Har sett ställen där gubbarna tyvärr (behöriga) fuskat med färdidragen flexslang och användt både blå och skydds-jord som tex tändtråd eller styrning! q(;^;)p:@
 
Återigen ett skrämmande exempel på hur det går när hempulare är framme och kopplar. Vi får hoppas att du får tag på en behörig elektriker som kan reda upp det åt dig.
 
Bo.Siltberg skrev:
Byggvaruhusen borde ha ett bättre sortiment med 3-ledare (utan jord).
Varför då? Den är ju dyrare än 4 ledare MED jord.
 
andersmc skrev:
Återigen ett skrämmande exempel på hur det går när hempulare är framme och kopplar. Vi får hoppas att du får tag på en behörig elektriker som kan reda upp det åt dig.
Som jag läst tråden är det ganska säkert en elyrkesman som kopplat.
 
Fantastiskt att se att en behörig elektriker har varit i farten! Gooo elbehörighet :)


(haha, ursäkta. Jag kunde inte låta bli :))
 
andersmc skrev:
Återigen ett skrämmande exempel på hur det går när hempulare är framme och kopplar. Vi får hoppas att du får tag på en behörig elektriker som kan reda upp det åt dig.
Det är ett nybyggt hus och allt är gjort av behörig elektriker (eller hans underhuggare).

F.ö anser jag att behörighetssystemet endast är till för att hålla priserna uppe och se till att branchen har sysselsättning. Jämför verkstadsbranchen, det är inte förbjudet att byta bromsar på bilen vilket felaktigt utfört kan vara farligt.
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Varför då? Den är ju dyrare än 4 ledare MED jord.
det skulle den inte bli bara försäljningen gick upp!
fan ibland önskar man att det vore statligt monopol på kabeltillverkning, så all kabel prissattes efter just vad den är värd, och inte efter tillgång/efterfrågan, det sved gött i lomman när jag skulle ha 45 meter FKK 3g4..
 
För att göra det enkelt med färger. Förr i tiden så var (från centralen sett) fasen svart, nollan vit och jorden röd. Sen ändrades jordens färg till gul/grön (röd tråd fick inte användas fram till ganska nyligen över huvud taget och helgul eller helgrön får inte användas nu). Nu är fasen (enkel eller nr 1 i ett 2-fas eller 3-fas system) brun.

Gul/grön får endast användas till jord och ingen annan färg får användas i jordsyfte över huvud taget men självklart får man koppla ihop med gammal röd jord, en elfirma ska även märka centralen med att både gul/grön och röd jord brukas om dom gjort nått arbete i anläggningen (den med blå tape är en PEN och används endast i tex centraler, inte ute i "vanliga anläggningen").

Till nolla får man endast använda blå men så klart koppla ihop med gammla vita men blå får användas till annat än jord också.

En 2 eller 3-fas har färger i ordningen:1 brun, 2 svart, 3 svart med vit rand eller vit eller grå.

Alla färger utom gul/grön kan användas som faser, tändtrådar och/eller mellantrådar.

Hoppas jag gjorde mig förklarlig på det här.
 
På varje elfirma finns det en person som står för behörigheten för företaget, alla elektriker ska vara certifierade eller under lärlingsstadiet med godkänd utbildning.

Flera på ett företag kan inneha en behörighet men det är bara en som behövs för att företaget ska få arbete med el.

Systemet med utbildade och certifierade elektriker samt att företaget är ett behörigt företag är ju ganska självklart, även en verkstad har en ansvraig person som står för mekanikernas arbeten.

Yrken som kan "dödar och/eller kan ställa till stor skada" bör ha utbildad behörig och certifierad personal så att lekman är skyddad genom försäkringar, det finns på tok för många hemmapulare som lyckas med vansinniga arbeten i hemmet.
 
