Hej!

Jag skulle behöva lite råd och tips hur vi ska gå vidare med ett altanbygge som jag tycker har blivit misslyckat.

Sommaren 2021 rev vi vår gamla ruttna altan för att bygga en ny. Det var en ganska stor altan så jag insåg snabbt att det var en för stor uppgift för mig så vi tog in snickare för arbetet. Vi ville ha 145 mm linax-impregnerad trall och dold infästning. Den dolda infästningen visade sig vara ett stort misstag, mer om det sen.

Samma höst när nya trallen var klar upptäckte vi att ansamlades vatten på trallen. Vi hoppades att trallen skulle torka med tiden och att det skulle bli bättre. Det var kanske lite förnekelse också, egentligen borde vi ha fattat att det inte var rätt redan då. Men nu i våras när det var en period med väldigt mycket regn så stod det vatten konstant på altanen under veckor och vi kände att vi måste göra något åt det. Bjälklaget hade dessutom sjunkit vid ett ställe och skapat en grop som blivit en liten sjö.

Så vi kontaktade firman som byggde altanen. De kom ut och menade att problemet var att vi inte rensat springorna. Enligt dem är det smuts i springorna som gör att vattnet inte rinner undan.

Saken är att de har satt trallen med avståndet 1,6 mm som är grundavståndet för trallverktyget. Men enligt specifikationerna för trallen ska den sitta med 4–6 mm. Trallen sitter alltså men alldeles för små springor. När jag tog upp det med firman menade de att de använt den dinstanskloss som bauhaus inkluderat i offerten för allt material och verktygen. Det hela skulle alltså vara en miss från bauhaus som inte skickade med rätt distanskloss i offerten.

Det hela kompliceras av den dolda infästningen. Eftersom trallen sitter med skruvar som sitter djupt in snett från sidorna verkar det vara svårt att skruva loss en trallbräda. Hålen är numera fyllda med smuts. Så man kan inte bara skruva loss trallen bräda för bräda och sätta dem med längre avstånd.

Snickarna fixade försjunkningen som blivit men står på sig angående att jag borde rensa springorna men viss regelbundenhet och menar att det skulle lösa problemet med vattenansamlingar. Men jag är osugen på att behöva göra det regelbundet, det blir mycket jobb och det går ändå inte att komma åt på ställen där trallen svällt så att den sitter kant i kant.

Är det bauhaus fel som skickade med fel distanskloss? Snickarnas fel som inte kollade hur trallen skulle monteras? Och hur borde jag gå vidare med problemet?

Den bifogade bilden föreställer gropen och är tagen tidigt i vår under en period med mycket regn.
 
  • Bild på en altan där vatten ansamlats på en specifik grop under en period med mycket regn. En pollare syns i förgrunden och en blå föremål på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det där är ett problem som uppstår om inte trallen är färsk och nytryckt.
Har trallen liggtid varit flera månader så har den torkat ett antal mm på bredden.

Min trall 34x145 var helt blöt och mycket tunga (28 kg/ st 5,4 m långa) när den lades så användes vattenspridare, den monteras med 1,3mm springa när den var nytryckta.

Här är några bilder, jag har inga problem med stående vatten någon gång på året.

https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-mellan-trall-0cm.114930/page-3#post-3234306
 
Redigerat:
  • Gilla
NizzeBygg och 2 till
  • Laddar…
R
Nej det är inte Bauhaus fel utan du har väl tagit in en firma som har monterat trallen och då ör det dom som ansvarar för att det monteras korrekt efter monteringsanvisningar helt enkelt…
 
  • Gilla
JockeÅgren och 20 till
  • Laddar…
K
Uppenbart att hantverkarna skyller ifrån sig. Solklart deras ansvar att de använder rätt prylar (i enlighet med vad som avtalats). Har deras leverantör skickat fel så får dom driva det mot Bauhaus.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
Fast man skall väl inte montera trall med ett mellanlägg. Man skall montera 145 mm trall med ett cc avstånd på 152 mm. Enl. tabell hos svenskt trä. Det är alltså inte springan man skall mäta utan avståndet kant till kant. När jag lade trall så sågade jag till några klotsar, och skruvade fast spikplåtar på dem. en sådan klots som får "rida" på trallbrädan ger exakt 152 mm.

