C caanol skrev:
Är det bara jag som upplever att dagens spisar är byggda på ett annat sätt än de som installerades för ca 20 år sedan? Evakueringskanalen från ugnarna är ofta riktade mot väggen nuförtiden och då kondenserar ångan på kaklet för att sedan droppa ner rätt på uttaget. Både evakueringen och uttaget sitter placerat i mitten av både praktiska (uttaget) och estetiska (ugnen) skäl. Att det oftast är L2 och L3 som är brända, likt bilden från artikeln har ju att göra med att vattnet samlas där av förklarliga skäl. Det kan fräsa i uttaget rätt så länge för att sedan lösa ut JFB eller säkring mitt i natten, flera timmar efter ugnen använts. Jag har varit med om detta ett flertal gånger.
Mitt antagande i det här fallet är att det varit glappkontakt i uttaget (ugnen har varit seg att få upp i temp dessutom). Uttaget som satt var nog både gammalt och kanske det satt gammalt fett som hjälpte till. Dock är min spis en modern snik-kvarna men som släpper ångan inåt hällen, alltså bort från kaklet. Så det är ingen aktuell smutsansamling bakom spisen, men ett perilex-skydd får man nog lösa.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Hur ser evakueringskanalen ut på de som har den åt fel håll? Eftersom man lär råka ut för det om man byter spis..
Tänkte primärt om man kan koppla på något för att leda bort ångan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.