E elmont skrev:
Vad menar du vad var det som skjöt?
När pluggen flög ur väggen small två av fasernas proppar.
 
Jag måste fråga för det låter så osannolikt att det skulle bli en exposition i uttaget som orkar trycka ur stickproppen. Det är ju bara små hål i kåpans plast och dessutom är ju minst en fjärdedel av hålen "fria". Man tycker att hela kåpan skulle spricka innan stickproppen pga ett gastryck trycks ut ur uttaget. 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag måste fråga för det låter så osannolikt att det skulle bli en exposition i uttaget som orkar trycka ur stickproppen. Det är ju bara små hål i kåpans plast och dessutom är ju minst en fjärdedel av hålen "fria". Man tycker att hela kåpan skulle spricka innan stickproppen pga ett gastryck trycks ut ur uttaget. 🤔
Inte riktigt med. Det är en väl en trefas-spis och
stickproppen har då fem stift. När det small till i proppen gick säkringen för två faser och kabeln flög ur uttaget. Jag tror, spekulerar nu, men tror att vägguttaget aldrig byttes förra gången (så original från 82 satt nog kvar) och när det blev ett överslag så var inte uttagets metallbleck tillräckligt spänstiga för att hålla kvar stickproppen. Låter det rimligt? Att de verkligen skildes åt vid smällen det kan jag intyga.
 
Det låter i mina öron otroligt, en kortis i sig framkallar inte så stora krafter att en stickpropp flyger ur. Den enda gången jag kan tänka mig är vid ett åsknedslag, men då är det helt andra energinivåer det handlar om.
För att det ska bildas ett så högt tryck inne i "dosan" att stickproppen trycks ut krävs nått mer än en kortslutning mellan två faser och 400 V.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
Den var säkert inte intryckt hela vägen in vid tillfället.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Den var säkert inte intryckt hela vägen in vid tillfället.
Det är den enda rimliga anledningen. Perilexproppen satt inte intryckt ordentligt i uttaget vilket orsakade glapp. Min gissning men jag är iof inte en "spiselektriker" som någon tyckte man skulle anlita. 😆
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är den enda rimliga anledningen. Perilexproppen satt inte intryckt ordentligt i uttaget vilket orsakade glapp. Min gissning men jag är iof inte en "spiselektriker" som någon tyckte man skulle anlita. 😆
A avh67f skrev:
Den var säkert inte intryckt hela vägen in vid tillfället.
Svårt att säga att den inte var intryckt men jag litade på att föregående elektriker hade koll på sånt. Men man får väl ta lärdom att spana bakom spisen så det är intryckt i botten.
 
T Timmertorsten skrev:
Svårt att säga att den inte var intryckt men jag litade på att föregående elektriker hade koll på sånt. Men man får väl ta lärdom att spana bakom spisen så det är intryckt i botten.
Och var medveten om att det kan vara mycket trögt att sätta in stickproppen i sitt bottenläge, man måste ha koll så att den verkligen går ända in. Det brukar ta stopp och man får trycka till ordentligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Är uttaget och sladd alltså bytt nu igen?
 
E elmont skrev:
Och var medveten om att det kan vara mycket trögt att sätta in stickproppen i sitt bottenläge, man måste ha koll så att den verkligen går ända in. Det brukar ta stopp och man får trycka till ordentligt.
Japp man får köra ett el-karateslag på det så det sitter.
 
