Staffans2000
Mats-S Mats-S skrev:
Så givetvis har dom som tjänar på nuvarande system (dvs politikerna) absolut inget incitament att ändra på LOU ... sick :mad:
Tror att det här som du berättar om var uppe på Uppdrag Granskning. Josefsson var hos er och härjade lite, blev väl lite mummel några månader men nu är nog allt tillbaka i dom gamla gängorna igen ... :thinking:
Verkar som om det är värst på kommunal nivå när det gäller missbruk av upphandlingar.
Japp.

Jissningsvis är det så lite här och var, men den Svenska uppfattningen att vi är omutbara har förblindat oss. Det mutas överallt. Från Lokala fackklubbars styrelsemöten där medlemmarna "bjuder" på öl. Sedan rullar det på.

Staffan
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. just obalans i däcken är ju en ypperligt dum jämförelse eftersom det inte kan reklameras till tillverkaren..

Om vi däremot säger att gummit släpper från corden, då har vi ett verkligt knepigt scenario.
Montören kommer hävda fabrikationsfel och säljaren kommer hävda felaktig montering.. kunden hamnar i kläm..
Hade kunden i detta läge köpt däcket av firman som monterat det hamnar ansvaret på denna med att lösa kundens problem. I första fallet hamnar ansvaret på kunden, de måste på något sätt bevisa varifrån felet kommer, vilket är nästintill omöjligt för en lekman.
Det kan visst reklameras till tillverkaren om det är däcket som det är fel på. Det händer faktiskt att också däcktillverkare gör dåliga serier eller att det blir något fel vid tillverkningen av ett däck.

Då kan det vara en bra jämförelse för då har du garanterat en verkstad som säger att dom gjort allt rätt vid montering och en annan firma som sålt däcken som säger att det är fel på monteringen av däcken.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kunde nästan gissa det... Men vad menar du med de värsta?
De som är svårast att ha och göra med, inte sällan har fakturan förfallit obetald. Vill gärna ha extra jobb utfört gratis, får inte låna toaletten och kök för matraster, men vägrar betala för en bod. Letar fel på utfört arbete. Vägrar betala ståtid pga material saknas eller är fel. Precis allt ska ingå, gärna bjuda på förbrukningsmaterial för de ligger ju ändå bara där i bilen osv osv listan kan göras lång. Därför ja till 99% jobbar på fasta priser, då ingår allt. Är så less på privatperson kunder som gnäller på resor, timmar etc. Företagskunder är helt annat, pengarna sitter på dagen och jobben rullar bara på.
Dessutom är ja bra less på rot, massor med krångel och tycker inte man ska behöva vara bank åt kunder, som värst låg ja ute med nästan 80 k i rot innan de betalades ut
 
  • Gilla
HVACJedi och 6 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har aldrig i hela mitt liv lämnat in en bil till verkstad för någonting.
Aldrig heller anlitat någon för att koppla rör.

Dock så ska jag inom en snar framtid åka och få mina nyköpta däck pålagda och balanserade hos en lokal verkstad för 150kr st, så man är redo inför vårens torra vägar
Där har du ett exempel på hur illa det kan vara.
Köpte 4 egna däck, skickade förfrågan till alla krängare som jag vet är duktiga.
De ville ha allt från 1100-1800 kr för att kränga enkla däck på fälg. Fälgarna var utan gamla däck så de skulle bara kränga på och balansera. Den som tog 1800 var ju bara dum i huvudet, den ville ju ha 2500 för en simpel hjulinställning med. Men där hittade jag en firma som tog 1200, och varit verksam i 30-40 års tid.

Så jag hittade en som tog 100 kr styck. Tog en halvtimme och inte en skråma, han skiftade till och med på bilen bara för att. :D
Jag köper att de kan ta en 600 kr för det jobbet, aldrig i närheten av 1000. Och då är det brutalt bra timpening på 1200 i timmen.
Idag kränger jag själv.

Nu när jag ska renovera gästtoan så behöver jag bara hjälp med vvs. Men jag tänker köpa allt utom just rör, avstängningar och kopplingar.
Han var inte emot det. Jag säger vad jag vill, han säger om det går eller är omöjligt. Sen får han jobba ifred, sen räknar jag bara med att jag ska kunna spola.

