Anläggningen borde väl ha genomgått dokumenten kontroll före idrifttagande, och det undertecknas av företaget som på uppdrag utför elarbeten
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Som sagt. Välkommen.
Och du är varmt välkommen att faktiskt komma med något konkret som styrker ditt påstående om att en anläggning som är gjord av en ej auktoriserad är olaglig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Varför fortsätter ni mata trollet?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför fortsätter ni mata trollet?
Bra fråga :thinking:
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta är naturligtvis själva syftet, installationerna blir inte det minsta bättre. Nu gör okunniga samma fel som förut, men inom ett egenkontrollprogram.
Nu skulle det teoretisk kunna bli bättre, men i praktiken så har det inte hänt något speciellt ute bland elinstallationsföretagen, de suckar lite, fyller i uppgifter som ser bra ut i en mall av egenkontrollprogram (jag kan lägga upp IN's mall här) stuvar in pappret i en pärm, sen fortsätter man helt enkelt på samma vis som man redan hållt på i i 10 eller 50 år.

Men en sak har blivit förbättrad, det är lättare för beställare/privatpersoner att kolla om företaget ifråga. Förut var det väldigt mycket svårare, då skulle man först försöka ta reda på vem som var deras behörige elinstallatör, sen skriva och fråga ESV om denna har behörighet, för att sen nästkommande vardag få svaret. OCH, fortfarande inte ens vara säker på att denne har ett adekvat förhållande till elfirman ifråga.

Men ibland undrar jag ifall beställare alls nyttjar denna möjlighet i någon utsträckning att tala om.



Och problemen som fanns förut, finns fortfarande kvar. De anställda elektriker som gör dåliga jobb fortsätter precis på samma vis.
Och de som kopplar helt utan rätt att göra det fortsätter som förut, ty den möjligheten att kolla upp företagen verkar som sagt inte användas så mycket.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och du är varmt välkommen att faktiskt komma med något konkret som styrker ditt påstående om att en anläggning som är gjord av en ej auktoriserad är olaglig.
Det kan inte Fredrik och det vet han.
Vi måste komma ihåg att han numera jobbar åt IN.
 
  • Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Tyvärr. Ingen tankevurpa. Grundläggande i hela elsäkerhetslagstiftningen är att en konsument ska kunna presumera att en elinstallation utförd av ett elinstallationsföretag är korrekt.
"Tyvärr"?

Det går inte att tolka ovanstående som något annat än att du är enig med konsensus: Lagstiftningen är helt verklighetsfrånvänd.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Tyvärr. Ingen tankevurpa. Grundläggande i hela elsäkerhetslagstiftningen är att en konsument ska kunna presumera att en elinstallation utförd av ett elinstallationsföretag är korrekt.
Det är ju ett helt och hållet teoretiskt resonemang som rimligtvis både du och jag vet inte är en realitet. Jag har inget större problem med ambitionen och kraven på att elinstallationer ska vara säkra och korrekta utan där är vi nog helt överens. Men det jag har svårt att ta in är hur det nuvarande regelverket fokuserar på den biten utan det viktigaste verkar ju vara att absolut inget kan göras utanför ett elinstallationsföretag men det finns ingen personlig behörighet som visar att elektrikern som utför arbetet är kompetent.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan inte Fredrik och det vet han.
Vi måste komma ihåg att han numera jobbar åt IN.
Vem är IN?
 
tommib
Installatörsföretagen, dvs tidigare EIO. Arbetsgivarorganisationen som står "mot" SEF.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
... i praktiken så har det inte hänt något speciellt ute bland elinstallationsföretagen, de suckar lite, fyller i uppgifter som ser bra ut i en mall av egenkontrollprogram ...sen fortsätter man ... på samma vis...
Huvudet på spiken när det gäller egenkontrollprogram (avsett verksamhet).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan inte Fredrik och det vet han.
Vi måste komma ihåg att han numera jobbar åt IN.
Jag är övertygad om att du kan skilja på sak och person, Bo.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är inte utan att man blir nyfiken på hur många företag med EKP som myndigheten har gjort revision hos. :thinking:

När jag tillverkade saker till flyget så kom ju transportstyrelsen en gång om året och grävde grundligt i alla pärmar i 1-2 dagar. Vartenda provprotokoll och materialintyg gicks igenom. Är det likadant för elektrikerna?
 
  • Gilla
eal och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns väl på Tv när Svanströms-el-Håkan felaktigt förklarar hur en jordfelsbrytare fungerar, men de finns ju med på ESV’s lista över godkända bolag, hur kan något sådant förekomma? :D Hur ska man då kunna vara säker, om vår största elektrike-profil har dålig koll på teorin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Collie och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.