Min granne ska till och bygga och de har då grävt ur sin tomt.
Jag har inte sett några ritningar så jag vet inte vad det slutgiltiga resultat är tänkt att bli. Men de har i vart fall tagit och grävt ut 2,5 meter in på min tomt. Kan man verkligen bete sig på det viset?

DSC_0760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är säkerligen för att kunna anlägga dränering ordentligt etc. Det kommer att fyllas igen när det är klart. Är nog inget att oroa sig för. Ta och fråga grannen över en kopp vet ja.
 
  • Gilla
daniellindholm och 1 till
  • Laddar…
C
Naturligtvis inte.

Säg åt dem att återställa.

Vill de ha lutning skall den i sin helhet ligga på deras tomt,inte din!
 
  • Gilla
daniellindholm och 3 till
  • Laddar…
Peter_1 skrev:
Det är säkerligen för att kunna anlägga dränering ordentligt etc. Det kommer att fyllas igen när det är klart. Är nog inget att oroa sig för. Ta och fråga grannen över en kopp vet ja.
Tycker iofs att det är grannen som borde informerat ts över en kopp.
 
  • Gilla
Micc och 12 till
  • Laddar…
De får inte gräva en cm in på din tomt utan tillstånd. Det där är skadegörelse och egenmäktigt förfarande. Därmed inte sagt att det skall polisanmälas. Ta ett snack med dem. Men man bör nog vara ganska tydlig.

Jag tolkar frågan som att du även undrar över om de får ändra marknivån så mycket direkt mot din tomt?

De får de göra om det finns bygglov. Och för att de skall kunna få bygglov för det så måste du ha fått yttra dig över planerna INNAN bygglovet beviljades. Det där kan du ta med kommunen.
 
  • Gilla
klex och 2 till
  • Laddar…
Bara att prata med dem och be dem återfalla och toppa upp allteftersom det sjunker. All höjning/sänkning skall ske på hans tomt
 
Jag kan tänka mig att de t.e.x. tänker anlägga en stödmur precis på sin sida tomtgränsen, och då behöver gräva ur för att kunna bygga den och placera dränerande material bakom den - men för att få gräva på din tomt för det, behöver de ditt tillstånd, inget snack om saken.
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
Det självklara är ju att grannen givetvis borde ha frågat innan. Tycker TS borde säga till på en gång. Grannen kanske gillar att ta sig friheter i framtiden också,
 
....men satan vad lack jag skulle bli om någon grävde 2,5m in på min tomt! Rättning i ledet direkt! Men, på ett konstruktivt sätt.....
 
bonnier skrev:
Tycker iofs att det är grannen som borde informerat ts över en kopp.
Det handlar verkligen inte om att informera, utan om att be om tillåtelse. Får man ej tag på markägaren eller om man ej får tillåtelse från markägaren så gräver man inte utanför egna tomten, så enkelt är det.
 
  • Gilla
flaxfrax och 9 till
  • Laddar…
Vad hade hänt om man haft en häck där, det är väl inte Ok att gräva upp den hur som helst.
Oavsett vad så ber man om tillåtelse om man behöver använda något som tillhör någon annan.
Jag hade det samma när grannen gjorde sin trädgård, de dumpade fyllnadsmassor på min grusade garageinfart, det var ett riktigt dumhuvud som grävde där och krävde ganska mycket arbete för att begripa att jag inte beställt någon om grävning av min tomt från honom.

Det är tämligen vanligt att folk försöker fuska med vem som ska ta ut ev höjdskillnader, kan man få detta att ligga hos grannen istället så får man ju själv större tomt och därför bör man vara väldigt vaksam på sånt här, många försöker...
 
Hemmakatten
Ring kommunen med en gång och påtala detta och kolla även mot bygglovet. Självklart talar du med grannen/byggaren också och bestämt ber dem avbryta. (Själv skulle jag bli skogstokig om nån grävde så på min tomt.)
 
  • Gilla
ingeborgm
  • Laddar…
Har nu pratat med kommunen och grannen. Samt varit på plats med och diskuterat detta med alla inblandade parter. Slutsaten är att detta hål kommer vara temporärt.

Grävarna som är där kommer att fylla upp så att grannens marknivå blir en meter lägre ner än min marknivå. Grannen har tänkt att asfaltera och plattlägga sin garageuppfart ända fram till tomtgränsen. Grävarna lovade att göra fint så att jag får en slänt så nära tomtgränsen som möjligt.

Det är fem meter mellan hus och tomtgräns. Får se hur mycket yta som det blir när det är klart. Om jag vill ha mer markyta för att plantera växter och parkera bil får jag väll helt enkelt bygga en mur istället för att ha en slänt.
 
Redigerat:
Du behöver absolut inte godta att du får en slänt på din tomt!
 
  • Gilla
klex och 4 till
  • Laddar…
Stopp och belägg, du ska inte behöva gå med på att de gör en slänt på DIN tomt! Är det verkligen vad du vill ha??? Kräv att de bygger en mur nu, på deras sida tomtogränsen!
 
  • Gilla
nattugglan11 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.