Hola,
jag har en festool 1010 överhandsfräs..
Nu är jag sugen på ett bord till denna, festools egna är gjord för 1400àn ,samt dyr.

Köpte mig ett bord på Haralds, men det passade ej + att det var mer än lovligt smäckigt.

Vertikalbord är också intressant. ska jag bygga eller köpa, finns hjälten pernitta kvar ?

För övrigt sålde jag av mitt festool 1080 bord, så nu ska jag ut i garaget för att bygga mig en sågjigg till min sänksåg för mitt kommande subbasbyggprojekt.. 4st.. eller 6...ska byggas..
Ideèr gällande jiggen tas emot med värme.
Kramisar//R.
 
Redigerat:
festools egna bord finns med moduler för samtliga fräsar.
 
Jaha,
ja..då återstår ju endast min åsikt gällande priset..tror jag.
Ska kolla upp..mvh//R..
 
Drakir skrev:
Jaha,
ja..då återstår ju endast min åsikt gällande priset..tror jag.
Ska kolla upp..mvh//R..
Jo, fräsbordet är stabilare än exempelvis wolfcratfs stora (540 tror jag det heter), men också väsentligt dyrare. Det finns saker jag inte kände mig trygg med att göra på wolfcraften som jag gör på Festoolen (i och för sig med en 1400).

Dock, en begagnad vertikalfräs kan mycket mer, och kan kosta inte så farligt mycket mer. Vitsen med Festoolen är om du har ont om plats och bara plats till en modul i taget, eller om du skall vara flyttbar.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jo, fräsbordet är stabilare än exempelvis wolfcratfs stora (540 tror jag det heter), men också väsentligt dyrare. Det finns saker jag inte kände mig trygg med att göra på wolfcraften som jag gör på Festoolen (i och för sig med en 1400).

Dock, en begagnad vertikalfräs kan mycket mer, och kan kosta inte så farligt mycket mer. Vitsen med Festoolen är om du har ont om plats och bara plats till en modul i taget, eller om du skall vara flyttbar.

--- Mats ---
Helst skulle jag vilja ha en vertikalfräs, men tanken på på 100kg.järn gör mig osugen..
Sjukt att en festoolmodul kostar lika mycket som en ny, hyfsad vertfräs..eller tvärtom.
 
Forumets sökmotor suger, eller så är det jag som gör fel..
Finns pernitta kvar på forumet, någon ??
 
FredrikR skrev:
Som medlem är han kvar, dock inte postat nåt sen 19e okt 2009
[länk]
Synd. Hans kunskap är guld..
Tack Fredrik..mvh//R..
 
Fräsbord har jag ett av en lamellskiva / ska göra ett nytt av formplywood sedan 4 ben och en sarg (som ett köksbord). Skivan är lös från benen så man kan vända skivan när man monterar fräsen.

Anhåll görs med trälister som skruvas eller hålls med tving.

Formpluwood är inte gratis men billigare än 1400.

Protte
 
prototypen skrev:
Fräsbord har jag ett av en lamellskiva / ska göra ett nytt av formplywood sedan 4 ben och en sarg (som ett köksbord). Skivan är lös från benen så man kan vända skivan när man monterar fräsen.

Anhåll görs med trälister som skruvas eller hålls med tving.

Formpluwood är inte gratis men billigare än 1400.

Protte
Intressant.
Jag har också byggt något fräsbord, men blir inte riktigt nöjd. Det är ett jäkla meckande med höjdusteringar...blir trött bara jag tänker på spektaklet..En fundering jag har, är att bygga i pansarglas..
Skulle va fint att slippa gå ner i doggystyle varje gång det är justerdags..
Har du bilder ?
 
Ett alternativ är ju Axminsters fräslyft. Är mycket nöjd med min lyft även om den fortfarande inte riktigt fått ett bord att husera i. Kanon vad gäller justeringen även om den någon dag ska få en digital byggd av ett gammalt skjutmått och en nerfälld VFD-display i bordet.
 
Jägarn va snyggt.. vet du om min 1010 passar ?

Såg inte paketpriset med boschen..
Hur som helst..kommer jag inte överrens med en forummedlem imorgon, kommer det att beställas grejer från ax...
 
har inte testat att få i 1010:an, jag valde den stora DW-fräsen för att slippa byta och för att kunna köra 1/2"-stål och annat grovt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.