Behöver du bredbandet själv i stugan för något ändamål?
Frågan är om det är så mycket värdehöjande att få fiber en vecka en månad om man hyr stugan som sommarnöje?
Även om du tar det går du med på att hyra ut om kund vila hyra utan pga den extra kostnaden eftersom de ofta har mobilt bredband via mobilen eller separat router / sticka.

Kanske värt besväret att inte erbjuda internet?
 
Andy78 skrev:
Behöver du bredbandet själv i stugan för något ändamål?
Frågan är om det är så mycket värdehöjande att få fiber en vecka en månad om man hyr stugan som sommarnöje?
Även om du tar det går du med på att hyra ut om kund vila hyra utan pga den extra kostnaden eftersom de ofta har mobilt bredband via mobilen eller separat router / sticka.

Kanske värt besväret att inte erbjuda internet?
Vi tillbringar en hel del tid själva i stugan när den inte är uthyrd. Datamängden vi har via 3G/4G räcker inte länge i stugan då ungarna drar igång nåt som belastar internet vid dåligt väder och kvällar. Man måste ju prioritera datamängd för eget användande på andra platser också.

Svår balans att ta mot hyresgäster, men jag har dock fastnat för fast pris inkl bredband då en del har frågat efter det.

Tyskar frågar oftast om fast bredband eller satellit mottagare finns, antar att de vill se tysk TV. Kostnaden för att göra det via 3G/4G blir på tok för hög som turist.

Med tanke på att operatörerna tenderar till att ta mer och mer betalt för mobil datamängd så är jag övertygad om att på sikt kommer fler att efterfråga fast bredband.
 
Fick ett kalaspris på fiber till sommarstugan och skall dra in samma stadsnät som jag har min villa ansluten till. Vi brukar hyra ut stugan sommartid och stuga med fast bredband lockar säkert fler än utan.
Att inte dra in fiber om man får frågan och dessutom till ett bra pris borde vara straffbart. TS gör helt rät.

4G är inte ett alternativ till fiber, det är ett komplement.
 
mexitegel skrev:
Att inte dra in fiber om man får frågan och dessutom till ett bra pris borde vara straffbart. TS gör helt rät.

4G är inte ett alternativ till fiber, det är ett komplement.
Jaha, men vi kanske borde lägga på annat också, bygga en villa utan garage borde vara straffbart också när vi ändå håller på.

Personligen vill jag inte ha fiber i min stuga om jag kan ha 3g/4g.
nej tvång och straffavgifter är inte en lösning.
 
Redigerat:
Att bygga dit ett garage i efterhand kostar inte mer än att bygga det från början. Att dra in fiber i efterhand är kanske inte ens genomförbart, hur mycket man än är beredd att betala.

Jag kommer troligen aldrig att skaffa 4G. När jag är mobil har jag inget behov av bandbredden, det är trafiktaket som begränsar. Herregud, jag gör av med 4 GB i månaden på min mobil, jag är glad att bara betala 69 spänn för den datatrafiken (det är 1 Mbit/s bara). Här hemma gör vi av med 300-400 GB i månaden (fiber då), 100 GB per person kan man väl säga. Jag tror inte det var direkt lägre när vi körde ADSL.

Telias dyraste 4G-paket är 40 GB i månaden, vi gör alltså av med 10 gånger så mycket.
 
Nerre skrev:
Att bygga dit ett garage i efterhand kostar inte mer än att bygga det från början. Att dra in fiber i efterhand är kanske inte ens genomförbart, hur mycket man än är beredd att betala.

Jag kommer troligen aldrig att skaffa 4G. När jag är mobil har jag inget behov av bandbredden, det är trafiktaket som begränsar. Herregud, jag gör av med 4 GB i månaden på min mobil, jag är glad att bara betala 69 spänn för den datatrafiken (det är 1 Mbit/s bara). Här hemma gör vi av med 300-400 GB i månaden (fiber då), 100 GB per person kan man väl säga. Jag tror inte det var direkt lägre när vi körde ADSL.

