Självklart ska luften komma genom hålen ingen tvekan om det, men det verkar inte fungera så bra.
Det finns ingen skruv att lossa, om du menar den i mitt så sitter skruvhuvudet invändigt och skulle den ändå lossas och bottenplattan skjutas i sidled så finns det inga andra hål att låsa bottenplattan i det läget man vill ha den så där blir jag lite fundersam.

Är inte sådär jätteimponerad konstruktionen trodde alla ventilationer hade utbytbara filter men gallret verkar inte kunna tas isär utan att bryta.

Blir intressant att se vad de säger när de kommer hit och kollar.
 
C
Det är helt uppenbart att flödesinställningen sker genom att skjuta bottenplattan i sidled.
Det var en kvalificerad gissning, men ja, det var skruven mitt på bottenplattan jag tänkte på. Rimligtvis löper den i ett spår i huset så att den kan låsas i valfritt läge. Rimligtvis torde i så fall även "locket" gå att peta loss så att man kan byta filtret och komma åt låsskruven uppifrån.
 
Det är en garantifråga så jag kommer låta det vara som det är, blir intressant att höra vad de kommer fram till.
 
kulle
Går det inte att peta upp gallret vid pilen och rengöra filtert ?
IMG_20160707_120848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gallret sitter som berget, bända med en mejsel går inte.
 
Ingen åtgärd än, det är ett FTX System har jag dock fått reda på.
 
Har OVK gjorts?
 
Jarlingar skrev:
Har OVK gjorts?
Det förutsätter jag att de gjorde när allting installerades förra året.
 
Förutsätter ?? :wow:

Du kan aldrig vara säker på att detta göres enligt reglerna, många fastighetsägare fuskar med OVK:n.

Beroende av vilken typ av vent system som finns, skall OVK utföras ca vart 5:e till 8:e år.

Protokoll skall registreras i Kommunens register. Kolla med kommunens handläggare (typ stadsbyggnadskontoret - kan variera beroende på kommun) att det finns ett gällande OVK protokoll.
 
Det är brflägenhet från 2015, det hanteras som garanti allt tar sån tid de har inte varit här och kontrollerat det ännu.
Inte helt oväntat.
 
Andy78 skrev:
Det är brflägenhet från 2015, det hanteras som garanti allt tar sån tid de har inte varit här och kontrollerat det ännu.
Inte helt oväntat.
Menar du då att du antog att OVK var gjord, vilket den i verkligheten inte var eller ?? :confused:
 
roland53 skrev:
Menar du då att du antog att OVK var gjord, vilket den i verkligheten inte var eller ?? :confused:
Ja jag antar det eftersom det är nyproduktion.
 
  • Gilla
ALUNBYGGARE
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Ja jag antar det eftersom det är nyproduktion.
Normalt sett så ska man inte få slutbevis och därmed inte klartecken till inflyttning om inte bl.a OVK är gjord och godkänd.
Har det gått rätt till egentligen, kan man ju fråga sig ??
 
1-2 år gammal nybyggd lägenhet och OVK ännu ej gjort, och problem med ventilationen, och det händer ingenting.
Kanske dags att fråga styrelsen, och överväga börja hålla inne lite hyra? ;)
 
thomasx skrev:
1-2 år gammal nybyggd lägenhet och OVK ännu ej gjort, och problem med ventilationen, och det händer ingenting.
Kanske dags att fråga styrelsen, och överväga börja hålla inne lite hyra? ;)
Ja, att hålla inne med hyran i en brf-lägenhet blir väl lite som att bita sig själv i svansen.
TS är ju en del av föreningen.
Det handlar väl snarare att ifrågasätta och ställa styrelsen till ansvar på årsmötet (och kanske t.om engagera sig själv i styrelsearbetet ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.