Elektrikern som gjort fel borde fixa det gratis.
 
Låter klokt, sätt tillbaka locket å vänta en dag till.

Men sen kan du ju hänga över axeln på elektrikern när han fixar till det och återkomma med lösningen på problemet. Kanske hjälper det någon i framtiden.
 
Per Eskilsson skrev:
Jag fick av locket på termostaten genom att bända ut ratten med en skruvmejsel från sidan. Så här ser den ut. Längre in än så här vågar jag inte gå.
Antagligen skruven längst ut till höger och till vänster och sedan kan du lyfta ut hela termostaten ur dosan och då sitter troligtvis anslutningarna på baksidan.
 
Klickar det nått i "boxen" och ternostaten och surrar motorerna i "ventilerna" något när det vrids på rattarna eller man slår av och på strömmen till anläggningen?
 
Och så här ser termostaten ut på baksidan. Det kom inte med på bilden, men det står bokstaven L under den rosa tråden.
 
  • bild(6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag hade varit elektrikern som kopplat fel och inte kontrollerat funktionen ordentligt så hade jag åkt till kund omgående. Värme är ju ändå ganska väsentligt.
 
Glufsglufs skrev:
Klickar det nått i "boxen" och ternostaten och surrar motorerna i "ventilerna" något när det vrids på rattarna eller man slår av och på strömmen till anläggningen?
Termostaten "klickar" när man passerar siffran 4a och den gröna knappen i kopplingsboxen tänds när man går under siffran 4a och "ventilerna" (hattarna med de blåa strecken) stängs så att det blåa inte syns längre och blir då varma.
 
Mmm...kan vara så att hattarna är monterade fel så det inte öppnar ordentligt, jag har själv varit med om det på en slinga en gång.
 
Tack för all hjälp. Meddelar hur det har gått när jag vet mer.
 
glad_pensionär skrev:
Uff da som dom säger i Norge.
Det är mannen bakom själva Bygghus.se som är hempularen som inte har fattat och tagit sitt ansvar som föredöme för oss andra. Skärpning! Du om någon måste väl förstå att detta inte är något för glada amatörer.
Håller på och bli sur gammal gubbe!
Nu snackar vi ändå 24 V. Senast jag kollade så behövdes det ingen behörighet för 24 V.

Tagga ner.

//Patrik
 
Per Eskilsson skrev:
Termostaten "klickar" när man passerar siffran 4a och den gröna knappen i kopplingsboxen tänds när man går under siffran 4a och "ventilerna" (hattarna med de blåa strecken) stängs så att det blåa inte syns längre och blir då varma.

Fick en snilleblixt och kollade på min LK reglering.

Verkar som om det elektriska är okej,

När man vill ha varmare, så vrider man upp termostaten. Då skall ventilerna "lyfta" (Det blåa skall komma fram) som dina verkar göra.

När man vill ha kallare, ja då vrider man ner. Då skall ventilerna sänka sig, ( Det blåa försvinner)

Är det så hos dig? och vad händer om du rycker ut sladden till regleringen, kommer det blå fram på alla ventiler?
 
Per Eskilsson skrev:
Termostaten "klickar" när man passerar siffran 4a och den gröna knappen i kopplingsboxen tänds när man går under siffran 4a och "ventilerna" (hattarna med de blåa strecken) stängs så att det blåa inte syns längre och blir då varma.
Ta det där en gång till. Tänds lampan när vredet är under 4? Vad händer med ventilerna när du går under/över "klicket" i termostaten?
 
Om det är så som FlyFear säger så är hattarna felmonterade och gör inte så som dom bör och släpper inte igenom tillräckligt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ta det där en gång till. Tänds lampan när vredet är under 4? Vad händer med ventilerna när du går under/över "klicket" i termostaten?
Ja, Lampan i kopplingsboxen tänds när vredet är under 4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.