useless useless skrev:
Jag tänkte mest på vad syftet med informationen är. Jag har iallafall aldrig valt ut en specifik tråd utifrån kriteriet att det finns bilder i den. Men jag vet att det är vanligt även på andra forum att man har nån form av ikon som visar det.
Syftet är att informera om att tråden innehåller bilder. Något nästan alla trådar gör numera. Men när vi lanserade det så var det mer ovanligt. Numera känns den överflödig.
 
OK, trodde jag klickade fel hela tiden när jag kom till första inlägget i tråden hela tiden när man klickar på rubriken (på datorn). Men då förstår jag vad som pågår....

Jag hade uppskattat väldigt om ni kunde ha en tråd där ni publicerar de ändringar som görs så slipper man varje gång fundera på om:
a) datorn mobilen är mer buggig än vanligt
b) tummen har växt sig större under natten så man missar länkarna
c) man är fullare än tror
d) utvecklingsteamet på byggahus.se har blivit bortrövade av aliens och tvingade att införa ändringar mot sin vilja
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Du menar att vi istället för att informera om ändringar i denna tråd gör det i en release-tråd där vi skriver vilka ändringar som görs?

Risken med det är att vi ej får feedback från användarna, något vi får nu.

Har ni läst [länk]?
Men när du skrev det inlägget hade det redan skrivits tre inlägg i tråden (20 minuter) om förändringarna.

En releasetråd skulle kunna vara nålad och stängd för andra så att det är enkelt att hitta förändringarna utan att de drunknar i en massa kommentarer. Inlägg i den bör då helst göras just innan ändringarna införs. Man kan då ha bevakning på den tråden utan att översvämmas av notiser/mejl som är andras synpunkter på forumet. Bevakningen skulle göra att det är större chans att man ser infon om ändringen innan man börjar använda forumet och får problem.

Ett inlägg i release-tråden kan ju lämpligt hänvisa till denna tråd för synpunkter. Eventuellt att båda trådarna uppdateras med samma inlägg från dig.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag. Ska fundera på en ”Release Notes” tråd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bra förslag. Ska fundera på en ”Release Notes” tråd.
Det kan vara en bra grej. Men lägg i så fall gärna in samma info i den här tråden så vi smidigt kan fortsätta den konstruktiva dialogen som jag tycker sker här.
 
useless useless skrev:
Vad gör ikonen som visar att det finns bilder i tråden för nytta? Hur ofta väljer man vad man ska läsa utifrån hur många bilder eller filmer det är postat i en tråd?
Vi kommer att ta bort bild-ikonen från senaste, bevakningar och deltagit. Dels för att den tar onödig plats och uppmärksamhet i just dessa trådlistor som också skall rymma forumnamnen, dels för att den delvis spelat ut sin roll när den syns i nästan varje tråd. Vi kommer fortsätta att visa den ikonen i forumstartsidor.
 
Fortfarande reklamer som börjar spela tokhög musik utan att man klickar på något. Nu var det en från Jula.
 
Blir knäpp - var skall jag trycka för att komma till senaste olästa? Just nu kommer jag till antingen första inlägget eller sista - bägge är ointressanta för mig. Jag fick det att funka på telefonen (använder ingen app, läser i webbläsaren) men nu får jag det inte att funka på datorn?

// Sur tant som avskyr förändringar
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Blir knäpp - var skall jag trycka för att komma till senaste olästa?r
Klicka på ikonen till vänster om den blå pluppen.

Webbsideutdrag med flikar för Ämnen, Olästa, Forum och en tråd om feedback på ny sajt.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Blir knäpp - var skall jag trycka för att komma till senaste olästa?
Nu måste man pricka den lilla blå pluppen framför trådens rubrik.
 
A alfista skrev:
Nu måste man pricka den lilla blå pluppen framför trådens rubrik.
Nej ikonen fungerar också.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej ikonen fungerar också.
Inte för mig, verkar hamna lite var som helst, ofta på första olästa men inte alltid.
 
Tack för feedback så här långt.

Det som verkar förbrylla de flesta är vad som händer när man klickar på en rubrik i trådlistorna i desktop. Jag summerar:

@Mats och @useless (?) vill att man kommer till första inlägget när man klickar på rubriken i desktop i trådlistor som senaste inläggen, bevakningar och deltagit.

Men @Mats använder mest desktop och har själv skapat en helt egen template som passar hans behov.

@tommib @Alfredo @TeroM @mexitegel @perojonsson @roli @Magnus E K @richardtenggren @tveksamt @Dheri @breakman @13th Marine @Dalbotös @alfista @BirgitS vill hellre att man kommer till första olästa när man klickar på rubriken i desktop (dvs samma beteende som i mobilen). Och om tråden är oläst så kommer man ju till första inlägget.

@Marlen Eskilsson vill att man kommer till senaste inlägget när man klickar på rubriken i desktop (samma beteende för henne som hon har i mobilen). Hon säger att det heter ju senaste inläggen, då ska man ju också komma dit. :)

@Bo.Siltberg @Nötegårdsgubben @Mikael_L och @MultiMan och @Maria T har inte gett någon specifik feedback på hur länkbeteendet bör vara när man klickar på rubriken i senaste på datorn.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack för feedback så här långt.

Det som verkar förbrylla de flesta är vad som händer när man klickar på en rubrik i trådlistorna i desktop. Jag summerar:

@BirgitS vill hellre att man kommer till första olästa när man klickar på rubriken i desktop (dvs samma beteende som i mobilen). Och om tråden är oläst så kommer man till första inlägget.
Nåja, egentligen är det ju inte viktigt att det är via rubriken som man kommer till första olästa för mig. Jag bara har invändningar mot att det som de flesta verkar vilja, dvs. komma till första olästa numera är det som har minsta ytan att klicka på, medan det som mycket få vill, dvs. komma till trådstarten eller till absolut sista inlägget (om man har förhandsvisning av minst en rad) har fått betydligt större ytor.

Själv vill jag ju nästan jämnt komma till första olästa men det förekommer att jag vill till de andra alternativen också. Trådstarten är bra om det är en gammal tråd som någon plötsligt har postat i för då kan det vara bra att först få reda på vad tråden handlar om.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Marlen Eskilsson vill att man kommer till senaste inlägget när man klickar på rubriken i desktop (samma beteende för henne som hon har i mobilen). Hon säger att det heter ju senaste inläggen, då ska man ju också komma dit.
Det är ju skillnad på senaste och sista. De senaste är ju normalt de som har postats sen man besökte tråden sist och det gäller ju inte bara detta forum utan andra också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.