EriksBil
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Detta har väl inget med Anticimex och deras besiktning att göra tänker jag?

Vill ni driva det vidare så är det mot säljaren direkt.
 
  • Gilla
Simon Hedlund och 10 till
  • Laddar…
S
Brukar det inte stå någonstans i prospekt/köpeavtal att den köpare som finner arean viktig gör rätt i att möta upp den själv?
 
  • Gilla
  • Haha
NOFnys och 53 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Enligt vilken standard har du mätt? Har du räknat in innerväggar mindre tjocka än 30cm ?
 
  • Gilla
Mikael Karlsson2 och 17 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Vad hindrade dig att lasermäta på visningen, eller innan dess om du köpte innan en officiell visning.

För du har väl tittat på huset och besökt det innan köpet? Det är lätt kollat. Hade det varit av vikt för dig såpass så borde du ha tagit med lasermätaren då.
 
  • Gilla
  • Wow
masken10 och 31 till
  • Laddar…
Släpp det, du har inget att hämta.
Du kunde ha mätt vid visningen och areauppgifter ska alltid tas med en nypa salt om det inte finns en aktuell mätning gjord av en sakkunnig.
 
  • Gilla
  • Arg
datja och 28 till
  • Laddar…
EriksBil
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enligt vilken standard har du mätt? Har du räknat in innerväggar mindre tjocka än 30cm ?
Jag har mätt enligt senast standard. Innerväggar tjockare än 30cm mäts 15cm in.
F Festlund skrev:
Vad hindrade dig att lasermäta på visningen, eller innan dess om du köpte innan en officiell visning.

För du har väl tittat på huset och besökt det innan köpet? Det är lätt kollat. Hade det varit av vikt för dig såpass så borde du ha tagit med lasermätaren då.
Vad hindrade dig från att läsa min trådstart innan du svarade? För du har väl läst hela inlägget?
 
  • Gilla
  • Haha
Vesslan71 och 8 till
  • Laddar…
EriksBil
H Hans G2 skrev:
Släpp det, du har inget att hämta.
Du kunde ha mätt vid visningen och areauppgifter ska alltid tas med en nypa salt om det inte finns en aktuell mätning gjord av en sakkunnig.
Suck, ännu en förståsigpåare som undgår att svara på min fråga. Jag har INGEN SKYLDIGHET att mäta upp boarea vid visning. Det är säljarens skyldighet att uppge korrekt boarea på prospektet. Hur denne väljer att ta fram uppgifterna skiter jag blanka fan i för det ska fortfarande stämma! Jag förstår inte heller varför du väljer att svara i en tråd om felaktig boarea när du bott i hyresrätt hela livet och inte heller verkar medveten om att jordabalken omfattar felaktiga uppgifter från säljare vid husförsäljning...
 
  • Gilla
  • Haha
Betaversion och 59 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Suck, ännu en förståsigpåare som undgår att svara på min fråga. Jag har INGEN SKYLDIGHET att mäta upp boarea vid visning. Det är säljarens skyldighet att uppge korrekt boarea på prospektet. Hur denne väljer att ta fram uppgifterna skiter jag blanka fan i för det ska fortfarande stämma! Jag förstår inte heller varför du väljer att svara i en tråd om felaktig boarea när du bott i hyresrätt hela livet och inte heller verkar medveten om att jordabalken omfattar felaktiga uppgifter från säljare vid husförsäljning...
Har du provat höra av dig till mäklaren? Standard att de står på mäklar bilderna på annonsen att de kan avvika och man ska mäta upp de själv.

Släpp de. Du kommer inte få ersättning motsvarande 11kvm av huset mot vad du betala för de.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
deetee och 24 till
  • Laddar…
Maalox
Jag tycker inte detta skall avfärdas så lätt. Det har ju trots allt gjorts en utfästelse som (eventuellt) inte stämmer överens med faktiska förhållanden.

Vad säger arean på fastighetens bygglov (finns på Min Fastighet på Lantmäteriet)?

Men som jag skrev ovan, vilket jag uppfattar är din fråga, jag ser inte kopplingen till AC här. Att säkerställa BOA gör dom väl knappast som del i sin besiktning.
 
  • Gilla
Per Malmsten och 15 till
  • Laddar…
Högsta domstolen:

Domskäl. Av utredningen framgår att köparna fått uppgift om tomtarealen dels från fastighetsmäklaren dels genom en fastighetsbeskrivning och dels muntligen från den ena säljaren på en direkt fråga om tomtens storlek. En sådan uppgift är typiskt sett av betydelse när det gäller att bestämma värdet på en fastighet.

Den lämnade uppgiften får anses ha inneburit en utfästelse som befriat köparen från undersökningsplikt, om inte andra omständigheter talar däremot. Intet har framkommit som tyder på att förhållandena varit sådana att köparna borde ha insett att tomtarealen var en annan än den uppgivna. De har således slutit köpeavtalet i tron att tomten varit större än som i verkligheten varit fallet och är berättigade till avdrag på köpeskillingen svarande mot avvikelsen. Det avdrag som yrkats får anses skäligt.


https://lagen.nu/dom/nja/1983s858
 
  • Gilla
Betaversion och 53 till
  • Laddar…
S
Hm. 11 kvm är inte kattskit, särskilt inte om det rör sig om Stockholmsområdet. Förstår din upprördhet. Jag skulle först invänta areamätningen: När jag fick en bostadsrätt uppmätt korrekt tyckte jag att det var lite svårt hänga med i svängarna om hur de räknade. Men i din sits har du säkert läst på och har koll. Men i alla fall, invänta den föreslår jag.

Om det fortf diffar väsentligt skulle jag skicka skriftligt till säljarna. Så får de hänvisa om det skulle vara så.

Och som du redan är inne på, lyssna inte så mycket på de på forumet som menar på att husköpare bara ska svälja alla fel. Jag har själv en gång reklamerat och fått kompensation för att ett hus inte motsvarade den info vi fick i objektsbeskrivning och frågelista.
 
  • Gilla
  • Haha
Betaversion och 20 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Jag vill minnas att köparen måste avisera säljaren fel på objektet inom en viss period, kanske inom 6 månader om mitt minne inte sviker mig. Hoppas det har gått kortare tid.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill minnas att köparen måste avisera säljaren fel på objektet inom en viss period, kanske inom 6 månader om mitt minne inte sviker mig. Hoppas det har gått kortare tid.
Det här minns jag nu att jag stötte på när jag reklamerade, att det skulle göras inom "skälig tid," men det var svårt att få reda på vad domstolarna tolkade det som.

PS. minns inte om det var skälig tid från att man hittade felet eller från att man köpte huset...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
EriksBil
Maalox Maalox skrev:
Jag tycker inte detta skall avfärdas så lätt. Det har ju trots allt gjorts en utfästelse som (eventuellt) inte stämmer överens med faktiska förhållanden.

Vad säger arean på fastighetens bygglov (finns på Min Fastighet på Lantmäteriet)?

Men som jag skrev ovan, vilket jag uppfattar är din fråga, jag ser inte kopplingen till AC här. Att säkerställa BOA gör dom väl knappast som del i sin besiktning.
Tack för ett vettigt svar. Utdraget från fastighetsregistret säger 135 kvm. Anticimex har mig veterligen inte gjort en mätning men jag var bara fundersam om säljaren friskriver sig ansvaret över arean iom att denne friskriver sig från en rad dolda fel mha varudeklarerat. Nåja det blir att få en mätning på papper och sen kontaktar jag säljaren och framför kravet tillsammans med en jurist.
 
  • Gilla
  • Haha
Åsa Å och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.