Fairlane
Som sagt, jag önskar er lycka till. Förhoppningsvis är bergvärmeproblemet en justeringsfråga. Det verkar dock som ni vill reklamera saker som ni borde upptäckt vid en undersökning, vilket kan bli svårt.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
G Goza skrev:
Vi håller på att reklamera för de mer allvarliga för redan rinner frå taket och fuktig och inte installerat rätt och inte heller bergvärmen som inte fungerar så fruktansvärt kallt i huset
Om ni köpte huset av en privatperson så pratar vi om dolda fel. Jag betvivlar starkt att något av det du har nämnt kvalificeras som dolt fel. En seriös advokat hade inte tagit i det.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
G
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om ni köpte huset av en privatperson så pratar vi om dolda fel. Jag betvivlar starkt att något av det du har nämnt kvalificeras som dolt fel. En seriös advokat hade inte tagit i det.
Fukt i fasaden och som redan etablerat sig i fel monterat balkong är dold fel ! Vi har gjort hel besiktning för jurdisk skäll och jag kan säga att det är fuskbygg från grunden till fasaden.
 
H
G Goza skrev:
Fukt i fasaden och som redan etablerat sig i fel monterat balkong är dold fel ! Vi har gjort hel besiktning för jurdisk skäll och jag kan säga att det är fuskbygg från grunden till fasaden.
Det är inget dolt fel om en besiktningsman hittar det.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Det är inget dolt fel om en besiktningsman hittar det.
Just det där tycker jag är intressant i.o.m att det är nyproduktion som har sålts i två led, via en privatperson. Vad innebär det för möjligheten att ställa krav på firman som har byggt huset. Är dom helt befriade för att ansvar för icke-dolda fel i.o.m att huset bytt ägare? Den första ägaren lär ju inte ta några initiativ att ställa krav på företaget eftersom det handlar om samma person.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
G
H Hazze23 skrev:
Det är inget dolt fel om en besiktningsman hittar det.
Vid tillträde dag med omfattande besiktning är det dold fel med fukt etablerat redan i huset med mögel som målat. Inte att laga utan fuskar igen vid lagningen Såna som vill tjäna på fuskarbete bör straffas tycker jag och inte kommunen godkänner när drt inte följat svensk byggregler.
 
H
N nybyggarn3 skrev:
Just det där tycker jag är intressant i.o.m att det är nyproduktion som har sålts i två led, via en privatperson. Vad innebär det för möjligheten att ställa krav på firman som har byggt huset. Är dom helt befriade för att ansvar för icke-dolda fel i.o.m att huset bytt ägare? Den första ägaren lär ju inte ta några initiativ att ställa krav på företaget eftersom det handlar om samma person.
Har TS köpt av en privatperson som i sin tur även är byggaren?

Då beror det väl på vad privatpersonen avtalat med sig själv (företaget)? :thinking:Konstigt nog...
Kanske inte går göra något garantianspråk därav ännu mer viktigt att köparen skulle fullföljt sin undersökningsplikt.

Men mäklaren skulle väl i det läget upplyst om detta väldigt noga. Men sen får man nog svälja sin stolthet och sälja detta hus vidare och flytta till Kanada eller vart det var.
 
G
N nybyggarn3 skrev:
Just det där tycker jag är intressant i.o.m att det är nyproduktion som har sålts i två led, via en privatperson. Vad innebär det för möjligheten att ställa krav på firman som har byggt huset. Är dom helt befriade för att ansvar för icke-dolda fel i.o.m att huset bytt ägare? Den första ägaren lär ju inte ta några initiativ att ställa krav på företaget eftersom det handlar om samma person.
De byggt huset via deras byggfirma som gått konkurs sen öppnar nytt firma när huset blivit klar. Det är deras firma som byggt huset sen plöstigt passat inte familjen! Tänk vilka lågnivå människor som jag skall samarbeta med.
 
H
G Goza skrev:
Vid tillträde dag med omfattande besiktning är det dold fel med fukt etablerat redan i huset med mögel som målat. Inte att laga utan fuskar igen vid lagningen Såna som vill tjäna på fuskarbete bör straffas tycker jag och inte kommunen godkänner när drt inte följat svensk byggregler.
Hur ser kontrollplanen ut som ska följts under bygget? Vad har KA:n sagt som ska följt upp kontrollplanen löpande under bygget?

Om besiktningsmannen såg felaktigt montage vid tillträdet, ska ni kunnat sett det vid visning också.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G
H Hazze23 skrev:
Har TS köpt av en privatperson som i sin tur även är byggaren?

Då beror det väl på vad privatpersonen avtalat med sig själv (företaget)? :thinking:Konstigt nog...
Kanske inte går göra något garantianspråk därav ännu mer viktigt att köparen skulle fullföljt sin undersökningsplikt.