A avh67f skrev:
Är uttaget och sladd alltså bytt nu igen?
Japp. Men misstänker att det första uttagsbytet nog bara var en polering av det gamla uttaget. ”Som nytt, knappt använt”.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Och varför skulle en elektriker polera ett gammalt uttag??????
Jag tror mer och mer att du bara driver med oss, historien hörs mer och mer "konstig".
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
När pluggen flög ur väggen small två av fasernas proppar.
Att en korrekt isatt stickkontakt skulle kunna "flyga" eller "skjutas" ut ur ett vägguttag bedömer jag som helt omöjligt.
T Timmertorsten skrev:
När det small till i proppen gick säkringen för två faser och kabeln flög ur uttaget. Jag tror, spekulerar nu
Det enda som skulle mig att ändra den bedömningen är att TS verkligen sett detta med egna ögon. Men eftersom det är en ren spekulation, är den rimligen fel.
T Timmertorsten skrev:
men tror att vägguttaget aldrig byttes förra gången (så original från 82 satt nog kvar) och när det blev ett överslag så var inte uttagets metallbleck tillräckligt spänstiga för att hålla kvar stickproppen. Låter det rimligt?
Betydligt rimligare.
T Timmertorsten skrev:
Att de verkligen skildes åt vid smällen det kan jag intyga.
Exakt vad menar du här, så jag förstår korrekt:
  • Såg du det med egna ögon? Bakom spisen? Precis när det smällde? Och kontakten lossade från uttaget?
  • Eller såg du hur det såg ut efter att säkringarna löst ut och du dragit fram spisen för att kolla? För det är så jag har tolkat saken.
Men jag försöker ju förstå och du försöker beskriva, så man kan ju missa något.
Det är stor skillnad mellan alternativen.
A avh67f skrev:
Den var säkert inte intryckt hela vägen in vid tillfället.
Med tanke på hur uttag och stickkontakt är konstruerade låter det väldigt mycket rimligare än att den skulle "skjutas" ut. I ett felfritt uttag trycks samtliga 5 stift fast med bra tryck. Så det är inte direkt normalt att det skulle kunna hända. Så visst uttaget kan var defekt. Speciellt om det inte byttes ut förra gången.
  • Att man tar ut en stickkontakt från ett uttag eller att den lossar får inte några säkringar att lösa ut.
Men naturligtvis kan saker inträffa samtidigt, eller nästan samtidigt. Av samma eller olika orsaker.

Jag misstänker säkringarna går pga att det är fel i spisen. Antingen internt eller fel inkopplad.
Och att kontakten lossar för att vägguttaget är defekt. T.ex. ett rejält glapp i vägguttaget. Eller att kontakten inte satts i korrekt.

Men som sagt det krävs mer information för att avgöra saken.
 
Redigerat:
  • Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jag det vi fick reda på är att du inte vet ett jota om vad du skriver
Och nu fick vi veta att du inte begrep ett jota 😎 Ha en god kväll.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
O O skrev:
Att en korrekt isatt stickkontakt skulle kunna "flyga" eller "skjutas" ut ur ett vägguttag bedömer jag som helt omöjligt.

Det enda som skulle mig att ändra den bedömningen är att TS verkligen sett detta med egna ögon. Men eftersom det är en ren spekulation, är den rimligen fel.

Betydligt rimligare.

Exakt vad menar du här, så jag förstår korrekt:
  • Såg du det med egna ögon? Bakom spisen? Precis när det smällde? Och kontakten lossade från uttaget?
  • Eller såg du hur det såg ut efter att säkringarna löst ut och du dragit fram spisen för att kolla? För det är så jag har tolkat saken.
Men jag försöker ju förstå och du försöker beskriva, så man kan ju missa något.
Det är stor skillnad mellan alternativen.

Med tanke på hur uttag och stickkontakt är konstruerade låter det väldigt mycket rimligare än att den skulle "skjutas" ut. I ett felfritt uttag trycks samtliga 5 stift fast med bra tryck. Så det är inte direkt normalt att det skulle kunna hända. Så visst uttaget kan var defekt. Speciellt om det inte byttes ut förra gången.

Att man tar ut en stickkontakt från ett uttag får inte några säkringar att lösa ut. Men naturligtvis kan saker inträffa samtidigt, eller nästan samtidigt. Av samma eller olika orsaker.

Jag misstänker säkringarna går pga att det är fel i spisen. Antingen internt eller fel inkopplad.
Och att kontakten lossar för att vägguttaget är defekt. T.ex. ett rejält glapp i vägguttaget.

Men som sagt det krävs mer information för att avgöra saken.
Vi var i angränsande rum. Spisen var avstängd. Vi hörde en smäll, det luktade bränd plast. Två säkringar gick, när vi drog ut spisen så låg stickproppen på backen. Eftersom kabeln inte satt fast i något, var lång och fin, så är bedömningen att den flög ut ur uttaget vid smällen. De två understa stiften i kontakten är svartbrända. Andra gången samma sak händer. Fel i spisen eller fusk vid förra reparationen är mina slutsatser. Smuts i kontakten, möjligen.
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.