Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
1) Varifrån man kommer t ex "Dalarna" skrivs nu återigen ut i anslutning till ditt användarnamn, inte bara i desktop utan nu även i mobilen.
Bra, jag har saknat detta.

Har sidan blivit smalare? Dvs textdelen av inläggen? Den känns smal...
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
1) Varifrån man kommer t ex "Dalarna" skrivs nu återigen ut i anslutning till ditt användarnamn, inte bara i desktop utan nu även i mobilen.
Ser inte det här i mobilen, vare sig i iphoneappen eller Safari.
 
Ser ingen skillnad mot förr
 
MultiMan
@Per Eskilsson Jag är nästan förstummad, men bara nästan. :surprised: Blir nog Premium igen innan nuvarande hunnit gå ut. Tack så mycket!

Enda jag hoppas ni kan jobba med nu är att få inläggen bredare på stora skärmar. Fortfarande massa dött utrymme även med fönster på 2/3 av sidan med 2560x1440-skärmen och zoom på 125%.
 
Magnus E K
Tyvärr försämring på min surfplatta som jag läser/skriver på oftast. Får nu en kolumn till höger, med resultatet att texten på inlägg blir för liten så jag måste zooma manuellt.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
Tack @Bo.Siltberg, @MultiMan med flera.

Textdelen har blivit smalare i vissa lägen, bredare i andra. Målet har varit att försöka erhålla en behaglig radbredd i så många enheter som möjligt (och samtidigt få plats med både vänsterdelen i inläggen, högerspalten och annonser). En textbredd som är läsvänlig och som inte innebär att ögat måste hoppa för många gånger på en och samma rad.

Optimala textbredder har diskuterats av många under lång tid. Och folk har olika åsikter. Vissa gillar att texter på wikipediasidor går hela vägen ut medan andra hatar det. 55-60 tecken har tidigare ansetts som optimalt, senaste åren har 80 tecken förespråkats av vissa.

Det vi nu har gjort är att vi har försökt få in 85 tecken på en och samma rad i så många enheter som möjligt. I vissa enheter (i vissa bildskärmsbredder) är det lite fler än så och i andra några färre. Detta i kombination med att vi minskat fontstorleken med 1 pixel (från 14 till 13 pixlar i desktop) gör att ni tycker att det blivit smalare.

Och eftersom premiumanvändare, som ni båda är, ej ser några annonser till höger så tycker ni förmodligen att det blir lite mycket tomt ute till höger.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar det se ut som det gjorde förr på desktop, tackar för de förbättringar ni gjort.
Bilder är tillbaka, det är grönt istället för det fruktansvärda gula och fet text på trådar med olästa inlägg.
Bra jobbat.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
@Per Eskilsson

Tummen upp

Mycket bra uppdateringar. Särskilt tacksam för den utökade användarinformationen
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
En sak som fortfande inte fungerar är att center-klicka på "rutan" för en tråd för att öppna i ny tab. Man kan vänsterklicka på rutan som vanligt för att öppna tråden och gå till senaste olästa, men om man vill öppna i ny tab måste man pricka ämnesraden.

Skärmdump av diskussionsforum med markerad tråd "Snickarbänk byggtråd" som har svar och visningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Ser ingen skillnad mot förr
@Nötegårdsgubben och @nino
Det är förmodligen för att du använder mobilen och de mobila ändringarna är inte så stora och kom först idag.

Skärmdump från diskussionsforum där användare diskuterar synlighet i mobilapp och Safari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Nötegårdsgubben och @nino
Det är förmodligen för att du använder mobilen och de mobila ändringarna är inte så stora och kom först idag.

[bild]
Nu ser jag också delar av platsfältet. Vet inte om det är min telefon som uppdaterade långsamt eller om det rullades ut efter att jag skrev, men sak samma. Ser bra ut!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag skulle gärna ha så det gick att bläddra bland bilderna i ett inlägg. När man trycker på en för att förstora, swipa för att se nästa.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fury Fury skrev:
Fullscreen Firefox win10 1920x1200, lite väl luftigt. Nästan lika illa som Facebook...

