Andy78 skrev:
Precis men i det här fallet har inte BRF beställt tjänsten.
Nä, men nu har dom ansvaret att det utföres om BRF är ägare till fastigheten.

Det är ju en miss från styrelsen att inte tillse att alla dokument och slutbevis är gjorda när man övertar ägandet av fastigheten.

Även om det är en BRF så finns det undersökningsplikt när man köper en fastighet.
 
thomasx skrev:
Det var nog inte brf som ägde fastigheten och beställde bygget, antar jag, utan något byggbolag.

Dock får det nog allt ses som ett ganska allvarligt misstag av styrelsen om det ännu 1-2 år efter inflyttning inte skett någon ovk, hur trevliga de än verkar. Är de kanske inte ens själva medvetna om att de missat detta?
Styrelsen har garanterat inte missat ovk som görs efter 2 år.
 
Jonatan79 skrev:
Styrelsen är ändå ansvarig för att leverera in godkända OVK-protokoll till kommunen. Du kan ju försöka jaga firman som installerade systemet också.
Att jaga firman som installerade systemet är det nog inte rätt väg att gå om en enskild medlem börjar och jaga en firma som styrelsen rätteligen borde ta hand om.
 
Andy78 skrev:
Styrelsen har garanterat inte missat ovk som görs efter 2 år.
Vaddå görs efter 2 år.?

Var har du fått detta ifrån.?

OVK ska vara klar och godkänd innan inflyttning.
 
roland53 skrev:
Vaddå görs efter 2 år.?

Var har du fått detta ifrån.?

OVK ska vara klar och godkänd innan inflyttning.
Jag svarade på Thomas fråga.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Jag svarade på Thomas fråga.
Måhända du svarade Thomas,men ditt svar var kryptiskt och det finns ingen 2 års gräns i bestämmelserna för OVK, därför min fråga. ;)
 
roland53 skrev:
Måhända du svarade Thomas,men ditt svar var kryptiskt och det finns ingen 2 års gräns i bestämmelserna för OVK, därför min fråga. ;)
Det du pratar om är när ovk tas i bruk första gången.
Jag förstod Thomas fråga, han syftar på den återkommande besiktningen, man gör nämligen inte bara en besiktning när det tas i bruk utan även obligatoriska kontroller efter det, för denna typ av byggnad och system är det 3år.
3 års besiktningen har styrelsen garanterat inte missat.
 
Andy78 skrev:
3 års besiktningen har styrelsen garanterat inte missat.
Naturligtvis har dom inte missat 3-års besiktningen.
Du angav (i inlägg 23) att anläggningen installerades för 1 år sedan.

Då lär det vara ca 2 år till nästa OVK besiktning. ;)

Det är inte rimligt att vänta i 3 år innan första OVK utföres och så är det inte heller tänkt.
 
roland53 skrev:
Naturligtvis har dom inte missat 3-års besiktningen.
Du angav (i inlägg 23) att anläggningen installerades för 1 år sedan.

Då lär det vara ca 2 år till nästa OVK besiktning. ;)

Det är inte rimligt att vänta i 3 år innan första OVK utföres och så är det inte heller tänkt.
Nä det är väl ingen som påstått det heller, är det din poäng med alla inlägg om första ovk besikning så håller jag helt med dig, en första kontroll ska göras när den sätts i drift första gången inte efter 3 år.
 
Ventilationen verkar fungera nu, man känner att det drar kallt från ventilationen.
 
Andy78 skrev:
Det du pratar om är när ovk tas i bruk första gången.
Jag förstod Thomas fråga, han syftar på den återkommande besiktningen, man gör nämligen inte bara en besiktning när det tas i bruk utan även obligatoriska kontroller efter det, för denna typ av byggnad och system är det 3år.
3 års besiktningen har styrelsen garanterat inte missat.
Du förstod nog inte min retoriska fråga, som avsåg den ursprungliga OVK'n.
 
thomasx skrev:
Du förstod nog inte min retoriska fråga, som avsåg den ursprungliga OVK'n.
Ok.
 
Tjoa du har nog rätt.
Man känner inte 4-8 l/s flöde, känns mer på vintern är sommaren, tydligare nu när det är kallare.
Så jag har trott att det inte har fungerat som det ska.
 
Redigerat:
Har tagit upp detta igen.
Vad ska stå med i OVK protkollet, har man 3 stycken ventiler för tillluft så bordet det väl vara 1 värde per don?
Som det är just nu så är det endast 1 värde för tilluft och 2 st för utluft, borde det inte vara 3+2?
Eller räknar man ihop alla för tilluft och protkollför summan?
 
Det står så här i protkollet.
Tilluft l/s
Enligt handling 30
Enligt mätning 30

Samt

Frånluft l/s
Kök Enligt handling 15-39
Enligt mätning 14-39

Bad Enligt handling 15
Enligt mätning 15 inställning /PA -3/144


Borde det inte var 3 mätvärden för tilluft då det finns 3 ventiler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.