Status
Tråden går ej att kommentera.
T
Locke skrev:
Allt det du orerar om finns ju redan. Som privatperson skyddas du av indispositiv lagstiftning både vid köp av varor och tjänster.

Vidare finns redan en mängd allmänna bestämmelser som du kan använda dig av när du upphandlar tjänster. Googla Byggandets Kontraktskommitté. När det kommer till detaljutförandet finns Svensk Byggtjänsts AMA att använda i avtalet.

Det går alltså väldigt bra att få till ett ordentligt avtal där precis allt finns preciserat om man nu vill det. Frågan är om beställaren (kunden) har kunskapen? Om inte får han väl ta hjälp av en konsult- inte sitta här och gnälla för att han känner sig lurad.
Vilken lag menar du kräver skriftligt avtal mellan företag och privatperson inom byggtjänster?
Det du "orerar" om är frivilliga avtal, inga lagkrav.
Det enda som skyddar en privatperson är seriösa företag som följer den lagstiftning du refererar till.
Det som diskuteras här är den multitud av oseriösa företagare inom byggbranschen som inte gör det och därför behövs lagstadgat avtalskrav.
 
Övriga konsulter (som inte är hantverkare) betalar väl lika mycket i skatt?!?
 
Locke skrev:
Haha, ja men sett från andra hållet (vi grejar inte med privatnissar längre men har minnet färskt) så går det att applicera precis samma mening:
"Någon egenkontroll och självkritik [bland konsumenterna] är det som vanligt inte frågan om."
Amen!

Nä, men det är svårt det här ju. Jag är medlem i Skattebetalarnas Förening så jag vill också flika in att det mesta ni betalar faktiskt går bort i skatt. Ser man till hur mycket hantverkaren för i näven när staten tagit sitt så är det faktiskt inte särskilt mycket.

Nä - gå på kommunen och de avgifter (smygskatt) som de klämmer oss på istället - eller politikerlönerna - och allt vad de slösar våra pengar på - då snackar vi både salt och peppar! :)
Offtopic men ändå värt att ta upp! Hatar också dessa folkvalda som utnyttjar precis alla kryphål som finns till deras fördel. De kan t.o.m. ha ett politiskt uppdrag och ändå sitta med en styrelse och tjäna pengar från 2 håll. Att det Politiska uppdraget blir lidande behöver jag väl inte förtydliga. Likväl ska jag, som skattebetalare, betala deras lön.
 
tobiast skrev:
Vilken lag menar du kräver skriftligt avtal mellan företag och privatperson inom byggtjänster?
Det du "orerar" om är frivilliga avtal, inga lagkrav.
Det enda som skyddar en privatperson är seriösa företag som följer den lagstiftning du refererar till.
Det som diskuteras här är den multitud av oseriösa företagare inom byggbranschen som inte gör det och därför behövs lagstadgat avtalskrav.
Nänänä, nu surrar du. De företag som inte följer lagen blir inte långlivade. Som privatperson är du väldigt skyddad - men det kräver ju läsförmåga och normalbegåvning för att tillvarata de rättigheter man har. Oftast finns ju också ett skriftligt avtal genom förfarandet offert och accept! Vill du att staten skall kräva högre formkrav? Nä, det låter som ännu mer byråkrati och inskränkt frihet.

När man köper en tjänst eller vara måste man antingen sätta sig in i hur saker och ting funkar eller arvodera någon som redan kan det att hjälpa till vid upphandlingen. Klarar man inte det får man ansöka om god man.

Nej, vad var det Bush försökte säga - fool me once shame on you - fool me twice shame on me! :)
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
sj6: Enig! Gå med i Skattebetalarna.
 
Locke skrev:
Nänänä, nu surrar du. De företag som inte följer lagen blir inte långlivade. Som privatperson är du väldigt skyddad - men det kräver ju läsförmåga och normalbegåvning för att tillvarata de rättigheter man har. Oftast finns ju också ett skriftligt avtal genom förfarandet offert och accept! Vill du att staten skall kräva högre formkrav? Nä, det låter som ännu mer byråkrati och inskränkt frihet.

När man köper en tjänst eller vara måste man antingen sätta sig in i hur saker och ting funkar eller arvodera någon som redan kan det att hjälpa till vid upphandlingen. Klarar man inte det får man ansöka om god man.

Nej, vad var det Bush försökte säga - fool me once shame on you - fool me twice shame on me! :)
Mycket bra argument, precis som vilket annat köp man gör. Jag läser alltid på långt innan inköp om det så handlar om enstaka hundralappar. Google och diverse forum är ju guld så idag är det absolut ingen ursäkt att inte ha koll på vad som gäller.
 
Nä man ska inte ta betalt för "oarbetad" tid men som tidigare skrev så hämtar elkillen material osv.

Angående vad du jobbar med handlar om vad tror du det företaget du jobbar för tar betalt för dig. Jag tvivlar på att dom tar så det + - 0 när du fått din lön. Det är ju inte bara lönen som ska betalas utan även försäkringar,pension,bil m,m .
Det jag menar är att det är mycket som ska betalas ..
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Locke - återigen bra skrivet om skatt osv.

