E
Skrivet av: humlan27

Hallå, skall man sätta upp skyltar när man har filmkameror i samband med inbrottslarm. Tjuven är ju på sin arbetsplats och skall ej heller filmas???

Har ni något emot att filmas när ni tar ut pengar från bankomat för att förhindra bedragare???

Det finns tjuvar lite här och där. Jag vet av egen erfarenhet att dessa även finns på bygge. Kanske inte så att det försvinner material, men tidstjuvar finns det gott om. Hur många är det inte som via mobiltelefonen sköter sin firma och sina övriga kundkontakter på arbetstid som debiteras den kund som dom just då råkar befinna sig hos??? Telefonsamtal upp till en halvtimme + att det sedan tar en stund att komma in i det avbrutna arbetet igen.
Bedrägeri kallar jag sådant.

Så för att skydda sig mot sådant precis som mot inbrottstjuven kan jag inte se att det är fel att filma under förutsättning att det sker på egen tomt och hus utan att skylta med detta.
 
E
Skrivet av: DG

Som vanligt försvarar sig hantverkarna in absurdum! Patetiskt! Så för att ni anser att andra branscher missköter sig så är det ok om ni missköter er, är det så ni menar?! Mycket konstigt resonemang!
Jag har inga problem med att betala en rimlig timpeng som inkluderar alla utgifter som en byggfirma har men då räknar jag med att jobbet ska vara väl utfört. Jag har heller inga problem med att man inte jobbar 100% av tiden, det orkar man inte. Men så ser det inte ut idag!!!
Dagens byggare borde ha bättre förutsättningar att utföra bra jobb! Bättre verktyg, bättre material, bättre skyddsutrustningar mm mm.
Många av dagens byggare är lata, slöa och likgiltiga för vad kunderna tycker! Dåligt utfört jobb och dessutom så ser man ofta att det inte är ens i närheten av att jobba 100% av tiden!
Jag tror faktiskt inte att dagens kunder klagar så mycket på priset utan att utfört arbete är för dåligt! Självklart klagar man på priset när man misstänker överdebitering av timmar! Och kom inte och säg att det inte förekommer!!!
Yrkesstolthet är ett helt okännt begrepp för dagens byggare! Alla kommentarer från byggare ovan är utmärkta bevis för det!!!
 
E
Skrivet av: saab

roligt att det finns såna som har träffat alla byggare i hela världen och kan uttala sig om deras yrkesstolthet.

För det generaliseras väl inte?

Internet har blivit ersättare för den knutna näven i fickan.
 
E
Skrivet av: Snoddas

Att vara lat på kontoret.... är alla som jobbar där. Men det drabbar ett företag.
Alla tjänster som en privatperson anlitar och betalar är efter hårt slit, världens högsta skattetryck.... Så vem vill då se att man blir skinnad på timmar eller pengar??? Inte jag.
 
E
Skrivet av: Ro

Hur kan man ens diskutera detta? Det är fullständigt otänkbart att bli filmad under en hel arbetsdag. Det är självfallet inga problem vid inpasseringar och när man tillfälligt vistas på platser som av säkerhetsskäl måste övervakas men alltså aldrig under en hel arbetsdag. Det finns ju inte heller något skäl för detta för det är ju bara att kolla vad som blivit gjort och om det är rimligt.
 
E
Skrivet av: Karin

Alla på den firman där jag arbetade senast övervakas hela dagen, från att de kommer till jobbet tills de åker hem. Inga byggare, ingen farlig verksamhet, bara en otroligt maktfullkommen chef. Han monterade 12 kameror, köpte en jätte datorskärm och sedan satt han på kontoret hela dagen och tittade på när alla arbetar. Hörde även honom ringa ut till verkstadschefen för att säga att nu är det någon som stannat upp och tar en rökpaus, gå och säg till honom......
 
