Det är dags att köpa ny skrivare. Tillverkare av skrivare är på goda grunder ett hatat släkte, så min fråga lyder:

Finns det idag någon skrivartillverkare som tillverkar skrivare som:
* kan skriva ut i svart/vitt trots att den röda patronen är tom
* inte vägrar skriva ut för att man använder piratbläck
* fungerar trots att man inte har internetuppkoppling
* inte kräver att man registrerar sig för att skrivaren ska fungera
* inte tar ockerpriser för enkla serviceoperationer
* klarar att stå avstängd ett par veckor utan att torka ihop
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Kanske till ett skapligt pris åxå..
 
Jag köpte en epson ecotank till min mamma. Den torkade ihop eller om hon körde torrt på bläck. Jag tog den till mig och den stod här ett tag men när jag väl tog tag i det var det lätt att fixa. Jag tror det är en bra kompromiss, billig att skriva ut på. Hyfsat robust. HP har nåt liknande koncept. Har tröttnat på de skrivare som kostar 600 att köpa och sen första bläckbytet efter 200 sidor kostar 1700.

Hemma har jag en (skrev LJ 4 i Gaaahh tråden) LaserJet 4300. Skriver dubbelsidigt, fort, otroligt billigt och pappret trasslar kanske var 7e år. Har magasin för mer än 1000 papper. Tonern verkar räcka ca 5000 sidor och kostar ett par hundringar. Men man måste ju hitta nån begagnad, misstänker de flesta företag har fasat ut dem, om inte så har de nog skrivit ut hundratusentals sidor.

Ett tips är att kolla duty cycle infon. En LJ4350 har 250.000 sidor. Per månad. En vanlig bläckstråle verkar ha från ett par tusen till 20.000 sidor per månad. Säger väl lite om hur bra kvaliten är.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
G
Jag röstar också för laserskrivare.
 
  • Gilla
@ndreas och 8 till
  • Laddar…
Min Epson et-2811 ecotanc har funkat bra hittills. Har aldrig fyllt på bläckbehållarna.
Möjligen lite dyr i inköp men inte så farligt och man slipper ju bläckpatroner.
Föräldrarna köpte en likadan långt före mej. Den skriver bara i svart nu. Har nog torkat pga. dom nästan enbart skrivit ut svart-vitt.
Har min på färgläget för jämnan. Gör ganska få utskrifter så jag vill att den ska mata ut färg ofta.
 
C
Svart/vit laserskrivare och original förbrukningsmaterial for the win.
Annars har jag kört Brother i många år nu. Inga konstiga inlåsningsfunktioner eller molntjänster på de modeller jag har erfarenhet av iallafall.
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Det är dags att köpa ny skrivare. Tillverkare av skrivare är på goda grunder ett hatat släkte, så min fråga lyder:

Finns det idag någon skrivartillverkare som tillverkar skrivare som:
* kan skriva ut i svart/vitt trots att den röda patronen är tom
* inte vägrar skriva ut för att man använder piratbläck
* fungerar trots att man inte har internetuppkoppling
* inte kräver att man registrerar sig för att skrivaren ska fungera
* inte tar ockerpriser för enkla serviceoperationer
* klarar att stå avstängd ett par veckor utan att torka ihop
Brother färglaser.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Säger också laserskrivare.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Förra skrivaren som jag var nöjd med var en laserskrivare från Samsung (tror jag). Innan och efter har det varit några olika bläckstråleskrivare som jag hatat. Nu är jag åter nöjd med en Brother färglaser. Kostar mer i inköp men värt det för mig iallafall.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Aldrig bläckskrivare, vilken laser som helst. Hellre nålskrivare än bläck
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Oh. Matrisskrivare FTW.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har väl egentligen inget emot laserskrivare, men jag behöver kunna skriva ut i färg, och tonerkostnaden blir då ganska saftig. Om jag kikar på Brother DCP L3550 eller HL 3270 så får man punga ut med 2500 eller 4000 kr om man ska fylla på med fyra kassetter (CMYK) och de räcker då i 1000 respektive 3000/2300 sidor.
Utskriftskostnaden per sida blir visserligen lite lägre än min nuvarande bläckskrivare som med sex patroner går lös på 1300 för fullt påfyll (alla siffror från Inklub) och då bara räcker i 500/740 sidor, men bara om jag går för de större tonerkassetterna och Brotherskrivaren inte får för sig att gå sönder en månad efter garantins slut. Trumman räknar jag inte med att behöva byta, så mycket skriver jag inte ut.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Svartvit laser. Min första HP LaserJet 6L dog inte trots att den rullat 14 år. Bytte till en billig ny LaserJet för typ 1200 spänn som nu också tjänat bra många år. Originaltoner är dyr men räcker hur länge som helst. De som sitter i är ibland inte fullkapacitetstoners.
 
  • En svart HP LaserJet Pro P1102w skrivare med utskriftsfack öppet, reklam för prisjämförelsesajt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kör en rätt enkel HP (med skanner och kopiator) och har prenumeration på bläck där det ingår ett antal sidor per månad. Jag har skrivit till kundtjänst ett par gånger när bläcket "bråkat" och de har skickat nya patroner.
Kostar 34 kr/mån tror jag det är för både färg och svart patroner så det är väl ungefär vad en patron kostar per år... Tycker det är en bra deal eftersom jag får bläck när jag behöver, och man kan skriva ut en sida lite nu och då för att hålla patronerna "i skick"...
 
Fairlane
Det är den jag har, Brother DCP-L3550CDW. Ja när man ska byta toner så blir det dyrare än att köpa bläckpatroner, men i gengäld håller den så mycket bättre än de bläckstråleskrivare jag har haft. I praktiken gör man av med en massa bläck på rengöring då skräpet bara geggar igen.
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.