Cole123 Cole123 skrev:
...följdfrågan då. Det sitter ingen 16A säkring i proppskåpet. Bara 10A.
Kan det gå två säkringar till donet eller är det bara en!?
Ska vara 3st. Bytte en gammal semco i fritidshuset för några år sedan men den var en 416 så nollan fanns med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
...följdfrågan då. Det sitter ingen 16A säkring i proppskåpet. Bara 10A.
Kan det gå två säkringar till donet eller är det bara en!?
Det finns tre säkringar. 16A är högsta tillåtna säkring. Precis som på vanliga schucko. Det är inget konstigt att ha en lägre avsäkring än 16A.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
...följdfrågan då. Det sitter ingen 16A säkring i proppskåpet. Bara 10A.
Kan det gå två säkringar till donet eller är det bara en!?
Du har normalt en säkring till varje fas i uttaget. Det förekommer att sådana uttag kopplas utan egna säkringar, de är då kopplade direkt till matningen av centralen, och litar på att centralen är matad via säkringar på max 16A.

Men som sagt vid byte av det uttaget behöver man dels byta kabeln (den saknade nollan), och även kontrollera att uttaget drivs via jordfelsbrytare. Om jordfelsbrytare är ett hårt krav kan diskuteras, beror lite på om bytet är bara just ett byte (renovering), eller ombyggnad. Men oavsett om det strikt är nödvändigt med jordfelsbrytare till uttaget, så vore det extremt dumt att inte ha det.

Du spekulerade i första inlägget om det vore OK att byta själv. Vill bara påpeka att det är väldigt stor skillnad att byta ett vanligt enfas uttag, eller ett trefasuttag. Framförallt om det måste bytas kabel, och kanske sättas ytterligare säkringar. Inte direkt "rocket science", men man behöver höja sin kunskapsribba avsevärt, bara för att förstå vad det är man inte vet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
3 säkringar...hm.
Jag har 4st 10A i proppskåpet, ingen jordfelsbrytare.


Så då antar jag den bara matar direkt utan någon propp!???
För ska jag skruva ur hela 3 proppar kommer andra funktioner som lampor och kontakter i ladan att också kopplas ur.
 
Fairlane
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Den lär ju inte implodera i ett eldhav bara av att existera....
Det finns andra risker än den risken också av att ha ett strömsatt uttag. Det är väl inget jobbigt att skruva ur 3 säkringar för att minska en risk?
 
Fairlane
Cole123 Cole123 skrev:
3 säkringar...hm.
Jag har 4st 10A i proppskåpet, ingen jordfelsbrytare.


Så då antar jag den bara matar direkt utan någon propp!???
För ska jag skruva ur hela 3 proppar kommer andra funktioner som lampor och kontakter i ladan att också kopplas ur.
Jag tänker snarare att den delar säkringar med något annat.
 
Mycket är klassat upp till 500V. Det är nämligen inte ovanlig spänning i tung industri, som har egna ställverk.
Man vinner mycket på att gå upp i spänning. Inte minst att motorer inte blir stöldbegärliga till privata vedkapar. :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker snarare att den delar säkringar med något annat.
mmmm....det gör det knepigare. För övrig el i ladan behövs.

Jaja. Kontakten har suttit där sedan 1965. Jag använder den inte. Jag får möjligen ha på ett plastbo bara så länge.
 
Låt den vara, den är inte farlig.
 
  • Gilla
Cole123
  • Laddar…
Tommty
Inte ovanligt att dessa uttag inte har egna säkringar utan sitter direkt på inkommande matning till Centralen om det inte finns säkringar uppmärkta för uttaget.

Låt det vara tills det blir dags att ta in elektriker för något annat och be dem plocka bort eller dra nytt. Det är när uttaget används som det blir problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Inte ovanligt att dessa uttag inte har egna säkringar utan sitter direkt på inkommande matning till Centralen om det inte finns säkringar uppmärkta för uttaget.

Låt det vara tills det blir dags att ta in elektriker för något annat och be dem plocka bort eller dra nytt. Det är när uttaget används som det blir problem.
Kan också sitta en undercentral för 3x16A direkt vid inkommande huvudsäkringar/mätare, så är det hos mig.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Den enkla svaret är nej det får du inte.
Vill du ändå så är det ju inte svårare med tre faser än två.
Det enkla svaret är att det är tillåtet för lekmän med tillräcklig kunskap att byta vägguttag för högst 16 A själv.
Dock saknas det förmodligen nolla framdraget till just det här uttaget så då får man inte sätta dit ett CEE-uttag utan att byta kabel, vilket kräver auktorisatuon.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Men man ska veta vad man håller på med. Något TS uppenbarligen inte gör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hade likadan i Garage.
1. Öppna proppskåpet
2. Lokalisera ledningen från uttag till proppskåpet.
3. Det är på 3 säkringfästen.
4. Slå av huvudströmbrytaren.(För dig borde nog vara punkt 1).
5. Skruva loss de 3 säkringfästen(faser).
6. Dra ut el kabel från proppskåpet försiktigt.
7. Stäng proppskåpet.
8. Slå på huvudbrytaren.
9. Demontera bort elkabel och uttaget. Propp säkring tas bort och kan sparas.
10. Släng på återvinningscentralen.

Där sparade du ca 1.000 kr. 👍
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Vet du att uttaget över huvud taget är anslutet till egna säkringar? Att ge instruktioner när man inte vet hur det är utfört kanske inte är så bra. För det är ju inte alls säkert det är som du TROR, innan man pillar ska man VETA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.