Går toaletten sönder av tillverkningsfel så kvittar det väl om det är jag eller vvs-killen som köpt den? Kommer från samma tillverkningsband.
 
Claes Sörmland
buspojken buspojken skrev:
De som är svårast att ha och göra med, inte sällan har fakturan förfallit obetald. Vill gärna ha extra jobb utfört gratis, får inte låna toaletten och kök för matraster, men vägrar betala för en bod. Letar fel på utfört arbete. Vägrar betala ståtid pga material saknas eller är fel. Precis allt ska ingå, gärna bjuda på förbrukningsmaterial för de ligger ju ändå bara där i bilen osv osv listan kan göras lång. Därför ja till 99% jobbar på fasta priser, då ingår allt. Är så less på privatperson kunder som gnäller på resor, timmar etc. Företagskunder är helt annat, pengarna sitter på dagen och jobben rullar bara på.
Dessutom är ja bra less på rot, massor med krångel och tycker inte man ska behöva vara bank åt kunder, som värst låg ja ute med nästan 80 k i rot innan de betalades ut
Jag kan förstå att för småföretagare så måste det vara frustrerande. Servicejobb passar inte många. Den rimliga utvecklingen är väl att större företag tar hand om konsumenternas offerter, beställningar, fakturering och reklamationer och jobbet utförs av mindre underentreprenörer utan kundansvar. Det svåra är dock att standardisera tjänsterna till den grad att detta är lönsamt.
 
R Rkarlsson skrev:
Där har du ett exempel på hur illa det kan vara.
Köpte 4 egna däck, skickade förfrågan till alla krängare som jag vet är duktiga.
De ville ha allt från 1100-1800 kr för att kränga enkla däck på fälg. Fälgarna var utan gamla däck så de skulle bara kränga på och balansera. Den som tog 1800 var ju bara dum i huvudet, den ville ju ha 2500 för en simpel hjulinställning med. Men där hittade jag en firma som tog 1200, och varit verksam i 30-40 års tid.

Så jag hittade en som tog 100 kr styck. Tog en halvtimme och inte en skråma, han skiftade till och med på bilen bara för att. :D
Jag köper att de kan ta en 600 kr för det jobbet, aldrig i närheten av 1000. Och då är det brutalt bra timpening på 1200 i timmen.
Idag kränger jag själv.

Nu när jag ska renovera gästtoan så behöver jag bara hjälp med vvs. Men jag tänker köpa allt utom just rör, avstängningar och kopplingar.
Han var inte emot det. Jag säger vad jag vill, han säger om det går eller är omöjligt. Sen får han jobba ifred, sen räknar jag bara med att jag ska kunna spola.

Går toaletten sönder av tillverkningsfel så kvittar det väl om det är jag eller vvs-killen som köpt den? Kommer från samma tillverkningsband.
Har samma erfarenhet. Är första stället gnälliga och dyra så finns det alltid ett som gör jobbet på rätt villkor för kunden.
Funkar när det gäller bilar men vad det gäller rörisar och elektriker så är det knepigare pga bristen på folk.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
För att nyansera debatten kan jag ju säga att de hantverkare som har gjort jobb åt mig har varit duktiga och fakturerat rimliga kostnader.
Problemet är dom som inte vill komma, de som ska komma men aldrig dyker upp, de som inte svarar och de som bemödar sig med att skicka en offert som är fyra gånger dyrare än konkurrenterna.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
de som bemödar sig med att skicka en offert som är fyra gånger dyrare än konkurrenterna.
Fast dessa är väl inget problem. Bara att tacka nej eller helt enkelt ignorera. Problemet är väl om det inte finns några konkurrenter som är intresserade av jobbet till "rätt pris".
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har samma erfarenhet. Är första stället gnälliga och dyra så finns det alltid ett som gör jobbet på rätt villkor för kunden.
Funkar när det gäller bilar men vad det gäller rörisar och elektriker så är det knepigare pga bristen på folk.
Vi har turen att det finns nästan 10 rörmokare inom ett par mils radie. Elektriker är där extremt många, både stora och enmansföretag. Är någon hantverkare gnällig så ringer man nästa.
Murare är här nog 20 företag i bara vår by. Där har jag i för sig fördel då far varit murare hela sitt liv och bror är egenföretagare med alla möjliga konstiga utbildningar för att få skriva ut intyg och skit =)
Jag själv var dum nog att välja fordon, men har bara jobbat med det i 3 månader i mitt liv. Men det hjälper ju när man får fel på bilen så man själv fixar.

