Det ser ut som den vita skivan som sitter vid avloppsröret till toaletten (se bild) inte sitter helt plant mot golvet utan går upp metallröret.i golvet.

Jag kan inte detta med badrum. Men ska det inte vara helt tätt runt toalettstolen så det inte kommer in vatten ? Sen upptäckte jag att det inte fogats vid vänster tröskel som det är gjort på den högra. Bifogar lite fler bilder.

Vit toalettstol med en skiva som inte sitter tätt mot golvet vid avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otät fogning mellan golv och vit skiva vid avloppsrör, ojämn och ofullständig vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt monterad vit skiva vid avloppsrör och otät fogning vid tröskeln på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsgolv med kakel och en stor metallgolvbrunn intill en duschkabin, utan synliga avvikelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket slarv på bilderna, är det silikon runt golvbrunnen? Sitter klinkersen i samma nivå på golvet, kanske kameran som luras men det ser ut att vara ojämt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hur ser dessa bilder ut på golvbrunn ? Ja det är mycket slarv och det kommer jag säga till de. Jag borde inte behöva leta upp dessa fel.

En golvbrunn med olämpligt installerad tätskikt och slarviga fogar mellan kakelplattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oren golvbrunn omgiven av kakel, med synlig smuts och slarvigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plastkåpan vid toan borde du kunna lyfta upp.
Såg ok ut i brunnen, möjligen att mannskulle haft lite fix på manschetten som går ner under klämringen så den blir mer skyddad men det är absolut ingen fara
 
  • Gilla
Magnustoyota och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Plastkåpan vid toan borde du kunna lyfta upp.
Såg ok ut i brunnen, möjligen att mannskulle haft lite fix på manschetten som går ner under klämringen så den blir mer skyddad men det är absolut ingen fara
Har samma åsikt kring som sig kring skyddet men är det inte risk att besiktningsmannen slår ner på att manschetten är täckt? Har sett många protokoll som klagar på just detta
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
4 4cyberspace skrev:
Ja det kan eventuellt vara en sån golvstos för att flytta fram toaletten. Men detta är ju inte bra som det ser ut eftersom vatten kommer lägga sig både i och utanför de håligheter som finns.

De rören som går ut från väggen längst till vänster i bild verkar inte heller helt täta runt om. Det ramlar ut material där de fäster i väggen när man rör på de också lite försiktigt.

[bild]
Materialet som ramlar ner ser ut att vara fogrester och det man blir fundersam till är att alla rör ska vara infästa på ett sådant sätt att de sitter fast så det ska inte finnas så stor möjlighet att rucka på dessa så fog lossnar. Undantaget möjligtvis pex RiR där tätningen är mot omkringliggande skyddsrör men i ditt fall har ju du hårda rör
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Har upptäckt fler fel. Ska det inte vara fogat runt hela toaletten ? Annars är ju risken att det kommer in vatten under den ? Se bifogad bild. Sen är det ju ett hål under ena röret på bilden rakt in så man ser bakom klinkern. Verkar inte rätt.

Närbild på toalett fot ovanför golv utan fog, möjligt hål vid rör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med otät fog och synligt hål bakom klinkers vid rörgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofogat hål runt rörinstallation synligt bakom klinkerplattan, potentiell vattenläckagerisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4 4cyberspace skrev:
Har upptäckt fler fel. Ska det inte vara fogat runt hela toaletten ? Annars är ju risken att det kommer in vatten under den ? Se bifogad bild. Sen är det ju ett hål under ena röret på bilden rakt in så man ser bakom klinkern. Verkar inte rätt.

[bild] [bild] [bild]
WC-stol ska limmas med silikon och det ser risigt ut över lag tyvärr :( Jag skulle gissa att dom som renoverade inte är så pålästa…
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
4 4cyberspace skrev:
Ja det kan eventuellt vara en sån golvstos för att flytta fram toaletten. Men detta är ju inte bra som det ser ut eftersom vatten kommer lägga sig både i och utanför de håligheter som finns.

De rören som går ut från väggen längst till vänster i bild verkar inte heller helt täta runt om. Det ramlar ut material där de fäster i väggen när man rör på de också lite försiktigt.

[bild]
4 4cyberspace skrev:
Ja det kan eventuellt vara en sån golvstos för att flytta fram toaletten. Men detta är ju inte bra som det ser ut eftersom vatten kommer lägga sig både i och utanför de håligheter som finns.

De rören som går ut från väggen längst till vänster i bild verkar inte heller helt täta runt om. Det ramlar ut material där de fäster i väggen när man rör på de också lite försiktigt.

[bild]
Är ditt inkommande vatten de två ballofixerna vars rör går ologiskt åt vänster? Kliar mig i skallen varför den omvägen är tagen och det enda vettiga anledning jag kommer på är att de dessa är inkommande vatten och de av någon anledning inte valde att bryta och istället accepterade att de vinklade åt fel håll. Det skulle väl förklara vad jag befarar är en avsaknad av manschett där då jag har svårt att se hur de kunnat få in en sådan givet övrigt kladd.

Du ser ut att ha två nya plastmantlade Kopparrör i vägg med. Någon aning var dessa går?