E
Skrivet av: Daniel

Varför inte börja spela in vad som händer i sovrummet och skicka till polisen IFALL det sker övergrepp? låter kanske konstigt men det är den vägen "ni" byggarbetshatare går på just nu. Jag har varit på många privata hem som är min arbetsplats där kunden misskött sig. Folk har med i avtalet att DOM ska t.ex skotta fram en plats på gräsmattan och se till att det inte ligger några grejer där. Så kommer man dit och jodå! där ligger en nersnöad plankhög eller dylikt. Det är människor som är idioter och inte yrket. Dom finns överallt, alla stöter förr eller senare på en jubelidiot varesig han är kontorist, snickare eller polis.
 
E
Skrivet av: Erik

jag förstår fullt ut att man filmar denna yrkesgrupp. Efter en renovering fick jag en extrafaktura på 6h för 2 man att sätta upp 3st 150cm hyllplan inne i en skjutdörssgarderob och 2h extratid för att vända handtagen på alla innedörrar rätt som hantverkaren själv satt dit åt fel håll och 6h för att byta 5 fönsterbrädor. Hans invänding när jag konfronterade honom var att "ja men du betalar ju halva priset nu med rotavdraget". Jubelidiot!
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är rätt festligt att alla förutsätter att kameran var monterad för att övervaka arbetarna, och att alla hantverkare är sura för att de inte kan fuska. Det kan ju vara så att familjen ifråga bara ville ha ett minne av byggandet av sitt nya hus.
 
E
Skrivet av: delpaco

Filmning i hemlighet skall anmälas och bestraffas. Om kunden avser videoövervaka, vilket är dennes rätt, skall utföraren få ta ställning till detta och ev neka jobbet. Själv skulle jag aldrig tolerera övervakning på min arbetsplats. Av samma skäl bör man (och många kräver det nu) fråga om lov innan man filmar/fotar inom sjukvård, tex på förlossningen, om personal hamnar på bilderna. Detta handlar om personlig frihet och etik, inte fuskprevention.
 
E
Skrivet av: fabber

förkortad. gjorde jobb i en skola. efteråt blev frågad "Hur faaan kunde arbetet ta
så lång tid" då frågade jag "Tycker du att 6 timmar är för mycket" Aj fan, sa
personalen, din arbetsgivare debiterade 132 timmar på oss för det jobbet.
Det här är ändå inte det värsta som händer, och om alla visste i vilken omfattning. Förutom stora firmor, kommuner,,, som debiteras stora summor (milj)
för jobb som inte alls existerar, bara en fördelaktigt överenskommelse!!!!
 
E
Skrivet av: Daniel

delpaco har förstått de här.... Skulle någon sätta upp 3 hyllplan. Ja det tar kanske 1 timme att sätta upp 3 stycken. Men skulle någon fakturera mig 6 timmar skulle jag be dom fara åt helvete och vägra betala räkningen. Bara för att man fakuterar något betyder inte att du SKA betala den. Då kan dom ju lika gärna dra på och skriva 20 timmar
 
E
Skrivet av: RHB

Men om man har synliga kameror inne i sitt hus och tydliga skyltar måste det väl vara fullt lagligt att filma eventuella hantverkare?
 
E
Skrivet av: swecmh

Om du har en kameraövervakning av din tomt eller ditt hus eller din lägenhet (oavsett om kameran är kopplad till inbrottslarm eller ej) är du skyldig att upplysa alla som kommer att vistas där om att övervakning sker. Det kan ske genom skylt där man kommer in på området (det räcker inte bara vid kameran) eller att du muntligen informerar om det. Har man inte gjort det är det en olaglig kameraövervakning. Att barnsligt hävda att den som gör något fuffens får skylla sig själv håller inte i rätten. Det är du som straffas.
 
E
Skrivet av: byggare bob

SWECMH...............god bless sweden att dessa virrpannor inte kan sätta kameror hur som helst. Hade väll haft en gps i r***n så dom kan se hur mycket man rör sig oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.