De som gnäller på oss vanliga villaägare bör ju tala om det direkt att de bara utför arbete mot företag. Vi behöver ju ibland hjälp vi med.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi har turen att det finns nästan 10 rörmokare inom ett par mils radie. Elektriker är där extremt många, både stora och enmansföretag. Är någon hantverkare gnällig så ringer man nästa.
Murare är här nog 20 företag i bara vår by. Där har jag i för sig fördel då far varit murare hela sitt liv och bror är egenföretagare med alla möjliga konstiga utbildningar för att få skriva ut intyg och skit =)
Jag själv var dum nog att välja fordon, men har bara jobbat med det i 3 månader i mitt liv. Men det hjälper ju när man får fel på bilen så man själv fixar.

De som gnäller på oss vanliga villaägare bör ju tala om det direkt att de bara utför arbete mot företag. Vi behöver ju ibland hjälp vi med.
Vad är det för by med bara hantverkare
 
  • Haha
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan förstå att för småföretagare så måste det vara frustrerande. Servicejobb passar inte många. Den rimliga utvecklingen är väl att större företag tar hand om konsumenternas offerter, beställningar, fakturering och reklamationer och jobbet utförs av mindre underentreprenörer utan kundansvar. Det svåra är dock att standardisera tjänsterna till den grad att detta är lönsamt.
Har inget emot servicejobb, byggservice kan vara riktigt trevliga jobb emellanåt. Ja håller gärna de stora drakarna utanför, de blir många påslag innan fakturan landar på bordet.
Som tur är så är det betydligt fler trevliga och bra kunder än hopplösa, annars hade man gett upp för länge sen, för man täljer inte guld direkt som företagare.
 
M maria01 skrev:
Vad är det för by med bara hantverkare
En på 5000 personer? Förr var här bara arbetare, stora industrier. Dessvärre så är de enda jag känner till som tillverkas nu öronproppar typ.
Men det finns gott om hantverkare. Vi har ju även Finja betong 5 km härifrån ;)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
O
M mattoys skrev:
Här finns en kalkyl för vad man behöver ta för timpenning som konsult för en lön på 35k kr .
[länk]

Går ju ändå dra en del paralleller mot hantverkare.
Problemet med den uträkningen är att du har 100% debitering.
Du kan inte som hantverkare få 100% debiterbar tid. Kunderna betalar inte för tid som ligger utanför arbetsplatsen. Detta är forumet ett praktexempel på.
Man är villig att betala för tid i huset, inte kringarbeten.

Att den sedan är från 2013 är ju inte mycket bättre...
 
Redigerat:
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
O
Mats-S Mats-S skrev:
Du har absolut rätt, vi konsumenter har till stor del ansvar för att det är som det är idag när vi stirrar oss blinda på enbart timpriset.

Bra poäng angående LOU, där borde man se över reglerna, det är ju den TOTALA kostnaden som är avgörande, timpriset blir då ofta irrelevant när materialet ger vinsten i slutändan.
Fast de flesta LOU upphandlingarna har just timpris som en vågskål och etta gör att priserna blir orimligt låga på på just Hantverksyrken inom offentlig upphandling.
Det är inte ovanligt med timpriser från 320:- inom Lou. Det var samma 2010...
 
O
Ett stort rörföretag med 100+ anställda har en OH kostnad per arbetad timme som ligger nära 400:- exkl moms.
Får du inte en debiteringsgrad nära 100% på dessa anställda så går företaget åt helvete utan materialförsäljning.
Det är därför som en del hantverkare vill sälja material och garantier.
Man måste titta på omsättning/ timme. Och om du inte omsätter material så far resultatet i diket vid minsta lilla problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.