Det två gråa ribbade rören som kommer ut ur väggen antar jag är läckageindikering till något. Varför två dock?! Går någon till botten av inspektionsluckan och i så fall hur ser det ut i botten av denna?

Hur ser våtrumsintyget ut? Några avvikelser?
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Hur ser våtrumsintyget ut? Några avvikelser?[/QUOTE]
Det måste det ju finnas annars har dom inte varit ärliga eller veta hur reglerna ser ut. Avloppsrör för nära vägg, vattenrör ut från vägg för tätt mellan varann mm. Sen är ju rördragning inte snygg heller.... besikning nästa.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Är ditt inkommande vatten de två ballofixerna vars rör går ologiskt åt vänster? Kliar mig i skallen varför den omvägen är tagen och det enda vettiga anledning jag kommer på är att de dessa är inkommande vatten och de av någon anledning inte valde att bryta och istället accepterade att de vinklade åt fel håll. Det skulle väl förklara vad jag befarar är en avsaknad av manschett där då jag har svårt att se hur de kunnat få in en sådan givet övrigt kladd.

Du ser ut att ha två nya plastmantlade Kopparrör i vägg med. Någon aning var dessa går?

Det två gråa ribbade rören som kommer ut ur väggen antar jag är läckageindikering till något. Varför två dock?! Går någon till botten av inspektionsluckan och i så fall hur ser det ut i botten av denna?

Hur ser våtrumsintyget ut? Några avvikelser?
Bra iakttagelser. Inte fått våtrumsintyget än Ja det är nog någon sorts läckageindikering de två gråribbade rören. Vet inte om de går till inspektionsluckan. Det är mycket rör på samma ställe. Det sa hantverkarna också.

De två översta rören är kall och varmvatten som går till dusch och handfat. De ledningarna drogs strax efter taket. Till vänster om dessa rör ni ser på bild sitter duschen. Det var nog tänkt att rören skulle gå åt det hållet.. Men för att slippa göra hål i duschdörren så drog man de till höger istället bakom toalettstolen.

De två nedre rören är fjärrvärme som går till handdukstorken som sitter till höger om toalettstolen från bilderna tagna sett.

Jag ska förmodligen kontakta en inspektör. Men vad tror ni. Badrummet verkar välgjort i övrigt. Men det här med avloppet till toalettstolen och rören är inte bra. Speciellt orolig att det ska ansamlas vatten i håligheterna vid toalettstolen samt under eftersom de inte fogat runt hela. Samt att det är ett hål in i vägen eftersom fog har ramlat av från väggen :surprised:. Detta ska tas upp med de.

Det blir nog jobbiga veckor framöver men det måste ju bli rätt. Finns det något lugnande i detta ? Går detta att fixa utan att behöva bila upp en massa ?
 
Avloppet till toaletten och avsaknad av silikon är för mig små detaljer förutsatt att det blåa man ser är tätningen på en sådan excenterstos som någon länkade till. Om man vet att man måste köra en wc-stos så är det inget konstigt att först sätta en manschett på rör men efter plattsättning kapa avloppsröret i höjd med överkant av klinkersen då stosen inte klarar allt för högt uppstick.

Det jag är mer oroad kring när man ser på bilderna är om/hur manchetter sitter på rör genom tätskikt och att rören vid ballofixerna. Bilder från monteringen där kan lösa ut en del frågetecken
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
K
Kan ha drömt det, det är några år sedan jag byggde badrum nu, men får avlopp komma upp närmre än 6 cm från vägg? Kan förstå att man inte vill göra om det, men hur tänkte hantverkaren när han drog upp avloppet där? Hade ni avtalat om en annan toalettstol först?
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Avloppet till toaletten och avsaknad av silikon är för mig små detaljer förutsatt att det blåa man ser är tätningen på en sådan excenterstos som någon länkade till. Om man vet att man måste köra en wc-stos så är det inget konstigt att först sätta en manschett på rör men efter plattsättning kapa avloppsröret i höjd med överkant av klinkersen då stosen inte klarar allt för högt uppstick.

Det jag är mer oroad kring när man ser på bilderna är om/hur manchetter sitter på rör genom tätskikt och att rören vid ballofixerna. Bilder från monteringen där kan lösa ut en del frågetecken
Okej tack för svar. Avloppsröret till toaletten sticker upp några mm högre än klinker därbak. Inte snyggt gjort. Det är just att det inte ser varken snyggt eller säkert ut vid avloppsröret bakom toalettstolen eftersom det är öppet. Ska avloppsröret kapas ned så det är i höjd med klinkers ? Detta måste redas ut. Alla håligheter vid avloppsröret till toalettstolen måste läggas igen med något eller tätas. Det kan ju ansamlas vatten där annars.
 
K Kallebo skrev:
Kan ha drömt det, det är några år sedan jag byggde badrum nu, men får avlopp komma upp närmre än 6 cm från vägg? Kan förstå att man inte vill göra om det, men hur tänkte hantverkaren när han drog upp avloppet där? Hade ni avtalat om en annan toalettstol först?
De visste att det var trångt mellan vägg och avloppsrör. En golvmonterad toalettstol har det hela tiden varit tal på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.