Nja... längsta brickan är 50mm, fräser man djupast så kan man använda en hemmagjord sådan som är 60mm. Frågan är bara om det inte blir glappt med tiden. Du kanske måste ha någon form av sprint eller nåt för att hålla kvar den.

Gäller att det inte är tungt det som står på.

Fast du kan ju testa, det är ju liksom en del av nöjet, att kolla om nåt går. Sen kan du rapportera till oss.
 
Annars kan du prova en sån här konstruktion som bilden visar; ramverk med frästa ursänkningar för topp och botten i masonit, limma fast allt utom ena masonitskivan innan montage, bulta i väggen, limma dit nästa masonitbit. Förvisso besvärlig montera ner, men det lär bli starkt som tusan. Krafterna hamnar vågrätt över masonitlimningen till stor del.
 
  • hylla-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsningen gör bara nytta på undersidan där masoniten kommer ta upp tryck, på översidan tänkte jag mest för att det blir lättare få snygg kant utåt. Nån tvärribba på mitten behövs också (från väggen och utåt) så inte masoniten kan bångna.
 
totala djupet för hyllan är alltså typ 60mm (vägg till ytterkant), så importensketsigs lösning är förvisso redig och lär hålla men tyvärr lite overkill tror jag. Blir till att testa och slutar säkert med någon slags sprint för låsning. tack för tipsen.
Fast först måste jag skaffa dominon.
 
Ah det sa du ju ser jag nu .. never mind :) Jag tänkte ju på nåt som sträckte sig betydligt längre ut.

/slarvläsare
 
Så då har man skaffat sin första festool, dominon så klart med tanke på tråden.
Men jag köpte den begagnad och de hade förlagt systainern (jag fick se kvitto så jag är säker på att den inte var stulen).
Har lite problem med att hitta systainer till den, jag har kommit fram till att det ska vara stl2 men om man köper en tom så behöver man ju hitta ilägget.
Någon som vet vart man kan få tag på en systainer till dominon?
 
Har du ringt någon Festool-handlare i trakten? De kan hjälpa dig med att trolla fram en ny insats till eller för den delen insats+systainer.
 
Någon som vet skillnaden på utvecklingen dominon har fått?
Jag tänker på plupparna till höger och vänster om frässtålet.
I de första generationen Domino var dem runta i metall. Nu är dem lite mer kantiga i svart plast.
Har bara använt den första och undrar vad har den svarta plasten för fördel?
 
Vad jag förstod av diskussioner som var i amerikanska forum så handlade det om patent, Festools första version med index-pinnar av stål var för lika Mafells variant av dominofräs som också har index-pinnar av stål.
 
matte2k skrev:
Någon som vet skillnaden på utvecklingen dominon har fått?
Jag tänker på plupparna till höger och vänster om frässtålet.
I de första generationen Domino var dem runta i metall. Nu är dem lite mer kantiga i svart plast.
Har bara använt den första och undrar vad har den svarta plasten för fördel?
Fördelen med de svarta plastdistanserna är att de inte hakar i de hål du redan gjort - använder man parallellanslagen är det lätt hänt:(

Nackdelen är att de inte går att justerara.
 
matte2k skrev:
Någon som vet skillnaden på utvecklingen dominon har fått?
Jag tänker på plupparna till höger och vänster om frässtålet.
I de första generationen Domino var dem runta i metall. Nu är dem lite mer kantiga i svart plast.
Har bara använt den första och undrar vad har den svarta plasten för fördel?
Dessutom så fanns risken att man fick lim på "original" pinnarna och sedan fastnade i ihoptrycktläge - typ för alltid.

Trots detta så måste jag säga att originalen känns gedignare - har dock använt originalmodellen och bara kännt på den "nya".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.