Telias dyraste 4G-paket är 40 GB i månaden, vi gör alltså av med 10 gånger så mycket.
Jo men alla kanske inte är intresserade att lägga ut kostnaden för fiber 2ggr.
Först hemma och sedan på landet, där man inte är permanent.
Sen har jag inte samma behov på landet även om jag gör av med 400gb hemma så kommer jag aldrig göra det i fritidshuset då jag prioriterar annat.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Jo men alla kanske inte är intresserade att lägga ut kostnaden för fiber 2ggr.
Först hemma och sedan på landet, där man inte är permanent.
Sen har jag inte samma behov på landet även om jag gör av med 400gig hemma så kommer jag aldrig göra det i fritidshuset då jag prioriterar annat.
Nej, precis. Ni gör andra prioriteringar. Det är ju därför vi säger att ni borde bli tvingade av lagstiftningen.

;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, precis. Ni gör andra prioriteringar. Det är ju därför vi säger att ni borde bli tvingade av lagstiftningen.


;)
Och det är ett bra sätt tycker du, är inte inte bättre att lägga lagstiftningen på operatörena istället för enskilda kunden?
 
Andy78 skrev:
Jo men alla kanske inte är intresserade att lägga ut kostnaden för fiber 2ggr.
Först hemma och sedan på landet, där man inte är permanent.
Sen har jag inte samma behov på landet även om jag gör av med 400gb hemma så kommer jag aldrig göra det i fritidshuset då jag prioriterar annat.
Nej, alla är kanske inte intresserade av att lägga ut kostnaden för VA-anslutning två gånger heller. Eller lägga ut kostnaden för elanslutning.
 
Andy78 skrev:
Och det är ett bra sätt tycker du, är inte inte bättre att lägga lagstiftningen på operatörena istället för enskilda kunden?
I det här fallet så var ";)"-gubben inte överflödig, utan en central del av meddelandet.
 
Nerre skrev:
Nej, alla är kanske inte intresserade av att lägga ut kostnaden för VA-anslutning två gånger heller. Eller lägga ut kostnaden för elanslutning.

Och det innebär att jag automatisk måste göra det för fiber i fritidshuset bara för att jag gör det med el vatten och avlopp eller vad menar du?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
I det här fallet så var ";)"-gubben inte överflödig, utan en central del av meddelandet.
Jag hängde med :)
 
Andy78 skrev:
Och det innebär att jag automatisk måste göra det för fiber i fritidshuset bara för att jag gör det med el vatten och avlopp eller vad menar du?
Nej, riktigt så enkelt är resonemanget inte.

För det första tycker jag det är dumsnålt att inte skaffar fiber när tillfälle erbjuds. Det kommer troligen att dröja minst 15 år innan tillfälle ges igen, om det ens kommer att göra det.

I framtiden kommer fiber troligen att anses lika viktigt som VA och el. Men VA och el är inte märkbart dyrare eller svårare att ansluta sig till i efterhand. Det är däremot fiber.

Så även om du aldrig kommer att använda fibern så är det dumt att inte passa på att dra in den när det erbjuds.

Resonemanget "jag behöver inte såna moderniteter" har funnits när man införda rinnande vatten ("jag har inga problem att hämta vatten i brunnen"), el ("vi har klarat oss med fotogenlyktan i 30 år") etc.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nerre skrev:
Nej, riktigt så enkelt är resonemanget inte.

För det första tycker jag det är dumsnålt att inte skaffar fiber när tillfälle erbjuds. Det kommer troligen att dröja minst 15 år innan tillfälle ges igen, om det ens kommer att göra det.

I framtiden kommer fiber troligen att anses lika viktigt som VA och el. Men VA och el är inte märkbart dyrare eller svårare att ansluta sig till i efterhand. Det är däremot fiber.

Så även om du aldrig kommer att använda fibern så är det dumt att inte passa på att dra in den när det erbjuds.

Resonemanget "jag behöver inte såna moderniteter" har funnits när man införda rinnande vatten ("jag har inga problem att hämta vatten i brunnen"), el ("vi har klarat oss med fotogenlyktan i 30 år") etc.

Varför skulle det ta minst 15 år och ens bara vara en once in a lifetime erbjudande, en operatör som erbjuder sådant lever inte länge om de aldrig kan få nya kunder.
Det där är skrämselpropagande som säljare kör med för att få folk att köpa produkten.
Det körde man med redan för 15 år sedan nu dras det in fiber till höger och vänster.
 
Angående fiber och uthyrning.
Jag hade inkluderat det i hyran, du kan ju alltid skriva ett avtal att man är ansvarig för vad man gör med uppkopplingen under perioden, det kanske uppmanar till försiktighet.

Men jag tror aldrig du kommer råka ut för nåt, men som sagt bättre att vara safe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.