BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu har jag kollat och den gröna cirkeln med bock i kan inte mena att man följer ett ämne. Den gröna bocken finns bara i vissa av mina egna inlägg. Så vad betyder den?
Har nog stämt för mig, men jag följer automatiskt alla trådar jag skriver i. Är du säker på att du följer (bevakar) alla trådar du har skrivit i?
 
Hemmakatten
Nej, jag följer inte alla trådar jag skriver i eftersom det numera finns "Deltagit" - funktionen. Även innan glömde jag att trycka på "Följ" - knappen eftersom man var/är tvungen att scrollable upp till början av sidan.

Jag följer några ämnen jag inte deltagit i och från dem får jag en notis när något nytt händer.

PS. Kollade nu dessa trådar jag följer och där finns faktiskt den gröna bocken vid trådrubriken innan man går in i tråden.

PPS. Kollar lite mer och den gröna bocken finns också i trådrubriken på ämnen jag deltagit i.

Jaja, det är tydligen en hel del nytt - och bra - att lära sig.
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi kommer lägga till en ikon bredvid den gröna bocken som illustrerar vilka trådar man varit delaktig i i trådlistorna men vi har inte hunnit göra det än.
Gôtt, tackar!

Jag passar på att svamla lite kring ämnet:

Det som skulle passa mig bäst är nog en kombination av små ikoner/markörer och snabbfilter. Med små ikoner menar jag just att jag i trådlistan lätt kan se om det finns olästa inlägg i trådarna, om jag deltagit i dem och gärna också om jag tidigare läst tråden ifråga (det har jag bara sett på något enstaka forum, men det är en väldigt trevlig funktion. just nu saknar jag "deltagit"-markören, men den är som Per skrev på väg tillbaka.

Om jag skulle bygga en forummotor idag så skulle jag utöver underkategorierna ha en vy som helt enkelt visar alla inlägg/trådar på samma sätt som om jag här på BH väljer "Senaste", men med lättåtkomliga snabbfilter som tex "deltagit", "läst tidigare" (men kan innehålla nya, av mig olästa inlägg), "läst" (inga av mig olästa inlägg), "bevakat" etc. Sedan är upp till mig att aktivera dessa filter i vilka kombinationer som helst (ett klick på en viss filterknapp innebär "AND", klickar jag en gång till får den rollen "AND NOT" och ett tredje klick ger utgångsläget, dvs det specifika filtret avstängt). På så sätt skulle en enda vy ersätta flera av dem som finns idag. Dessa filterknappar skulle även vara tillgängliga när jag går in i en underkategori som tex "Kök" så att jag även där snabbt kan filtrera på olika sätt utan att behöva gå in i undermenyer mm. Det jag försöker beskriva är väldigt nära de snabbknappar som nu finns här på BH, men med skillnaden att man kan kombinera dem samt att de även skulle kunna användas när man är inne i någon av forumets underkategorier.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Kan jag få min avatar att röra sig igen? Det gjorde den för några generationer sedan.
Eftersom avatarerna numera automatiskt görs om till .jpg (även om de var .gif innan) så går detta tyvärr inte. Annars hade du kunnat behålla den rörliga avataren (som jag för övrigt saknar lite grand).

Problemet med om vi skulle tillåta .gif är att de skulle kunna bli väldigt stora.
Denna animerade gif-bild är t ex 2,6 MB stor och hade varit onödigt stor att ladda in.
 
  • Svartvit animerad gif av en man som tänksamt rör vid sin haka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag minns att mattiasp's avatar lyckades "skrämma" mig lite första gången jag såg den. :)



edit:
Så här ser väl den animerade gifen ut (innan den gjordes om till jpg).
 
  • Enkel ritad figur med uttryckslöst ansikte, känd från mattiasp's avatar.
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Ungefär så, men min vinkade inte och var aldrig glad. Passar min personlighet bättre. :p
 
Jag letade upp den. Så här var den.
 
  • Enkelt ritad figur med ett uttryckslöst ansikte som står med hängande armar.
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Jag tycker det nya verkar krångligare, men man vänjer sig väl.

Jättebra att man numer får indikation om man fått pm, notis eller dylikt; en väldigt bra uppgradering.

Jag saknar dock en ogilla-knapp.
Det är ganska många svar på forumet som förtjänar att ogillas
 
Mikael_L
Ogilla-knappar ska man passa sig noga för i forum. Kommer absolut missbrukas och skapa dålig stämning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag tycker det nya verkar krångligare, men man vänjer sig väl.
Krångligare på vilket sätt?
 
Y
  • Påbörjade ett svar i en tråd, kanske citerade något.
  • Avbröt, och klickade mig vidare till något annat.
  • När jag kom tillbaka till tråden så stod all min påbörjade text där.
  • Raderade texten för inte råka skicka den.
  • Klickade mig vidare till något annat.
  • När jag kom tillbaka till tråden igen, så var hela texten där pånytt.
  • Testade samma process igen, men åter igen kom all text tillbaka.
 
@Yrrol, du var antagligen för snabb på att lämna sidan du tog bort texten i, sidan han antagligen inte att autospara ändringen.

Jag provade precis att skriva "test" i en tråd för att direkt efter klicka på "notiser" och därefter den tråden jag skrev "test", kommentarsfältet var tomt.

Däremot kommer delar av ovanstående text finnas kvar eftersom delar av texten har autosparats, precis nu han det autospara igen.
 
Texten i formuläret autosparas varje minut. Utkastet ligger sparat i 24 timmar. Om man vill radera det som sparats klickar man på "Verktyg" (kugghjulet i mobilen) > på knappen som ser ut som en diskett och väljer Radera utkast.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finbs något sätt att läsa senaste inläggen som tidigare utan att det automatiskt kommer till nya trådar i "sökningen" ? Enormt irriterande
 
D09
När man får en notis t ex någon har svarat i en tråd. Går man via notisen så kommer man till rätt sida men får scrolla ner till sista.

Hjälp en gammal man att reda ut det ;)

Har för mig att förr så fick man det senaste överst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.