E
E
Skrivet av: Daniel

Klockrent Byggare Bob.... Jamen Mardrom blogspot. Whats the problem? seriöst? Skulle du kunna tänka dig att ha en kamera som filmar allt du och din fru har för sig i sängkammaren? för har du rent mjöl i påsen och du INTE misshandlar henna så vad är problemet? nej just det. Lite integritet ska man då fanimej ha kvar. Tycker alla kameranazister kan fara åt helvete med deras kontrollbehov. En sak på en stor byggplats där det rör sig 10.000 personer. Men i sitt eget hus för att "stå och hänga över axeln" på dom som jobbar där. Nej fy fan!
 
E
Skrivet av: DG

Som sagt, ni har er själv att skylla byggare! Ni har svinat i alla tider, nu är det payback!!! :D
 
E
Skrivet av: raveper

Hade en hantverkare på jobbet som gjorde ett jobb åt en annan firma. Han sa till mig rätt ut "MAN MÅSTE ALLTID FUSKA LITE NÄR MAN KAN.
 
E
Skrivet av: Nutid

Antecipatorisk planering.... snart är ni cippmärkta så slipper vi alla dessa ifrågasättanden?
 
E
Skrivet av: Roger

Är själv Snickar hantverkare sedan 10 år tillbaka, och jag brinner verkligen för mitt arbete och är otroligt stolt över det jag gör! Jag skulle aldrig falla mig in o fuska på ett jobb.. Och jag vill verkligen säga att det sårar mig djupt när jag läser en del kommentarer här.. Att tilliten till en hel yrkesgrupp som ändå är med och bygger Sveriges välfärd är så liten. Kollegor i Sverige!.. Jag är verkligen ledsen..
 
E
Skrivet av: DG

RE: Roger; Det är ju jättekul att du brinner för ditt jobb och har yrkesstolhet. Men innebär detta att du inte tycker att branschen har enorma problem?!
Jag skiter i att det sårar dig djupt! Jag bryr mig mer om alla de 10.000-tals kunder som varje år blir lurade och bedragna av byggare!
Bygger välfärd! Pyttsan! Hur många dagis, förskolor, sjukhus, ålderdomshem osv osv måste inte byggas om för att ni klantskallar gör fel och fuskar! Jäkla trams är det du skriver!
Om du ska lipa så gör det för alla som dina kolleger lurar, inte för att du själv känner dig sårad!
 
E
Skrivet av: Byggare

DG.. Så du tycker inte alla kontorister sitter o surfar /mailar/fikar på tok förmycket ?
Har jobbat på kontor i 20 år snart som snickare och bygg där folk jobbar .. dom som jobbar på dom kontorer gör inte rätt för sina timmar och det finns studier som visar på att kontorsfolk jobbar effektiv tid 2,5-4 timmar om dagen .. där kan vi snacka om mygel på stor nivå.
 
E
Skrivet av: S.L...

Behövs ingen skylt för att filma ett område där allmänheten inte har tillträde. Däremot måste man tydligen meddela ev gäster mm att så är fallet muntligt tex.
Källa boken Kjell & Company.
 
E
Skrivet av: Johansson

"De misstänks nu för brott mot lagen om allmän kameraövervakning"

Hur kan man bli misstänkt för att bryta mot en lag som inte är relevant?
Lagen om allmän kameraövervakning gäller enbart kameraövervakning på allmän plats och exempelvis inte en privat liten tomt.

För privata tomter gäller PUL och den specar tex att man måste informera om kameraövervakningen, så att påstå att de misstänks för att bryta mot PUL vore rätt.
Det vore intressant att höra varifrån rubriksättaren på Trelleborgs Allehanda fått informationen från att de misstänks bryta mot LAK?
 
E
Skrivet av: T. Mittell

Fuskbyggare ska naturligtvis övervakas även då dom inte sitter bak lås och bom!
 
E
Skrivet av: JJ

Är "kontorsråtta" och skulle inte vilja bli kameraövervakad på min arbetsplats. Inte för att jag är rädd för att bli påkommen med att slarva eller slöa men för att jag beter mig på ett annat sätt när jag är runt andra människor och för att man kanske inte vill visa upp sig "som man är" alltid. Alla människor bajsar och det är inget fel i det men hur många vill ha en kamera som filmar när man gör det? Och hur förbannad hade man inte blivit om man kom på att någon hade gjort det i smyg?

Byggarna har all rätt att vara förbannade. Hade man fått reda på övervakningen i förväg kunde man valt att inte ta jobbet eller så hade man vetat om det och tyckt att det var ok. Men det borde dem fått välja. Riktigt uselt att smygfilma. Vad var syftet? Att jobbet skulle göras bra eller att man ville komma på någon med att slarva? Hade man sagt till i förväg så visste ju byggarna om det och hade troligtvis inte slarvat.

Sen blir man mörkrädd när man hör alla som förordar övervakningssamhället. Inte en värld som jag önskar åt mina barn.
 
E
Skrivet av: Alan

Jag har ett larm som övervakar huset som har sina kameror gömda i brandvarnarna och några lampor. Allt spelas in och raderas efter ett dygn. Har inga lappar om det däremot är det ingen hemlighet, har haft hantverkare hemma och men har aldrig använt filmen för att klagat men visst har jag märkt att det fuskas med tidredovisningen.

Då mitt larm bara kostade 5000 kr så tror jag att det om några år kommer bli väldigt vanligt med liknade system så folk kan kolla sitt hus från internet när dom är bortresta och ha koll på vad som händer. Sen kommer säkert många använda det för att smygfilma på ställen som kanske inte är så lämliga. Det finns särskilda kameror dom kan gömmas i badrum för några hundra kronor eftersom dom tillverkas finns det säkert en efterfrågan. Så det är bara att acceptera att vi är inne i 2000 talets teknik samhälle och vara berädd på att både myndigheter och privatpersoner bevakar dig.
 
E
Skrivet av: Trumman

Det måste väl finnas nånting mellan förstoppning och diarre? Oavsett yrkeskategori har man ju som människa sin stolthet mot sig själv. Om man inte utför ett gott och omsorgsfullt arbete så kanske man ska fundera på sitt yrkesval. Att "planera" in fusk eller maska är ju respektlöst. Om jag utför ett jobb på timbas så är det ju inte juste mot sin uppdragsgivare att stå i babbla i telefon en halvtimme, men att svara i telefon och ringa tillbaka är ju ok. Det är beklämmande att läsa om det fusk som begås (oavsett bransch). Vi människor bort vara bättre än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.