Men mäklaren skulle väl i det läget upplyst om detta väldigt noga. Men sen får man nog svälja sin stolthet och sälja detta hus vidare och flytta till Kanada eller vart det var.
Med stolthet att jag är svensk och inte polsk/rysk om vi pratar europeisk. Det är svårt för del att förstå och tar det personligt så det finns anledning förstås.
Vi är inte uppfostrat på det här sättet. Vi ligger allt på bordet trots att det kostar oss rejält men vi är beredd på det! Om det finns lag/reglar så ska inte andra ekonomiska beroende länder dra nytta av utnyttja systemet i Sverige.
 
G
H Hazze23 skrev:
Hur ser kontrollplanen ut som ska följts under bygget? Vad har KA:n sagt som ska följt upp kontrollplanen löpande under bygget?

Om besiktningsmannen såg felaktigt montage vid tillträdet, ska ni kunnat sett det vid visning också.
No
 
H
G Goza skrev:
No
Vadå no?

Finns det ingen kontrollplan? Ingen KA att prata med som följt bygget?

Eller no på att kunnat sett felaktigt montage?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
G Goza skrev:
De byggt huset via deras byggfirma som gått konkurs sen öppnar nytt firma när huset blivit klar. Det är deras firma som byggt huset sen plöstigt passat inte familjen! Tänk vilka lågnivå människor som jag skall samarbeta med.
Ok, då förstår jag att du är riktigt dåligt till. Helt klart tråkigt situation.

Jag tror att du behöver ett djupt andetag och erkänna för dig själv att ni har förorsakat detta själv genom att inte ta reda på vad som gäller i Sverige. Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver att det är Sverige det är fel på, eller polacker. Det förändrar inte att alla på detta forum tycker att det är ditt eget fel. Däremot finns det säkert jätte mycket kunskap här som kan vara nyttig när du går vidare och försöker minimera skadan.

Vill du ha konstruktiv hjälp här gör du klokt i att sänka tonläget och se saken för vad den är. Är syftet bara att få utlopp för ilska och åsikter som kan uppfattas som rasistiska finns det säkert forum som är bättre lämpade för det.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Ett tips. Byt jurist, välj någon som kan fastigheter. Men innan läs på om dolda fel redan nu. Beställ ifrån domstolarna massa olika domar. Då kommer du lära dig hur domstolen tänker om dolda fel.
Börja med hd, därefter hr. Sist tr. En förlikning är ingen dom.
Därefter kan du fundera på om du ska kontakta en jurist.
Vill du ha vår hjälp? Annars skaffa en blogg och spy av dig i.
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
G
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett tips. Byt jurist, välj någon som kan fastigheter. Men innan läs på om dolda fel redan nu. Beställ ifrån domstolarna massa olika domar. Då kommer du lära dig hur domstolen tänker om dolda fel.
Börja med hd, därefter hr. Sist tr. En förlikning är ingen dom.
Därefter kan du fundera på om du ska kontakta en jurist.
Vill du ha vår hjälp? Annars skaffa en blogg och spy av dig i.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett tips. Byt jurist, välj någon som kan fastigheter. Men innan läs på om dolda fel redan nu. Beställ ifrån domstolarna massa olika domar. Då kommer du lära dig hur domstolen tänker om dolda fel.
Börja med hd, därefter hr. Sist tr. En förlikning är ingen dom.
Därefter kan du fundera på om du ska kontakta en jurist.
Vill du ha vår hjälp? Annars skaffa en blogg och spy av dig i.
Det som ni beskriver är skrymmande! Jag läst en hel del och fått höra av ansvarig jurist på mitt arbetsplats. Så är inte konstigt att man får göra vad som helst bara lagligt så inga problema. Att jag hört att taket rasar ner hit och dit ,att felbyggt parkering på stora sjh av utländska medarbetare nu förstår jag varför.

Det visar att Sverige nått U - landsnivå på byggkvalitet, den typen av fuskbygg av nybyggda hus inte ens i U- länder med så stor frekvens som i Sverige.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett tips. Byt jurist, välj någon som kan fastigheter. Men innan läs på om dolda fel redan nu. Beställ ifrån domstolarna massa olika domar. Då kommer du lära dig hur domstolen tänker om dolda fel.
Börja med hd, därefter hr. Sist tr. En förlikning är ingen dom.
Därefter kan du fundera på om du ska kontakta en jurist.
Vill du ha vår hjälp? Annars skaffa en blogg och spy av dig i.
H Hazze23 skrev:
Vadå no?

Finns det ingen kontrollplan? Ingen KA att prata med som följt bygget?

Eller no på att kunnat sett felaktigt montage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.