Hemma hos mig är det en salig blandning av gammalt och nytt och en hel del hempul. De äldre bitarna har genomgående svart nolla och vit fas. Det kan bli intressant i dosor där någon i ett senare skede kopplat på något nytt och använt svart fas och blå nolla. Då finns det svart nolla och svart fas i samma dosa.

Erik
 
jag har haft lite gissningsjobb i ett trefasuttag där faserna var vit, grå och röd. Nolla svart och jord också röd. Där var allt gammalt, så det var inget sådant problem.
 
nimhed>Rätt lätt att mäta fram ju så länge nån inte tjyvat nolla från jord längre bak, då blir man lite irriterad över att rota i dosa efter dosa och sen upptäcka att det låg enfasmatningar med där som inte längre kan funka *suck*

/Kent
 
Mikael_L skrev:
Här var det lite förenklingar minsann, även om inlägget var i stort sett korrekt.
Det ena är att färgerna från före 1970 alltid är otroligt osäkra, vissa firmor hade svart som fas, vissa vit, sen kunde det förutom detta vara vilka färger som helst faktiskt. Så med gamla installationer är regeln jätteenkel, förutsätt inget mät och kolla allt.

Att blå får användas till annat än nolla gäller bara några specialfall. T.ex. som tändtråd till första punkt där det går att byta till korrekt färg och endast i kabelinstallationer
Ett annat exempel är som fas till trefaskopplade motorer och likn. Men då krävs det att det är uppenbart hur det är kopplat.

En sida med lite info om kabelfärger:
[länk]


Ovanligt dum tabell då det inte har varit standard i hela landet för hur färgerna används före 1970. Här i trakterna har det alltid snackats om Uppsalakoppling och Stockholmskoppling där Uppsala haft svart fas och vit nolla och av nån jäkla anledning så har vissa hyreshus byggda under ungefär samma tidsperiod nolltändning, det snackades om att det var firmor utifrån stan som gjorde så men det vet jag inget om. Jag har då alltid arbetat mot svart fas och vit nolla.
 
Är det bara på detta ställe som det felas i färgerna så kan det bli lite lurigt att bevisa att det är elektikern som gjort felet och inte nån händige harry som fixat lite iefterhand. Ord mot ord diskutioner är alltid lite besvärliga.
 
I mitt gamla hus var det rött vitt och svart. Dessutom blått på något ställe.
Den enda blå var fas.
Hittade grå jord och röd tändtråd. Huset var byggt -59.

Annars tror jag att det var de lokala elbolagen som hade sin egen tolkning av lämpliga färger. Eftersom allting var väldigt lokalt behövdes det ingen nationell standard på den tiden.
Elanläggningarna var dessutom betydligt mindre på den tiden, räkna bara antalet proppar i en gammal installation jämfört med en modern installation
 
Det var egna standarder inom varje Gille ja och bitvis struntade firmorna i det och körde firmastandard istället.

Det kan då leda till sådanna skojigheter som vit fas, svart nolla i ena huset och tvärtom i det brevid och då talar vi hela anläggningen.

Därmed gäller den vanliga regeln, kan du inte sen hela ledaren och båda ändarna på den samtidgt så mäter du den, tro gör man i kyrkan ;)
 
Om det är så OOOtroligt svårt o komplicerat att vara elektriker...så man måste
ha 4-5års praktik innan behörighet kan ansökas
så undrar jag hur det överhuvudtaget är möjligt att det kommer såna kålhuven från elfirmor och gör såna jobb som TS skriver, det innebär ju att den behöriga i firman
inte har gjort sitt jobb o kontrollerat/haft kontroll över installationen och dessutom
anställt en idiot som överhuvudtaget inte har i branchen att göra
Det här är ju bara ett exempel i raden att behörighetssystemet inte fungerar som
det är tänkt (För att man får ju hoppas att någon gjort det från början)
 
C
I syrrans hus är det helt slumpmässigt i hela huset vilken tråd som är till vad. Gulgrön är förstås skyddsjord och inget annat, dock, men nolla, faser, tändtråd, kan ha precis vilken färg som helst.
 
EU har ju inte gjort saken bättre med bytet från svart till brun fas... Undrar hur dom tänker. Om jag skulle åka till t.ex Tyskland så lär jag mig ganska snabbt att dom använder brun fas (om dom nu gör det). Men som det är nu kan jag varken hemma eller i Tyskland anta nånting om vilken färg (första) fasen har.
 
Glufsglufs skrev:
Var det verkligen så att dom kunde ha svart som nolla och vit som fas? Jag har i 95% av fallen där det är "fel" mäkt att det går ut svart fas och vit nolla från central men sen så är det nolltändning till belysning istället för faständning, vilket gjort att vissa anläggningar sen blivit modifierade under senare tid i centralen för att man ska ha faständning.

För den som inte förstår så är nolltändning inget bra allternativ för det innebär att fasen alltid är tillkopplad i exempelvis lampan, det är nollan som bryts.
Vet inte om det har varit någon vedertagen standard. Men här uppe är det iaf betydligt vanligare i äldre installationer med Vit fas, Svart nolla och Röd jord.

Sen kan det ju som nämnts redan vara lite vilka färger som helst. Jag har stött på villainstallationer där ALLA trådar varit vita. Även ett ställe där ALLA trådar var grå.
 
Vem är det som hela tiden kommer fram till att allt sådant ska ändras och krånglas till eg?
Ger mig f-n på att det någonstans sitter ett helt kontor fullt med skatteavlönade tjänstemän och bara håller på med sådant och efter dom beslutat om en "standard" så börjar dom om och ändrar i den så att ska uppstå ett nytt behov av deras tjänster :p
Och i ngn kartell med utbildnings/fortbildnings företag dessutom hehe
 
Det har väl att göra med att vi harmoniserat med resten av EU.
 
tomlan skrev:
Om det är så OOOtroligt svårt o komplicerat att vara elektriker...så man måste
ha 4-5års praktik innan behörighet kan ansökas
så undrar jag hur det överhuvudtaget är möjligt att det kommer såna kålhuven från elfirmor och gör såna jobb som TS skriver, det innebär ju att den behöriga i firman
inte har gjort sitt jobb o kontrollerat/haft kontroll över installationen och dessutom
anställt en idiot som överhuvudtaget inte har i branchen att göra
Det här är ju bara ett exempel i raden att behörighetssystemet inte fungerar som
det är tänkt (För att man får ju hoppas att någon gjort det från början)
4-5 år är för att kålhuvudena ska tröttna på elektrikeryrket!
 
Men på 70-talet var det inte prat om ngt EU, så varför kunde inte jorden få fortsätta vara röd eftersom det var ngn form av standard då?
Gul/grön jord tror jag aldrig jag sett i ngt innan typ 80-tal

Rikard Ågren skrev:
Det har väl att göra med att vi harmoniserat med resten av EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.