BirgitS BirgitS skrev:
Idag kommer man till sista inlägget i stället (i alla fall i min dator).
Märkte det med nu i "senaste" vyn, tyckte inte att det funkade så i "bevakningar". Kollar igen och återkommer ...
 
tommib tommib skrev:
Nope, jag kommer till första inlägget i tråden. Endast genom att klicka på ögat eller på avataren kommer jag till första olästa.
Vad har du för inställningar?

Skärmdump av en diskussionsforums inställningar för länkbeteende och bildvisning i trådlistor.
 
Vad gör ikonen som visar att det finns bilder i tråden för nytta? Hur ofta väljer man vad man ska läsa utifrån hur många bilder eller filmer det är postat i en tråd?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib
Jag har "Visa första olästa inlägget" på Länkbeteende i mobilen. Allt annat är av, jag vill se en så komprimerad vy som möjligt.
 
tommib tommib skrev:
Argh!

Varför har ni gjort default, dvs klick på rubriken, till att gå till första inlägget? Hur ofta vill man göra det egentligen? Det vore betydligt rimligare att ha en liten länk efter rubriken för att gå till första inlägget, och att rubriken i sig går till första olästa inlägget. Om man aldrig har läst tråden tidigare är ju första inlägget det första olästa.

Om det av någon anledning är så att denna funktion efterfrågas, vad sägs om att det går att ställa in individuellt. Jag tycker att det är väldigt irriterande att behöva precisionsklicka på en ikon efter rubriken istället för att bara klicka på själva rubriken.e
Hmm... Utmaningen är att ingen vill behöva göra inställningar, och väldigt få ändrar sina inställningar, alla vill att det ska funka intuitivt automatiskt.

Den stora frågan är hur det bör funka som standard, innan man gjort några inställningar. Nu har vi rullat ut desktopbeteendet även i tablets eftersom vi idag bara kan kolla på sidbredd och att det annars blir ”fel” i små desktopfönster.
 
tommib
Det resonemanget köper jag men jag förstår inte vem som vill komma till första inlägget i tråden när de redan besökt den en gång. Vad finns det för use case för det?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har "Visa första olästa inlägget" på Länkbeteende i mobilen. Allt annat är av, jag vill se en så komprimerad vy som möjligt.
Ja, då är det inte så konstigt att du inte har nåt att klicka på...
 
@tommib tror du att ”första olästa” betyder att det första inlägget är oläst?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Den stora frågan är hur det bör funka som standard, innan man gjort några inställningar.
Tycker det är rätt självklart att standard ska vara att visa första olästa inlägget. Hur många vill hur ofta göra något annat?
 
  • Gilla
perojonsson och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad gör ikonen som visar att det finns bilder i tråden för nytta? Hur ofta väljer man vad man ska läsa utifrån hur många bilder eller filmer det är postat i en tråd?
Den lilla bild-ikonen är bara meta-data som funnits där väldigt länge men som tidigare var ett gem. Men eftersom nästan inga personer under 30 år vet vad ett gem är för något så bytte vi ut den mot en bildikon.

Den syns mer nu eftersom den också blivit grön liksom övriga ikoner, kanske den sticker ut för mycket av den anledningen. Om man valt att visa senaste bilden så syns den inte alls. Vi kan göra den grå tillsvidare.
 
  • Grön bildikon bredvid text som anger antal bilder och filmer på ett forum.
tommib
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@tommib tror du att ”första olästa” betyder att det första inlägget är oläst?
Nej, varför skulle jag tro det?

Beteendet nu är att jag i bevakningar får upp en lista på trådar. När jag har läst ikapp alla så har jag inget litet öga efter rubriken. Ett klick på rubriken tar mig till trådens första inlägg, ett beteende som är oönskat. Så fort jag har ett oläst inlägg i någon tråd jag bevakar så får jag upp ögat och när jag klickar på det tas jag till det första olästa inlägget.

Under senaste så finns det ögon på alla trådar som jag inte ännu läst. Då kommer jag till trådens första inlägg eftersom det också är det första olästa.

Jag kan inte se något läge där man vill komma till första inlägget i en tråd där man redan har läst när man klickar på rubriken i en lista. Visst kan man vilja läsa första inlägget igen, speciellt när det är långa diskussioner (tänk juridikdelen) men aldrig som förstahandsval.

useless useless skrev:
Ja, då är det inte så konstigt att du inte har nåt att klicka på...
Den inställningen gäller bara mobilen som jag förstår det. Jag läser just nu på datorn. Iofs med den lite udda upplösningen 1200x1920 så sidan kanske tror att jag läser från mobil men då borde den också bete sig som jag önskar.
 
BirgitS
tommib tommib skrev:
Beteendet nu är att jag i bevakningar får upp en lista på trådar. När jag har läst ikapp alla så har jag inget litet öga efter rubriken. Ett klick på rubriken tar mig till trådens första inlägg, ett beteende som är oönskat.
Ser du en tidsangivelse i slutet av raden?
I så fall tar ett klick på den dig till sista inlägget (eftersom tiden just gäller det inlägget).
 
TeroM TeroM skrev:
Märkte det med nu i "senaste" vyn, tyckte inte att det funkade så i "bevakningar". Kollar igen och återkommer ...
Klickade lite igen och kommer till sista inlägget istället för första olästa. Klickade tidigare idag och förmodligen innan senaste ändringarna hade trätt i kraft.

Borde vara så att man kommer till första olästa istället för sista. Logiken att klicka på avataren för att komma till första olästa är ju inte logisk heller eftersom då klickar man specifikt på en referens till det sista inlägget. Gör om, gör rätt, texten till första olästa och avatren till sista ...;)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Den lilla bild-ikonen är bara meta-data som alltid funnits där men som tidigare var ett gem. Men eftersom nästan inga personer under 30 år vet vad ett gem är för något så bytte vi ut den mot en bildikon.

Den syns mer nu eftersom den också blivit grön liksom övriga ikoner, kanske den sticker ut för mycket av den anledningen. Om man valt att visa senaste bilden så syns den inte alls. Vi kan göra den grå tillsvidare.
Jag tänkte mest på vad syftet med informationen är. Jag har iallafall aldrig valt ut en specifik tråd utifrån kriteriet att det finns bilder i den. Men jag vet att det är vanligt även på andra forum att man har nån form av ikon som visar det.
 
Vissa vill ha en så komprimerad lista som möjligt och väljer av den anledning inte att visa upp senaste inlägget. Andra tycker att det har varit ologiskt att man ska komma till första olästa genom att klicka på senaste inlägget.

Ett lösningsförslag är att vi ändrar så att trådrubriken leder till "första olästa" som standard både i dator och mobil (inte som idag bara i mobilen) och att vi lägger till en länk till första inlägget i popupen. Då skulle länkbeteendevalet under inställningar gälla både i datorer och mobiler, inte som idag bara på smala enheter.
 
  • Gilla
Nyikåk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.