Mr Handyman. Jag skulle vilja se den där testet från Fine Woodworking. Kan du fixa en länk tror du! Skulle va kul att se hur Dominon står mot vanlig kex maskin, dom som har elliptiskt formade kex. Tack i förhand.
 
Testet har jag läst i en papperstidning. Det är senaste Fine Woodworking från Taunton. Finns på bl.a. Press Stop. Dominon står sig bättre än Lamellon, men skillnaden var mindre än man skulle trott. Problemet med dominon verkar vara att kexet bryter sönder materialet.
 
Ett problem jag har haft med Dominon är att brickorna varit för tighta för det minsta hålet Dominon gör, då är det lätt att ämnet går sönder om man tvingar ner brickan. Har läst nånstans att det bara är vissa sändningar av brickorna som är för tighta... Tråkigt för mig som köpt en hel systainer full.

Annars tycker jag att det är en fantastisk maskin. Trots att den är väldigt dyr tycker jag att jag har haft vädigt mycket nytta av den som hobbysnickare.
 
Kan inte problemet med för tighta brickor lösas genom att de körs i mikrovågsugnen? Träskar ibland lite på Festoolownersgroup.com och har fått uppfattningen att någon/vissa batcher småbrickor varit lite tighta men gått att kryma genom torkning.
 
phl skrev:
Kan inte problemet med för tighta brickor lösas genom att de körs i mikrovågsugnen? Träskar ibland lite på Festoolownersgroup.com och har fått uppfattningen att någon/vissa batcher småbrickor varit lite tighta men gått att kryma genom torkning.
Okej... skall jag helt klart prova. Det låter ju rimligt att dom skulle krympa lite om dom fick torka lite extra...
 
Ni som tillverkar egna brickor: Gör ni dom i bok eller duger det med björk?

Och räfflorna på brickorna: Vad har dom för funktion?
- Ska få ett proffsigare yttre?
- Ska lättare få sugpassning?
- Drar med limmet bättre ner i hålet?
 
Redigerat:
Jag tror att räfflorna är till för att limmet i hålet ska kunna tränga upp på sidorna när man trycker i brickan i ett hål med samma bredd som brickan. Det händer att man får ut limmet på andra sidan tapphålet om man har i för mycket.

Angående hållfastheten för Domino så är testerna i mitt tycke ganska ointressanta så länge hållfastheten är mer än tillräcklig. Jag har då inte misslyckats i något projekt med Dominon för att förbindningen skulle vara för svag.
En stor fördel med Domino gentemot kex är att t ex ett skrov till en möbel eller en fönsterram är så stabil att man kan hantera den direkt efter sammanfogningen, innan tvingarna sätts dit. Med kex så är allt svajigt och riskerar att ramla isär innan man fått dit tvingarna. Och det krävs mer 90-gradersstöd under limningen än med dominon som påfallande ofta håller 90 grader direkt efter sammanfogningen.
 
Jo, som sades, jag gör mina "breda" dominobrickor i bok med fräsbord och avrundningsfräs. Räfflorna gör jag lite mer primitivt genom att klämma med en hovtång :) på sidorna på väl valda ställen. Räfflornas syfte är limmet skall kunna komma fram om man har mycket i. Man kan spräcka ett material (om man har otur) om det inte finns räfflor alls, lim på botten och en tving som pressar, klick så har man en spricka...

Gällande hållfasthet så har jag sett tester med olika förbindningar där kex har vunnit i rå hållfasthet mot domino så det var inget nytt, MEN dominon eller tappförbindning vinner pga: då en kexförbindning brister så går allt sönder, då en tappförbindning brister så finns en tapp som gör allt för att det skall sitta ihop, dvs bara för att det släpper för en tapp så trillar det inte isär. Man kan också säga enligt citat från en test "kexfogen går våldsamt sönder"
 
Redigerat:
Har man justerat in dominon ordentligt efter konstens alla regler enligt den toppen manual man kan hitta på nätet, har inte URL, så kan man använda dominon till mycket som annars skulle ta tid, vara svårt eller knappt möjligt. Som att fixa tapphål på plats i vangstycken, det hade varit knöligt men inte omöjligt. Iofs så hade man väl kunnat använda enkel träplugg men det hade ju inte varit lika roligt.
 
Festool har mycket gedigna och så mycket smarta lösningar på sina grejer har bara använt Festools sänksåg men jag blev helt frällst.
 
geschwint skrev:
Har man justerat in dominon ordentligt efter konstens alla regler enligt den toppen manual man kan hitta på nätet, har inte URL
http://www.waterfront-woods.com/festool/index.htm Här finns bra manualer till både Domino och andra Festoolmaskiner, är det dessa du menar?
 
aje99, där fanns det ju en del nyttigt att läsa.
 
Precis dessa... utmärkta manualer som visar mycket mer än orginalet som ligger i lådan
 
Tjenare vilken maskin!
Hyrde en via en kontakt och har "kexat" eller snarare "Dominoat" ihop lite bökig MDF.
Såg några instruktionsfilmer på Youtube då det inte fanns några instruktioner alls med i Systainern.
HA begäret är väkt och min sambo bara skakar på huvudet.
 
Nu får vi se om jag blir idiotförklarad. :)
Kan man använda dominon enligt bilden om man inte använder lim?
Tanken är att det är en hylla som inte ska bära nämnvärt men med dold upphängning.
Den lilla biten skruvas i väggen och sen fäster man den större med hjälp av dominobrickor.

Bilden är rätt enkel men jag hoppas att den är tillräckligt tydlig.
Skalan är ju helt åt skogen.
Bredd: 270mm
Djup: typ 60mm
 
  • domino.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.