Men ofta är ju alla tre faser helsvarta? är det ok då? (i en trefasgrupp)
Jag förstår inte varför man inte kunde ha en standard att 1=brun 2=svart 3=orange tex, lättare att följa och se hur det är kopplat när man tex letar efter en snedbelastning.
 
Färgerna i 3-fas är behjälpliga till tex när man kopplar motorer och dyligt så man ser i båda ändorna vilken fas som går var och att motorn snurrar åt rätt håll.....kan jag tänka mig. Till exempelvis en spis spelar det ingen roll om dom har samma färg.

Gummikablar har sällan tre svarta, men i en anlägning i hemmet så spelar det ingen roll om det är samma eller olika färger, trefas är ändå trefas och belastar alla tre faser, förhoppningsvis lika om dom går till samma apparat. Däremot om man ska dra trefas till tex köket och sen dela upp till kyl/frys, micro och kanske en ugn så är det bra om det är olika färger på faserna, så man ser vad som går var och om man ska flytta i centralen för att "jämna ut" belastningen på huvudsäkringarna.

Själv kör jag alltid brun, svart och vit när jag drar FK.
 
Glufsglufs skrev:
För att göra det enkelt med färger. Förr i tiden så var (från centralen sett) fasen svart, nollan vit och jorden röd.
Är du säker på detta? Jag tror nämligen att förr var fasen vit, nollan svart och jorden röd.
 
nimhed skrev:
Är du säker på detta? Jag tror nämligen att förr var fasen vit, nollan svart och jorden röd.
Fas- och nollfärgen varierar med lokala traditioner, däremot är den röda (nästan) alltid jord.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
För att göra det enkelt med färger. Förr i tiden så var (från centralen sett) fasen svart, nollan vit och jorden röd. Sen ändrades jordens färg till gul/grön (röd tråd fick inte användas fram till ganska nyligen över huvud taget och helgul eller helgrön får inte användas nu). Nu är fasen (enkel eller nr 1 i ett 2-fas eller 3-fas system) brun.

Gul/grön får endast användas till jord och ingen annan färg får användas i jordsyfte över huvud taget men självklart får man koppla ihop med gammal röd jord, en elfirma ska även märka centralen med att både gul/grön och röd jord brukas om dom gjort nått arbete i anläggningen (den med blå tape är en PEN och används endast i tex centraler, inte ute i "vanliga anläggningen").

Till nolla får man endast använda blå men så klart koppla ihop med gammla vita men blå får användas till annat än jord också.

En 2 eller 3-fas har färger i ordningen:1 brun, 2 svart, 3 svart med vit rand eller vit eller grå.

Alla färger utom gul/grön kan användas som faser, tändtrådar och/eller mellantrådar.

Hoppas jag gjorde mig förklarlig på det här.
Här var det lite förenklingar minsann, även om inlägget var i stort sett korrekt.
Det ena är att färgerna från före 1970 alltid är otroligt osäkra, vissa firmor hade svart som fas, vissa vit, sen kunde det förutom detta vara vilka färger som helst faktiskt. Så med gamla installationer är regeln jätteenkel, förutsätt inget mät och kolla allt.

Att blå får användas till annat än nolla gäller bara några specialfall. T.ex. som tändtråd till första punkt där det går att byta till korrekt färg och endast i kabelinstallationer
Ett annat exempel är som fas till trefaskopplade motorer och likn. Men då krävs det att det är uppenbart hur det är kopplat.

En sida med lite info om kabelfärger:
http://fyrskeppsvagen.com/tips/elcolors/
 
Var det verkligen så att dom kunde ha svart som nolla och vit som fas? Jag har i 95% av fallen där det är "fel" mäkt att det går ut svart fas och vit nolla från central men sen så är det nolltändning till belysning istället för faständning, vilket gjort att vissa anläggningar sen blivit modifierade under senare tid i centralen för att man ska ha faständning.

För den som inte förstår så är nolltändning inget bra allternativ för det innebär att fasen alltid är tillkopplad i exempelvis lampan, det är nollan som bryts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.