Självklart kallar jag och den stora massan det för tvåfas när det gäller ett trefassystem, då fattar dom allra flesta vad det är. Om sedan det skaver i vissa öron får vi väl ta. Att sedan ett fåtal av oss förstår skillnaden är ju en annan femma.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, tvåfas är så ovanligt att det inte existerar. Det du beskriver är enfas med mittpunktuttag. Tvåfas har 90graders fasvridning.
tvåfas är väldigt vanligt -- i varje fall så fort man lämnar privatkunder, men det är inte säkert att det är 50 Hz.
Det kan vara 16 2/3 Hz exv (eller 60.)
 
Nej, det är definitivt inte vanligt. Det enda jag kommer på är signalnivåer för rotationsgivare, eller lokalt genererad tvåfas för att driva motorer på enfas.

Har du något exempel där tvåfas är vanligt så skulle jag bli mycket förvånad.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är definitivt inte vanligt. Det enda jag kommer på är signalnivåer för rotationsgivare, eller lokalt genererad tvåfas för att driva motorer på enfas.

Har du något exempel där tvåfas är vanligt så skulle jag bli mycket förvånad.
Trafikverkets 130 kV mellan Boden och i söder Häggvik och Tälle (Hallsberg) iofs 16 2/3 Hz.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Trafikverkets 130 kV mellan Boden och i söder Häggvik och Tälle (Hallsberg) iofs 16 2/3 Hz.
Inte ens det är vad Daniel erkänner som tvåfas. Han har ju rätt men att normalt kalla inkopplingar här på forumet som en-, två-, och trefas är ju som sagt helt begripligt och bra för de flesta. Det gamla beteckningssättet en-, två-, och trepolig inkoppling är kanske bättre där tvåpolig skulle gå fint mellan "ytterledarna" i tex ett mittpunktjordat system och likväl för "tvåfas" 400 V i normala nätet i SE.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Trafikverkets 130 kV mellan Boden och i söder Häggvik och Tälle (Hallsberg) iofs 16 2/3 Hz.
Nej. Enfas är när man har en växelspänning mellan två poler. För att få flerfas ska det finnas flers växelspänningar med en fasvridning mellan dem. Det för att kunna generera ett roterande magnetfält.
Hur polerna ligger i förhållande till jord har ingen betydelse. Järnvägens 16 2/3Hz är enfas.
 
Han kunde inte låta bli...
 
  • Ledsen
  • Haha
elmont och 1 till
  • Laddar…
🙄
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.