helt rätt Flyfear, vid full värme syns det blåa (och då har ventilerna/ställdonen ingen spänning).
Stängd värme= det blåa försvinner (ventilerna/ställdonen får 24VAC och kan bli rejält varma).
Det är kopplat omvänt, det fixar elektrikern säkert, hoppas ni inte fryser inatt, just nu blötsnöar det
faktiskt i Malmö...
 
FlyFear skrev:
Fick en snilleblixt och kollade på min LK reglering.

Verkar som om det elektriska är okej,

När man vill ha varmare, så vrider man upp termostaten. Då skall ventilerna "lyfta" (Det blåa skall komma fram) som dina verkar göra.

När man vill ha kallare, ja då vrider man ner. Då skall ventilerna sänka sig, ( Det blåa försvinner)

Är det så hos dig? och vad händer om du rycker ut sladden till regleringen, kommer det blå fram på alla ventiler?
När jag vrider upp termostaten - för att få varmare - så lyfter inte ventilerna. Istället sjunker dom. Det blåa försvinner.

Och när jag drar ut sladden till regleringen så kommer det blåa fram på alla ventiler efter 5-10 minuter.
 
Glufsglufs skrev:
Om det är så som FlyFear säger så är hattarna felmonterade och gör inte så som dom bör och släpper inte igenom tillräckligt.
Menar du att felet sitter i kopplingen inne i själva hattarna eller att tråd 2-4 i kopplingsdosan ska byta plats?
 
Hmmm...nu måste jag tänka men jag har för mig att i mitt fall så satt hatten fel men om det nu är så att man kan köra motorn åt fel håll så kan det ju likväl vara så att trådarna sitter fel. Du har inte något kopplingsschema? (om inte så klaga till elektrikern eller rörisen för det ska du i din huspärm).
 
Tvivlar lite på mitt snabba antagande med 2-4 efter att ha sett schemat och fler verkar ju tycka att det är korrekt kopplat..
 
Men, undrar här nu, kanske nån som pillat värme mer nyligen än jag kan hjälpa till. Jag undrar om man inte kan prova att koppla ur strömmen, ta loss motorena (man kan ju prova med en slinga först och kolla om man kan placera den på ett annat vis och sen slå på strömen igen och se hur motorn då beter sig.
 
Per Eskilsson skrev:
När jag vrider upp termostaten - för att få varmare - så lyfter inte ventilerna. Istället sjunker dom. Det blåa försvinner.

Och när jag drar ut sladden till regleringen så kommer det blåa fram på alla ventiler efter 5-10 minuter.
Okej, i ett tidigare inlägg, så sa du att under 4a "ventilerna stängs så att det blåa inte syns längre och blir då varma. " Vilket fick mig att tveka lite.

Vill då säga att felet är Elektriskt, men det är kopplat precis som jag skulle ha gjort det.
Känns underligt, men termostaten verkar ju sluta ist för bryta när den ska kalla på värme.

Jag tar och ger upp ikväll, sängen kallar. Tror allt att Elektrikern hittar en lösning imorgonkväll.
 
glad_pensionär skrev:
Uff da som dom säger i Norge.
Det är mannen bakom själva Bygghus.se som är hempularen som inte har fattat och tagit sitt ansvar som föredöme för oss andra. Skärpning! Du om någon måste väl förstå att detta inte är något för glada amatörer.
Håller på och bli sur gammal gubbe!
Nu handlar det av allt att dömma om termostater för 24V. Knappast något som är vare sig livsfarligt eller olagligt för hempulare. Däremot så är detta ev, ett lite för komplicerat problem att lösa så här över ett forum.

Håll dig till ämnet eller låt bli att skriva!
 
Det blir nog tyvärr till att byta antingen termostater eller ventilställdon.
Ställdonen är ju NO dvs öppna utan spänning och termostaten sluter när den kallar på värme -> mom22.
På bilden av termostaten ser det inte ut att vara av den modell som har växlande kontakt utan endast en utgång som sluter för att värma.
 
Nu har elektrikern varit här. Vi gick igenom problemet (och denna tråd) tillsammans. Elektrikern kommer att lösa problemet genom att sätta ett relä bakom respektive transformator som vänder allt tillrätta igen. Det blir ett relä eftersom det får plats bakom och eftersom det är det enklaste och billigaste sättet att lösa problemet på. Elektrikern var imponerad över allas engagemang och kunnande.
 
Inte lätt om man råkar göra fel hos någon som är Admin på ett av Sveriges bästa forum när det gäller hantverkare och det som de håller på med. :D

Grattis till lösningen och till en bra hantverkare som står för sina brister.
 
Skönt att det löser sig, mellanrelän kan man råka utför om man vill ha termostater som ska matcha =)

Till elektrikerns försvar, så står det ju i inkopplingsanvisningen och ritat som.
"1-pole break contact + on/off switch" Vilket jag uppfattar som en brytande kontakt. Men klurigt med översättningar ibland...

Fast, man skall ju alltid göra en koll, så att termostaten styr ställdonen till att stänga och öppna rätt. Även om inte värmen inte är påslagen ännu.
 
Med andra ord borde termostaterna egentligen varit sådana man använder till kylanläggningar?
 
Eller styrdon som är strömllöst stängda..
 
Jenzza skrev:
Eller styrdon som är strömllöst stängda..
Poängen är kanske att värmen går upp på max istället för kallaste vid strömavbrott?

Den som eldar med ved kan då få värme genom att bara driva cirkulationspump(ar) med t.ex. omformare från 12V eller liknande.

Å andra sidan drar väl de där reglergrejerna inte mer ström än att de kan få hänga med på en sån backup-elmatning...

En annan poäng är kanske att man lätt kan mata en såndär styranläggning från närmaste vägguttag eller annan elmatning och inte behöva vara rädd för att något fryser sönder ifall en säkring/jordfelsbrytare löser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.