För ungefär en månad sedan satte vi på värmen i nya tillbyggnaden. Inget hände. 15 grader. Satt och jobbade med vinterjacka och ytterskor på. Marléne flyttade in i köket igen.

Ganska snart kom vi på att vi hade glömt koppla in elen till en cirkulationspump som skulle göra att varmvattnet från pannan skulle orka dra runt i tillbyggnaden. Efter det var gjort så blev det bara marginellt varmare.

Av en händelse stängde jag av alla 5 termostater. Då höjdes temperaturen till 25-27 grader.

Igår satte jag på termostaten på max på toaletten och i det rummet har värmen nu sjunkit till 20 grader.

Det verkar som om termostaterna är felkopplade.
Hur gör jag för att åtgärda detta?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn S H
  • Laddar…
Hej

Först, vad är det där för Termostater? Ser inte ut att vara LK:s?
Utan någon 230V variant, med kanske mellanrelän monterade för att styra golvvärmen.
Vilket kan orsaka bekymmer... Samt farligare att vara och koppla om!

Funktionen ska vara så att termostaten skickar spänning när du vill ha kallare och kopplar ifrån när det ska bli varmare.

LK:s termostarer kopplar man "siffra mot siffra" i kopplingsbox och termostat.

Iaf så skulle det underlätta om du letade upp vilken typ av termostat du har och kopplingsbox. Sen ännu bättre om det finns sparat inkopplingsanvisningar på termostaten.

Ett skarpare kort på hur det är kopplat i kopplingsboxen samt under locket på termostaten kan även behövas.

Edit: Länk till LK
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...olvvarme/Monteringsanvisningar/Rumsreglering/
 
Redigerat:
Styrenheten och ställdonen ser ju ut som LK
 
Är termostaterna trådlösa?
Kan det ju vara så att de har 2 funktioner och nu används de som brytande istället för slutande.
 
Termostaterna kommer från Jung (inte LK). Jag känner mig helt rudis, men jag vet inte hur man gör för att öppna locket på termostaten. Jag är rädd att jag förstör ramen om jag gör fel.

Bifogar en tydligare bild på kopplingsboxen. Någon inkopplingsanvisning har jag inte sett till.
 
  • bild(3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kanske något kopplingsschema i locket på styrenheten förresten?


edit; skrev när du postade..
 
säkert är det som jag sa..du behöver bara skifta 2 tråd till termostaterna, frågan är vilka :/ du behöver bryta upp ett lock på nån termostat.
Pilla med en liten mejsel under ratten som ställer 1-6, under den ratten sitter det säkert en skruv som du ska lossa.
 
Här kommer en bättre närbild på kopplingsboxen (som kommer från LK).
 
  • bild(4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det LK följer det iallafall med en ingående installationsanvisning. Gjorde iallafall det när jag kopplade in en sån där för 2 år sedan. Har du följt den?
 
Danne031 skrev:
Är termostaterna trådlösa?
Kan det ju vara så att de har 2 funktioner och nu används de som brytande istället för slutande.
Termostaterna är inte trådlösa.

Hmm, förklara för mig som är lekman.
 
Om nu termostaterna inte är "original LK" är de av rätt typ?
Tex om de ska lämna något slags styrsignal men bara är slutande-brytande?
För att få av locket prova försiktigt att dra ut ratten, brukar sitte en skruv där under.
 
Rikard Ågren skrev:
Har du följt den?
Det är inte jag själv som har installerat, utan elektrikern. Jag hoppades att jag kanske själv skulle kunna fixa problemet eftersom det var jag som upptäckte det.
 
Jag förstod att de inte var trådlösa när jag såg den första bättre bilden :) jag antod att plint 1,2,4 går till termostaterna.

redigerat....det var då fasen vad svårt det var att förklara......

Tänk samma plintar i termostaten:

ström går in på 1 och ut på 2, ställdonet får då ström att stänga.
Temperatur uppnås och då växlar termostaten till ström ut på 4 och ställdonet öppnar.

Den funktionen är alltså växlad.
OM det är 1 som är IN, och 2,4 som är UT.
 
Är termostaterna från Jung och mest troligt 230V, så sitter det "mellanrelän" någonstans. Kanske vid din elcentral. Det är nog där som det är felkopplat,
Relät sluter vid värmebehov, när det ist ska bryta.

Jung är nog valt för att allt ska matcha med strömbrytarna, gissar jag?
 
Har du något att ohm-mäta med?

Eller, vågar du chansa? ;)
(jag hade växlat 2-4 sladdarna med varandra)

Elektrikern ska du nog inte vara för arg på, jag har gjort samma fel minst en gång :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.