Hej,
Jag står i färd med att renovera en gammal hallandslänga som behandlats ovarsamt under åren (den gamla panelen har blivit ersatt av någon typ av skiva).
Jag vill nu renovera tidstypiskt, men samtidigt ta nutidens genvägar där man kan!
Jag ska sätta verkal panel (bottenbräda kant i kant med lockläkt som täcker skarvarna). Bottenbrädorna spikas givetvis på spikläkt. Någon som har tips på typiska dimensioner (delar av huset är från tidigt 1800-tal)?
Sen kommer vi till färg! Vad ska jag använda för färg och nyans som är typisk för halland? Kan jag måla på färdiggrundad panel eller behöver jag grunda själv?
Tacksam för tips!
Jag står i färd med att renovera en gammal hallandslänga som behandlats ovarsamt under åren (den gamla panelen har blivit ersatt av någon typ av skiva).
Jag vill nu renovera tidstypiskt, men samtidigt ta nutidens genvägar där man kan!
Jag ska sätta verkal panel (bottenbräda kant i kant med lockläkt som täcker skarvarna). Bottenbrädorna spikas givetvis på spikläkt. Någon som har tips på typiska dimensioner (delar av huset är från tidigt 1800-tal)?
Sen kommer vi till färg! Vad ska jag använda för färg och nyans som är typisk för halland? Kan jag måla på färdiggrundad panel eller behöver jag grunda själv?
Tacksam för tips!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
När det gäller färgnyans finns väl inte så många val?
Antingen faluröd slamfärg, eller vit eller gräddvit olje/akrylatfärg.
Det finns väl egentligen inga andra alternativ, om man skall hålla sig till den lokala traditionen.
Så här gjorde vi. Lite olika nyans på hus, stall och garage:
Antingen faluröd slamfärg, eller vit eller gräddvit olje/akrylatfärg.
Det finns väl egentligen inga andra alternativ, om man skall hålla sig till den lokala traditionen.
Så här gjorde vi. Lite olika nyans på hus, stall och garage:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bytte panel på ett torp från mitten av 1800- talet, Falköping. Panelen var en tum tjock. Alla brädor olika breda, från 4 till 12 tum. Läkten mellan var hyvlad med skålad profil på hörnen. Måla med falu rödfärg. Vita knutar. Blev jättefint!
Ser härligt ut! Har inte ens funderat på brädor med olika tjocklek, men så var det givetvis på 1800-talet!
Har mer eller mindre bestämt mig för att måla med linoljefärg istället för Falu rödfärg. Tänker dock köra samma röda nyans. Sedan vitt runt knutar och fönster. En del fönster kommer att bytas till tidsenligt utseende.
Har mer eller mindre bestämt mig för att måla med linoljefärg istället för Falu rödfärg. Tänker dock köra samma röda nyans. Sedan vitt runt knutar och fönster. En del fönster kommer att bytas till tidsenligt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Liknande trådar
-
Ommålning fasad - oklar tidigare färgtyp
Fasad -
Svart innanför målarfärg på betongfasad
Fasad -
Vit eller fasadfärg på balkongräckets vertikala brädor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken färg för fasad ska jag välja?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla fasad med falu rödfärg - 3år efter nybyggnation(grundmålat)
Färg, Måla & Tapetsera