Mafell tror jag är grymt bra, men det finns inte många här som äger en.

Ser dock ingen stor fördel med Mafell, förutom det är billigare per plugg. Själva maskinen är inte billig iaf.

Dominon har större limyta, högt andrahandsvärde och många som har testat och rekommenderar den.

Jag skulle ta Festool:en iaf.
 
jag viste det! Du har drabbas av festool feber! Sceamin-daemon. ha ha
 
Dominon ÄR bra, det kan bara hållas med om det. Värd varenda krona om man snickrar relativt seriöst... Fast i många fall där skivmaterial är huvudpersonen så är kexmaskinen både snabbare och lättare att använda, det är liksom inte så mycket som kan gå fel med en kexmaskin.

Köper man en Domino så blir man nöjd, den är ett sant nöje att använda. Så gör inte misstaget att testa en domino utan att ha pengarna på fickan för du vill ha maskinen då. Den är så gediget byggd med kvalitet in i minsta detalj, halleluja!!. Så fick jag det sagt :) Fast det är alla Festos prytlar som jag lagt händerna på. (Just därför har jag "bara tittat" på deras kap/ger såg... kan inte köpa en sådan nu...)
 
Geschwint. Vi sitter i samma båt. Går sakta men säkert över till Festools maskiner. Dom tänker lite längre än vad näsan räcker. Man bli bara mer och mer övertygad om att det är Festool som gäller. Tänk om det vore en billig maskin.Tänk! Dröm!Tänk!
 
Träig snickare skrev:
Geschwint. Vi sitter i samma båt. Går sakta men säkert över till Festools maskiner. Dom tänker lite längre än vad näsan räcker. Man bli bara mer och mer övertygad om att det är Festool som gäller. Tänk om det vore en billig maskin.Tänk! Dröm!Tänk!
Om den vore billig, ville man väl inte ha den.... (Jag blir mer och mer hjärnskadat av allt detta verktyg)
 
Den är grym. Nästan lite för bra. Mycket enklare och snabbare att få precisa resultat. Enda egentliga nackdelen jag kan se är att gamla fina tekniker som ex tapp med tapphål riskerar att glömmas bort, och att duktiga snickare kan få konkurrens av lite sämre. ;) och så priset förstås. Spänn fast arbetsstycket så ofta det går. Var noga med att hålla det övre anhållet dikt mot arbetsstycket, det är där som jag missade i början. Bygger man mycket med tunnare skivor så är förstås en kexmaskin att föredra, dominon är inte en kexmaskin.
 
Ja det är skillnad på en kexmaskin och Dominon. Jag ska använda den först och främst till att foga ihop trä och inte något skivmatrial.Ni verkar nöjda med era Domino!
 
Fast när det gäller dominon så kan väl inte Festool ha tänkt hela vägen, det hade väl inte vart så svårt att bygga den så man kan stänga av den oscillerande rörelsen. Då hade man fått en maskin som även kan borra för vanliga pluggar, eller?
 
ottot skrev:
Fast när det gäller dominon så kan väl inte Festool ha tänkt hela vägen, det hade väl inte vart så svårt att bygga den så man kan stänga av den oscillerande rörelsen. Då hade man fått en maskin som även kan borra för vanliga pluggar, eller?
Men då får inte Festool sälja sina dominobrickor. Det är nog inte tankeförmåga som saknas...
 
Det jag väntar på är dominobrickor som fyller största bredden, dvs 29mm... (19 c-c + 10mm fräs), blir en helt annan kraft i förbindningen då. Det är många som testat Domino och haft kommentaren om just det. En liten framtida marknadsutökning för Festo. Fast fram till dess får man göra egna brickor.
 
Geschwint:
Hur gör du egna brickor? Jag är nybliven Dominoägare och har inte testat så mkt ännu, men det hade varit kul att ha den möjligheten att tillverka egna om det krävs någongång.
 
Borde inte vara så svårt att göra egna brickor med valfri bredd. Det färdiga ämnet (fyrkantigt i genomskärning) är det väl bara att köra förbi en avrundningsfräs med rätt radie.
 
Geschewint. Vet inte om jag förstår dig rätt. Hur pass stor skillnaad blir det i hållfasteht jmf med två domino bredvid varandra? Ibland går det ju inte förstås om tappämnet är för smalt, men det borde vara ganska ofta det går att köra med två tapphål? Och sen göra egna lite större brickor när det krävs?
 
Har länge sneglat på Dominon, och kommer snart köpa en, men jag blev faktiskt besviken på ett hållfasthetstest i Fine Woodworking där Lamello och Domino kommer på jumboplats långt efter vanlig halv i halv och sen följt av mängder av mer eller mindre vanliga traditionella fogningsmetoder.

Fördelen med dominon är förstås att den kan användas på fler ställen och går otroligt snabbt. Misstänker att Geschwints trappräcke kan intyga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.