[bild]
mattetvilling mattetvilling skrev:
Luftigt är det ju men vem kör på fullskärm? 34W och 3440x1440
[bild]
MultiMan MultiMan skrev:
W10, Chrome 2560x1440:

[bild]
Är för upptagen med annat för närvarande för att orka lägga energi på detta, så kommer antagligen avbryta premium och avvakta 6 månader. Alldeles för mycket mobile first och ändring för ändrandets egen skull. Ni är absolut inte ensamma om att göra på detta sättet, men det är en klen tröst.
B Beemaster skrev:
Jag har en W10 med 24-tums skärm samt en laptop med Linux Mint med drygt 13-tums skärm.
Då det gäller storlek och utfyllnad av skärmen så använder jag Ctrl+ resp. Ctrl- för att anpassa skärmen. Fungerar både på W10 och Linux. Misstänker att det fungerar på plattor (vilket jag inte har) också, men vet ej. Då jag inte nyttjar BH på telefonen vet jag ej heller om smartphones har den möjligheten,

Här är skärmen i det normalläge jag använder.
[bild]

Och om jag förstorar med Ctrl+
[bild]

Och så här ser den ut när jag förminskar med Ctrl- till 100%.
[bild]

Hoppas det här tipset kan hjälpa någon.
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tog mig friheten att göra två mockups. Den första är bara centrerad, att man flyttar in menyn mot mitten och tar upp skillnader i bredd på ytterkanterna. Flyttade även in reklamen till sidopanelen. Nackdelen är ju att den inte blir fast på sidan utan en del av scrollen. Men om man har den näst sist kan man göra så att den låser fast sig ovanför den sista informationsrutan som redan idag låser fast sig närman skrollar om tråden är längre än sidomenyn (liknande ämnen/populärt i forumet/etc). Det är i princip samma mängd information som i ursprungliga designen, men jag tror att det inte uppfattas som lika mycket dö-yta eftersom att innehållet är mer koncentrerat.

Den andra mockupen är samma sak fast dessutom med betydligt breddad inläggskolumn. Då skulle det bli mindre skrollande även fast man har avatar och namn ovanför inlägget istället för vid sidan om. Förhoppningsvis påverkar det inte läsbarheten negativt med så långa textrader. Det har jag inte utvärderat ännu.

Hoppas inte att ni som driver sidan tar illa upp för att jag har photoshopat. Gillar ni det inte så får ni gärna ta bort bilderna/inlägget, jag försöker bara vara hjälpsam. Som sagt själva designen har jag inte ändrat något på, bara strukturen.

Befintlig:
[bild]
Centrerad:
[bild]
Centrerad + breddad:
[bild]

Ett alternativ till att driva en beta-sida parallellt med vanliga sajten kan ju vara att ta fram sådana här mockups inför diverse ändringar och presentera på forumet om man vill ha feedback från användningarna innan man lanserar skarpt. Att flytta runt lite element i photoshop är inte så svårt och det finns säkert många på forumet som skulle kunna tänka sig att hjälpa till om det är så att ni själva inte har tid.
Vill bara meddela att vi idag har flyttat in vänsternavigeringen på större bildskärmar. Så här ser det ut i 1920x1080 vilket är den vanligaste bildstorleken på desktop.

Skärmdump av ett forum med diskussionstråd på en webbplats visar flyttad vänsternavigering på en 1920x1080 bildskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det bättre balans på sidan och avståndet mellan vänstermenyn och innehållet blir kortare. Någon har protesterat mot att de måste vrida nacken ur led för att ta sig till navigeringen, det behöver de ej göra längre. :D

Vi fortsätter finjusterandet. Imorgon kommer vissa brytpunkter att ha ändrats. Förhoppningsvis till det bättre för alla.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vill bara meddela att vi idag har flyttat in vänsternavigeringen på större bildskärmar. Så här ser det ut i 1920x1080 vilket är den vanligaste bildstorleken på desktop.

[bild]

Nu blir det bättre balans på sidan och avståndet mellan vänstermenyn och innehållet blir kortare. Någon har protesterat mot att de måste vrida nacken ur led för att ta sig till navigeringen, det behöver de ej göra längre. :D

Vi fortsätter finjusterandet. Imorgon kommer vissa brytpunkter att ha ändrats. Förhoppningsvis till det bättre för alla.
Det känns mer fokuserat på det här viset tycker jag! Bra med innehållet i mitten, dö-ytor blir inte lika tydliga då. Om man ändå ska hålla på med feedback så hade man kanske kunnat fokusera innehållet ännu lite mer så att byggahus-loggon linjerar med navigationsmenyns vänsterkant och att man flyttar in shop/notis/profilfältet att linjera med (i din screenshot) Svea-reklamens högerkant.

Men nu känns siten naturlig för mig, tänker inte längre på att den är annorlunda mot hur den varit. Jag använder både desktop och mobil, det känns som att inläggen i trådar är bättre nu, med profilinfo till vänster på desktop och en diskret rad med metadata ovanför inlägget på mobilsidan.

Jag är nöjd nu ;)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.