I den uppkomna situationen har du nog inget annat alternativ än att stämma firman. Men frågan är om det är något man orkar göra. Det tar tid, och energi. Risk att firman bara sätts i konkurs om de blir dömda att betala.
 
  • Gilla
Mörner och 5 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är ett problem som uppstår om inte trallen är färsk och nytryckt.
Har trallen liggtid varit flera månader så har den torkat ett antal mm på bredden.

Min trall 34x145 var helt blöt och mycket tunga (28 kg/ st 5,4 m långa) när den lades så användes vattenspridare, den monteras med 1,3mm springa när den var nytryckta.

Här är några bilder, jag har inga problem med stående vatten någon gång på året.

[länk]
Jo det stämmer nog. Linax-trallen ska vara torr från tillverkingen eftersom den utöver tryckimpregneringen också är linoljebehandlad. Så det är väl därför de rekomenderar att den monteras med ganska breda springor.
 
K kniv skrev:
Uppenbart att hantverkarna skyller ifrån sig. Solklart deras ansvar att de använder rätt prylar (i enlighet med vad som avtalats). Har deras leverantör skickat fel så får dom driva det mot Bauhaus.
Precis min tanke, det kändes som att de ville hitta något att skylla på för att slippa göra något åt problemet!
 
  • Gilla
Bubben4
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast man skall väl inte montera trall med ett mellanlägg. Man skall montera 145 mm trall med ett cc avstånd på 152 mm. Enl. tabell hos svenskt trä. Det är alltså inte springan man skall mäta utan avståndet kant till kant. När jag lade trall så sågade jag till några klotsar, och skruvade fast spikplåtar på dem. en sådan klots som får "rida" på trallbrädan ger exakt 152 mm.

I den uppkomna situationen har du nog inget annat alternativ än att stämma firman. Men frågan är om det är något man orkar göra. Det tar tid, och energi. Risk att firman bara sätts i konkurs om de blir dömda att betala.
Tack för info! Det känns vettigt att räkna på CC istället för bredden på springorna. Har du någon bild på hur du gjorde?

Men med verktyget för dold infästning så finns det ett antal distansklossar att välja mellan, varav en på 4.8mm. Så även om de inte bemödade sig att mäta CC så borde de åtminstone ha använt den.

Det känns lite hårt att behöva stämma firman, jag hoppas kunna komma överrens med dem om någon lösning. Jag var lite nyfiken på om någon här skulle gå på firmas linje och säga att det är mitt fel att jag inte rensar springorna men det är det i alla fall ingen som sagt än så länge. :)
 
N nej_simon skrev:
Tack för info! Det känns vettigt att räkna på CC istället för bredden på springorna. Har du någon bild på hur du gjorde?

Men med verktyget för dold infästning så finns det ett antal distansklossar att välja mellan, varav en på 4.8mm. Så även om de inte bemödade sig att mäta CC så borde de åtminstone ha använt den.

Det känns lite hårt att behöva stämma firman, jag hoppas kunna komma överrens med dem om någon lösning. Jag var lite nyfiken på om någon här skulle gå på firmas linje och säga att det är mitt fel att jag inte rensar springorna men det är det i alla fall ingen som sagt än så länge. :)
Vem rensar springor på sitt trädäck? Det är ju en uppenbar bortförklaring....
 
  • Gilla
EllinorLag och 23 till
  • Laddar…
Spåra upp en större springa med cirkelsågen så är problemet ut världen :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 14 till
  • Laddar…
M martin_76 skrev:
Spåra upp en större springa med cirkelsågen så är problemet ut världen :)
Kan man stå ut med vass kant på trallen och hoppa över skruvarna med cirkelsågen så hade det ju vart ett alternativ 🤣
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nödjan och 4 till
  • Laddar…
M martin_76 skrev:
Spåra upp en större springa med cirkelsågen så är problemet ut världen :)
Tanken har slagit mig men frågan är hur snyggt det blir. :)
 
M@ng@n M@ng@n skrev:
Kan man stå ut med vass kant på trallen och hoppa över skruvarna med cirkelsågen så hade det ju vart ett alternativ 🤣
Har du skruvar i springan?
 
N nej_simon skrev:
Tanken har slagit mig men frågan är hur snyggt det blir. :)
Testa på nått ställe där det inte är så "synligt" och se vad du tycker.
 
M martin_76 skrev:
Har du skruvar i springan?
Är väl dold skruvning om jag minns rätt!
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.