestickare. Låg timkostnad på offerten kompenserades med rejält med extratid. För varje arbetad timme betalade göteborgarna för tre. Som tack för hjälpen bjöd byggfirman på semesterresor för de attesterande cheferna och deras familjer. Några garage byggdes ochså som tack för hjälpen.Mats-S skrev:
Staffan
Jag har aldrig lämnat in en bil.V vectrex skrev:
Men jag har ett fåtal gånger lämnat in lösa hjul (som nu snart) för byte av däck när jag har haft svårt att få låna en däcksmaskin.
Tänk vad bra du har det @Staffan2000 att du aldrig behöver lämna in Trabanten på gummiverkstad för däckbyte då dina är av helgjutet gummi. Inte ens punktering behöver du oroa dig för
Med risk för att det redan är delat.. Detta har diskuterats tidigare. Materialet ingår som en del i timpenningen och alla hantverkare men främst rörmokare är bristyrken. Den absolut dyraste kategorin yrkesmän jag tagit är just rörmokare
"Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem | Byggahus.se" https://www.byggahus.se/ahlsell-forsvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem
"Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem | Byggahus.se" https://www.byggahus.se/ahlsell-forsvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem
Men då har du både relativt goda möjligheter att mecka hemma och har utrustning för att nollställa serviceindikator osv. Oljebyten hemma på uppfarten är inte särskilt lockande även om det antagligen skulle vara fullt möjligt med enbart domkraft och några pallar.Huddingebo skrev:
Med en nyare bil är det ju sällan det ens är värt att inte kunna få en ifylld servicebok.
Jag väljer mina strider och för mig handlar det om byggnadshantverkare, dom undviker jag så långt det går. Bilen servar jag på verkstad men skifta hjul gör jag naturligtvis själv.
Javisst. Koreanska bilar. Blaha blaha.Grizzlybjörnen123 skrev:
Och skulle Trabanten mot förmodan sluta att fungera, har jag de kvinnliga mekanikerna liggandes i bagageluckan.
Staffan
Jag gör det mesta utomhus på garageuppfarten.V vectrex skrev:Men då har du både relativt goda möjligheter att mecka hemma och har utrustning för att nollställa serviceindikator osv. Oljebyten hemma på uppfarten är inte särskilt lockande även om det antagligen skulle vara fullt möjligt med enbart domkraft och några pallar.
Med en nyare bil är det ju sällan det ens är värt att inte kunna få en ifylld servicebok.
Jag väljer mina strider och för mig handlar det om byggnadshantverkare, dom undviker jag så långt det går. Bilen servar jag på verkstad men skifta hjul gör jag naturligtvis själv.
Bromsbyten, leder i framvagnen, drivknutar, hjullager, service osv.
Olja och filter brukar ta under 30min. Tömmer oljan direkt vid hemkomst efter jobbet, in och äter middag, sen ut och skruvar dit plugg och nya filter och fyller på ny olja. Väldigt tidsbesparande!
Har aldrig varit minsta bekymmer.
Det värsta någonsin var byte av topplockspackning i snöstorm, det var svårt att hålla koll på var verktygen var någonstans under det växande snölagret.
Sambons bil är bara några år gammal och den servar vi själva. Pappa köpte ny Volvo V70 för X antal år sedan och den har han heller aldrig lämnat in för annat än AC och framvagnsinställning.
Hemma drog jag all VVS själv i hela huset, alla rör och element till nya värmesystemet.
Har bara tagit in en elektriker för att koppla elen i utbyggnaden som behövde slutbesiktigas.
Som sagt, jag gillar inte att bli lurad av fuskande drullpellar som ska ha hutllöst betalt.
Har också bytt drivknut, olja, drivremmar, generator, spindelleder utomhus. På några gamla VW har jag bytt både motor och växellåda. Värsta var nog en drivknut i snöstorm på en saab 9000 som verkstan skulle ha typ 5000 att byta på, det slutade med att jag fick fel drivknut så jag bara fettade om den och bytte damask, bilen hade ju bara gått 38.000 mil när det hände (var aldrig bytt då min pappa haft bilen innan mig sen ny och jag hade all dokumentation).Trots snöstorm tog nog jobbet mindre än 2h, ej inräknat att hämta en passande damask mitt under bytet. Nästa 9000 jag bytte damask på var då äldre men hade bara gått 18.000, då trilskades det lite mer trots fint väder.
Däremot har jag lämnat in bilen för däckbyte, det är så pass billigt och jag har sluttande uppfart med grus, så hissa upp bilen säkert är en stor del av arbetet med att byta däck.
Jag har även lämnat in delar och fått dem monterade. Ena gången var det att verkstan rev isär bilen utan att ha del hemma (fast jag dubbelkollat just detta när jag lämnade in, då jag själv inte fick tag på servorör precis när saab gick i konkurs och när jag ringde runt så erbjöd sig just denna verkstad att ta jobbet) - det slutade med att bilen stod sönderskruvad på verkstad och jag fick åka 12 mil ToR för att få tag på ett rör och lämna till verkstan. Sen hade de fulbytt och klippt i plasten för att trä in röret utan att demontera det som borde demonteras för att kunna klamma rätt, så jag fick själv klamma röret då det var 1mm från multiremmen. Fast de var ändå rätt billiga, mot aukt verkstad som tog hutlöst betalt och heller inte hade rör hemma.
Själv är bäste dräng?
Däremot har jag lämnat in bilen för däckbyte, det är så pass billigt och jag har sluttande uppfart med grus, så hissa upp bilen säkert är en stor del av arbetet med att byta däck.
Jag har även lämnat in delar och fått dem monterade. Ena gången var det att verkstan rev isär bilen utan att ha del hemma (fast jag dubbelkollat just detta när jag lämnade in, då jag själv inte fick tag på servorör precis när saab gick i konkurs och när jag ringde runt så erbjöd sig just denna verkstad att ta jobbet) - det slutade med att bilen stod sönderskruvad på verkstad och jag fick åka 12 mil ToR för att få tag på ett rör och lämna till verkstan. Sen hade de fulbytt och klippt i plasten för att trä in röret utan att demontera det som borde demonteras för att kunna klamma rätt, så jag fick själv klamma röret då det var 1mm från multiremmen. Fast de var ändå rätt billiga, mot aukt verkstad som tog hutlöst betalt och heller inte hade rör hemma.
Själv är bäste dräng?
Jag har iaf hittat en lokal rörmokare, som är bra. Å andra sidan säljer de inte Bergvärme osv, utan de försörjer sig på rent rörmokeri. Och ser väl dyrare värmepumpar lite som "godis o lura barn med" för kunder.K Krillehus skrev:Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.
Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.
Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Finns minst tre st andra i närheten som hellre säljer allt, men bara den som hjälper mig med bergvärmen, har kyltekniker och ingenjörer anställda också.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 567 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 567 inlägg
Så givetvis har dom som tjänar på nuvarande system (dvs politikerna) absolut inget incitament att ändra på LOU ... sickStaffan2000 skrev:
Tror att det här som du berättar om var uppe på Uppdrag Granskning. Josefsson var hos er och härjade lite, blev väl lite mummel några månader men nu är nog allt tillbaka i dom gamla gängorna igen ...
Verkar som om det är värst på kommunal nivå när det gäller missbruk av upphandlingar.