Mycket killgissningar...
 
  • Skärmdump från forum med rubriken "Tätskikt vid dörröppning" och text om tätskikt vid trösklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
V Vector skrev:
Mycket killgissningar...
Told you!
Ja inte är det lätt att bygga badrum men tror de flesta här bygger bättre än många "proffs" som tyvärr blir uthängda här.
 
Om de gråa är skvallerrör så får dem ju inte mynna ut i våtrum… detta för att man snabbt skall upptäcka ev läckage.. rätta mig om jag har fel.
 
D Dr Benz skrev:
Om de gråa är skvallerrör så får dem ju inte mynna ut i våtrum… detta för att man snabbt skall upptäcka ev läckage.. rätta mig om jag har fel.
De måste mynna ut i våtrum, men helst inte i duschutrymmet för att man lätt ska kunna upptäcka ev. läckage.
 
  • Gilla
Edvuld och 6 till
  • Laddar…
T
D Dr Benz skrev:
Om de gråa är skvallerrör så får dem ju inte mynna ut i våtrum… detta för att man snabbt skall upptäcka ev läckage.. rätta mig om jag har fel.
Klart att dom får men inte i våtzon ett!
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De måste mynna ut i våtrum, men helst inte i duschutrymmet för att man lätt ska kunna upptäcka ev. läckage.
japp det låter ju fullt rimligt.
 
T tank77 skrev:
Klart att dom får men inte i våtzon ett!
japp. Vet inte riktigt hur jag tänkte här..
 
M myrstack skrev:
Är ditt inkommande vatten de två ballofixerna vars rör går ologiskt åt vänster? Kliar mig i skallen varför den omvägen är tagen och det enda vettiga anledning jag kommer på är att de dessa är inkommande vatten och de av någon anledning inte valde att bryta och istället accepterade att de vinklade åt fel håll. Det skulle väl förklara vad jag befarar är en avsaknad av manschett där då jag har svårt att se hur de kunnat få in en sådan givet övrigt kladd.

Du ser ut att ha två nya plastmantlade Kopparrör i vägg med. Någon aning var dessa går?

Det två gråa ribbade rören som kommer ut ur väggen antar jag är läckageindikering till något. Varför två dock?! Går någon till botten av inspektionsluckan och i så fall hur ser det ut i botten av denna?

Hur ser våtrumsintyget ut? Några avvikelser?
Rören går nog åt vänster eftersom annars skulle själva ballofixerna hamna bakom toastolen. Bara en gissning.
 
4 4cyberspace skrev:
Hej
Har nyligen renoverat badrummet och upptäckte idag att det inte verkar helt klart bakom toalettstolen. Eller ska det se ut som på bilderna ? Om inte, vad behöver göras ?

Funderar på att anlita en extern besiktningsman. Är det vanligt att folk gör det efter badrumsrenoveringar ?


[bild] [bild]
4 4cyberspace skrev:
Har upptäckt fler fel. Ska det inte vara fogat runt hela toaletten ? Annars är ju risken att det kommer in vatten under den ? Se bifogad bild. Sen är det ju ett hål under ena röret på bilden rakt in så man ser bakom klinkern. Verkar inte rätt.

[bild] [bild] [bild]

Helt klart så är det ingen riktig rörläggare som dragit rören, ser förjävligt ut, men som vanligt så snålas det med rördragning,

Ang wc stolen så är det en exenterstos som använts,
Sen ser det ut att vara en gammal wc stol med synligt vattenlås som återanvänts,
En ny med dolt vattenlås döljer den fula glipan,
 
M MimmiB skrev:
Rören går nog åt vänster eftersom annars skulle själva ballofixerna hamna bakom toastolen. Bara en gissning.
Hur ser du placeringen skulle ändrats av att ballofixerna vridits 180grader för att låta rören gå åt höger? :thinking:
 
[
V Vector skrev:
Mycket killgissningar...
Denna tackar jag för. Skulle precis börja författa ett eget inlägg vad som gäller om jag inte vill ha tröskel. Klinker kommer möta trägolv, så skall dock lura på vad som skall göras. . Men nu vet jag vad som skall göras, snart förhoppningsvis hur:cool: (Dörr ligger i zon 2, har ca 20mm fall till brunn)...
 
4 4cyberspace skrev:
Hej
Har nyligen renoverat badrummet och upptäckte idag att det inte verkar helt klart bakom toalettstolen. Eller ska det se ut som på bilderna ? Om inte, vad behöver göras ?

Funderar på att anlita en extern besiktningsman. Är det vanligt att folk gör det efter badrumsrenoveringar ?


[bild] [bild]
Vilken klåpare till hantverkare. En sådan skulle inte jag anlita.
 
4 4cyberspace skrev:
Okej bra. Men jag misstänker att avloppsröret inte räknas som det metallrör som sticker upp på bilderna. Toalettens avlopp sitter längre fram. Men detta bör en besiktningsman kunna reda ut.
Det är nog inte metallrör på bilden från säker vatten, utan avloppsrör. Det är bara avlopp som får komma upp ur golvet, inte vattenledningar. Som skrevs tidigare så måste det vara 60 mm mellan röret och väggen för att man ska få dit manchetten (den som tillhör tätskiktet) runt röret. Detta gäller alltså mellan röret och väggen innan man sätter dit kaklet, så det kan vara mindre om du mäter från kaklet.
 
4 4cyberspace skrev:
Det är helrenoverat badrum
det är en definitionsfråga.........Allt är renoverat ja men har man tagit hänsyn till dagens regler på mått och hur rör kommer ut? Antagligen så sitter väl avlopp och sånt där de sitter sen tidigare. Då blir det oftast så här att tex avlopp kommer för nära vägg. Då blir det i praktiken en avvikelse.
Ett helrenoverat badrum enligt försäkringsbolag är där man tar hänsyn till dagens regler och ändrar allt så det uppfyller dagens krav. Ju fler avvikelser och sånt, ju sämre ersättning sen kanske om framtida problem beror på nämnda avvikelser.
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Sorry och säga men man får vad man betalar för, dem har inte ens en centrumborr verkar det som.
 
  • Gilla
Benny E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.