För andra gången på tre år har det smällt till i köket och uttaget bakom spisen har skjutit ut stickproppen och smällt två säkringar. Förra gången menade elektrikern att det inte var fel på spisen, bytte uttaget och sladdstället. Elektrikern som kom denna gång menade att det var fel ordning på faserna och bytte uttag och sladdställ. Jag har inget minne av att rätt fasföljd är viktigt för spisar, för elmotorer eller kompressorer ja, men knappast för en spis, väl? Tänker att detta nog är fel i spisen som dessutom inte ens var påslagen när det hände senast. Eller?
 
Låter rimligt resonerat.

Det finns vääldigt många varianter på hur spisar skall kopplas in. Så en elektriker som är van med just spisar är att rekommendera. Typ någon från en gammal vitvarufirma med stor erfarenhet. Det kan vara felkopplat.

Men sporadiska fel tyder på något mera allvarligt eller något som uppstått med tiden. Typ glappkontakt.
 
FEL fasföljd till en spis ???
Ja den kommentaren hade du inte fått av mig i alla fall
Var den elektrikern nykter ?? Eller hade han rent av rökt på ???!
 
  • Haha
  • Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
FEL fasföljd till en spis ???
Du vet väl att om rotisseriet snurrar baklänges blir kycklingen råare och råare? 😉😂😇
 
  • Haha
  • Gilla
Kelly och 10 till
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
För andra gången på tre år har det smällt till i köket och uttaget bakom spisen har skjutit ut stickproppen och smällt två säkringar. Förra gången menade elektrikern att det inte var fel på spisen, bytte uttaget och sladdstället. Elektrikern som kom denna gång menade att det var fel ordning på faserna och bytte uttag och sladdställ. Jag har inget minne av att rätt fasföljd är viktigt för spisar, för elmotorer eller kompressorer ja, men knappast för en spis, väl? Tänker att detta nog är fel i spisen som dessutom inte ens var påslagen när det hände senast. Eller?
nä fasföljden har ingen betydelse
tror inte att det är spisens fel heller
kan det runnit ner vatten på uttaget
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
För att stickproppen ska tryckas ut så måste kortslutningen ske i uttaget eller i ledningen i väggen när uttaget. Det borde synas tydliga tecken på det.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
A
Oj så slarvigt jag läste. Jag såg bara skjutit proppen. Men det var ju stickkontakten Då håller jag också med Bo och returen. Det förklarar varför uttaget bytts två gånger.

Jag vet att det är väldigt vanligt att det rinner ner fett och annat in i uttagen.
 
returen returen skrev:
nä fasföljden har ingen betydelse
tror inte att det är spisens fel heller
kan det runnit ner vatten på uttaget
Tack, jag tyckte fasföljden var snurrig. Tack också för förslag, nej inget vatten där, tänkte så förra gången det hände men det är snustorrt bakom spisen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att stickproppen ska tryckas ut så måste kortslutningen ske i uttaget eller i ledningen i väggen när uttaget. Det borde synas tydliga tecken på det.
Tack, jomen det gör det. Det är svart, bränt och luktar bränd plast. Man kan se att det är värst vid två av stiften i stickproppen.
 
A avh67f skrev:
Oj så slarvigt jag läste. Jag såg bara skjutit proppen. Men det var ju stickkontakten Då håller jag också med Bo och returen. Det förklarar varför uttaget bytts två gånger.

Jag vet att det är väldigt vanligt att det rinner ner fett och annat in i uttagen.
Tack. Har samma spis på landet med en ålder på 14 år, och denna som är 6-7 år. Visst händer det att en kastrull kokar över men det brukar hålla sig på hällen. Kan ju vara så att den förra elektrikern aldrig bytte uttaget utan bara bockade till kontaktblecken i kontakten och återmonterade och bytte sladdställ. Jag var inte på plats då och litade på att det var fackmannamässigt gjort (stor välkänd firma osv).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du vet väl att om rotisseriet snurrar baklänges blir kycklingen råare och råare? 😉😂😇
Japp och ugnen kommer att kyla maten istället för att värma den.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
FEL fasföljd till en spis ???
Ja den kommentaren hade du inte fått av mig i alla fall
Var den elektrikern nykter ?? Eller hade han rent av rökt på ???!
Tydligen andra spisen denna vecka med fel fasföljd. Hade ju varit annat om vi blandat betong i den, men den saknar ju motor.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
Tack, jomen det gör det. Det är svart, bränt och luktar bränd plast. Man kan se att det är värst vid två av stiften i stickproppen.
Det där låter som att det har runnit in fett i kontakten.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det ska inte spontant bli en kortslutning i ett perilexuttag, och definitivt inte två gånger. Om uttag och stickpropp är bytta för tre år sedan så måste det vara något annat som orsakar kortslutningen, ett fel som ännu inte är lagat och som väntar på att få visa sitt tryne igen.

Vad vet jag inte. Det mest rimliga är grejsimojs från matlagning, men så var det inte här. Överspänning, det låter ju som trefasig kortslutning? Något annat i miljön som orsakar tracking? Detta är något som elfirman borde försökt lista ut.

Eller mer sannolikt:
T Timmertorsten skrev:
Kan ju vara så att den förra elektrikern aldrig bytte uttaget utan bara bockade till kontaktblecken i kontakten och återmonterade och bytte sladdställ.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är något som elfirman borde försökt lista ut.
Eller kanske en annan elfirma som inte fokuserar på fasföljden till en spis...😀
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.