K
Så här ser det ut på säkert vattens hemsida....
Illustration av avståndskrav för VVS-installationer från Säkert Vattens hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Så här ser det ut på säkert vattens hemsida....
[bild]
Okej bra. Men jag misstänker att avloppsröret inte räknas som det metallrör som sticker upp på bilderna. Toalettens avlopp sitter längre fram. Men detta bör en besiktningsman kunna reda ut.

4 4cyberspace skrev:
Okej tack för svar. Avloppsröret till toaletten sticker upp några mm högre än klinker därbak. Inte snyggt gjort. Det är just att det inte ser varken snyggt eller säkert ut vid avloppsröret bakom toalettstolen eftersom det är öppet. Ska avloppsröret kapas ned så det är i höjd med klinkers ? Detta måste redas ut. Alla håligheter vid avloppsröret till toalettstolen måste läggas igen med något eller tätas. Det kan ju ansamlas vatten där annars.
Om du läser monteringsanvisningen på liknande strosar på tex https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_117_2910392.pdf ser du att du kapar rör längs överkant klinkers. Ev vattenansamling där är jag inte oroad för då den hamnar mellan stosen och insidan av avloppsrör. Glipan går ju givetvis att fyllas men det är snarare de andra sakerna som borde vara i fokus under fortsättning att det faktiskt kan bekräftats vara en stos man ser.

• Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Så uppfattar jag inte jafos instruktion iallafall. Enl jafo så ska avloppsrör kapas INNAN klinkers å tätskikt läggs för att få det godkänt enl bild

• Instruktionsdiagram för golvvanslutningsstosar med olika lager för klinker- och plastmattor och avloppsrörsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Om nu avloppsröret sticker upp för mycket så är det ju försent att kapa det nu. Isåfall skulle man behöva bila upp klinkerplattorna och eventuellt bryta tätskiktet för att kapa till röret. Är det korrekt uppfattat ?
Om det nu är för omfattande så hoppas jag att det iallafall går att snygga till betydligt.

Wc stosen som länkas den ska det tätskiktas mot enl instruktionerna, men det görs nog aldrig utan man tätar mot avloppet, lägger klinker och kapar jämns med golvet eller några mm över sen sätter man i stosen. Det finna nog inga manschetter som passar heller då den är betydligt större än 110mm

Om det är en sån som använts så är det mest kosmetiskt vid toan, möjligen att man borde fogat tätt.

Rören och ev avsaknad av manschetter? Ja troligen kommer man inte spola vatten där så det funkar nog...

Vad är det för vit låda/lucka man ser lite av?

Dom grå skvallerrören? är det ett förselningsskåp så följer det ju med bättre grejer, annars borde man kunna kapa och sätta nåt avslut

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Den vita luckan/lådan kallas för inspektionslucka. Ska tydligen finnas där och fanns där innan renoveringen också. Jag eller någon annan har aldrig använt den. Men man kanske kan se något genom den.

Ja där bakom toaletten vill jag att de lägger igen de håligheter som finns så det inte lägger sig vatten där. Kan inte vara bra att det ligger relativt stora mängder vatten som tar lång tid att dunsta bort.

Öppna luckan och ta en bild

• Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Är det bara ytskicksrenoverat? Så rör i vägg å golv är befintliga? Isofall har jag fattat fel men fortfarande så är det ett antal fel om man ska följa säker vatten 2021

• Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
4 4cyberspace skrev:
Okej bra. Men jag misstänker att avloppsröret inte räknas som det metallrör som sticker upp på bilderna. Toalettens avlopp sitter längre fram. Men detta bör en besiktningsman kunna reda ut.
Jo, avståndet räknas till där något sticker upp ur golvet. Det handlar om att tätskiktet skall ha en tillräckligt stor fästyta i närheten av saker som kan ge spänningar i materialet.
Men jag är lite osäker hur du menar. Om röret inte används så skall det inte finnas där överhuvudtaget.

• Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Det är helrenoverat badrum

H hempularen skrev:
Jo, avståndet räknas till där något sticker upp ur golvet. Det handlar om att tätskiktet skall ha en tillräckligt stor fästyta i närheten av saker som kan ge spänningar i materialet.
Men jag är lite osäker hur du menar. Om röret inte används så skall det inte finnas där överhuvudtaget.
Och detta är uppenbart fel efter granskning av bilderna? Och vad är åtgärden? Att de måste göra om allting och börja bila upp golvet. Vilken mardröm :surprised:

4 4cyberspace skrev:
Att de måste göra om allting och börja bila upp golvet. Vilken mardröm :surprised:
Been there done that!

4 4cyberspace skrev:
Det är helrenoverat badrum
Oj.
Inte en till som blivit lurad. Om du visar mer foton så ska vi här på BH nog kunna hjälpa dig hitta mer fel eller rätt om sånt finns.
Hur mycket har du fått betala?
Har de silikofog mellan väggplattorna och golvet?
Alla rör från golv ska ha en viss höjd för att man ska kunna täta så vatten inte rinner iväg på fel ställe. Med det toaavloppet är det fritt fall neråt när duschavloppet får stopp...
Om de har några intyg så följer det sig att de ska fota under tiden.
Kan du fota några översiktliga bilder och hur ser det ut vid duschen?
Hur är fallen dvs rinner allt mot brunnarna? Hur ser det ut vid tröskeln? Edit ser nu på din bild. Det saknar uppdraget tätskikt. Nu kan ev vatten leta sig in under tröskeln och under vägg, ner i golvet...

FreQa FreQa skrev:
Oj.
Inte en till som blivit lurad. Om du visar mer foton så ska vi här på BH nog kunna hjälpa dig hitta mer fel eller rätt om sånt finns.
Hur mycket har du fått betala?
Har de silikofog mellan väggplattorna och golvet?
Alla rör från golv ska ha en viss höjd för att man ska kunna täta så vatten inte rinner iväg på fel ställe. Med det toaavloppet är det fritt fall neråt när duschavloppet får stopp...
Om de har några intyg så följer det sig att de ska fota under tiden.
Kan du fota några översiktliga bilder och hur ser det ut vid duschen?
Hur är fallen dvs rinner allt mot brunnarna? Hur ser det ut vid tröskeln? Edit ser nu på din bild. Det saknar uppdraget tätskikt. Nu kan ev vatten leta sig in under tröskeln och under vägg, ner i golvet...
Hur menar du med fritt fall nedåt? Är det tätat med manschett vid wc så är det väl tätt...

Finns inget krav att det ska vara uppvik på tröskeln, om det inte är ändrat nyss, men golvbrunnen måste ligga lägre än tröskeln det finns ett mått som jag inte kommer ihåg.
Då tätar man mot plattkanten så det inte ska kunna rinna bakvägen ut.
Man kan ha tröskelfritt in i badrum

Man får prova hålla isär regler och hur vissa kan göras (ibland kan man göra vissa moment bättre än reglerna föreskriver)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.