Men då kommet frågan om "folket" vet vad dom/man kostar företaget per månad.

Ingen gör nått åt % banken tar för att låna ut pengar...

Sen är det väll så att ALLA företag oavsett bransch vill (och måste) gå med vinst...
 
Freddy_kruger skrev:
thomasx: Hur ska en hantverkare betesig för att få en kram av dig???
Det var den enklaste frågan hittills - Schysst. Det räcker gott :)
 
kinglolle skrev:
Hahahaha fy vad jag vill se en bild på Thomas krama en medelåldersman i snickarbyxor ;)
Det hände faktiskt i våras.
Trodde ni inte va?
Och när jag tänker efter en i sina bästa år (som det så vackert heter nuförtiden) härom månaden.
Inget konstigt med det.
 
sj6 skrev:
Allt är nattsvart för dig när det gäller hantverkare, va? Du kan bara inte se objektivt från båda håll? Allt är inte svart eller vitt...Alla är inte idioter/rötägg/rövhål ja kalla de vad du vill...

Jag trodde jag hade en stöddig, negativ attityd men du vart snäppet värre :p
Ganska lustig kommentar från din sida där med tanke på att jag i det inlägg du citerade överhuvudtaget inte uttalade mig om hantverkare.

Du får tänka på att detta är ett diskussionsforum, och om du läser mina inlägg och funderar lite på vad som står i dem, så kommer du nog att märka att jag har sagt väldigt lite vad gäller mina faktiska åsikter om hantverkare i person. Att jag väljer att argumentera för en sida när det finns en kraftig och smått brutal åsiktsmaffia från andra hållet, som använder sig av uttryck som hantverkshatare och rövhål, är inget konstigt och betyder inte alls att jag inte kan se saker och ting objektivt. Återigen, läser du mina inlägg kommer du nog finna ett och annat som visar på detta. Men det förutsätter att du läser inläggen med ett öppet och objektivt sinne.......
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ganska lustig kommentar från din sida där med tanke på att jag i det inlägg du citerade överhuvudtaget inte uttalade mig om hantverkare.

Du får tänka på att detta är ett diskussionsforum, och om du läser mina inlägg och funderar lite på vad som står i dem, så kommer du nog att märka att jag har sagt väldigt lite vad gäller mina faktiska åsikter om hantverkare i person. Att jag väljer att argumentera för en sida när det finns en kraftig och smått brutal åsiktsmaffia från andra hållet, som använder sig av uttryck som hantverkshatare och rövhål, är inget konstigt och betyder inte alls att jag inte kan se saker och ting objektivt. Återigen, läser du mina inlägg kommer du nog finna ett och annat som visar på detta. Men det förutsätter att du läser inläggen med ett öppet och objektivt sinne.......
Hehe, och i vilket sammanhang kvittar väl för det är väl åsiktsmaffia ändå? Och jo jag läser inläggen med så öppet sinne jag kan men jag ser också från det andra hållet. Sen att du inte håller med det må så vara men att förutsätta att jag inte gör det. Ja då kan vi sluta diskutera.. det behövs inte ens att tas upp anser jag då vi alla behöver se alla inlägg med öppet sinne, det är en självklarhet på ett forum.

Detta innebär inte att man helt sonika håller med dig i allt du skriver för det gör jag inte. Det är olika synsätt.

Men du skriver på ett sätt, tycker jag vilket är en subjektiv åsikt, så det låter väldigt nattsvart ;) Du kanske inte menar det så men så upplever jag det :p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sj6 skrev:
HOch jo jag läser inläggen med så öppet sinne jag kan men jag ser också från det andra hållet. Sen att du inte håller med det må så vara men att förutsätta att jag inte gör det. Ja då kan vi sluta diskutera..
Så det är ok att du drar slutsatsen att jag ser allt i svart och vitt och inte kan vara objektiv, men när jag ifrågasätter hur det är med din objektivitet, då vill du sluta diskutera. Hur objektivt är det?

Ja visst, mycket av det jag skriver låter nattsvart, det beror på att det jag svarar på är så nattsvart, i många fall vänder jag bara argumentationen rakt baklänges. Jag skulle våga påstå att jag mycket sällan, om någonsin, är mer nattsvart än de vars inlägg jag kommenterar.
Jag är inte här för att svärta ner hantverkare, jag är här för att försöka skapa lite balans mot de som uttalar sig om hantverkshatare och rövhål. Uttryck som jag tycker är onödiga, och visar på vissa debattörers oförmåga att på ett rumsrent sätt föra en rimlig dialog, själv talar jag hellre om kramare än om hatare....
 
Redigerat:
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
T
Locke skrev:
Nänänä, nu surrar du. De företag som inte följer lagen blir inte långlivade. Som privatperson är du väldigt skyddad - men det kräver ju läsförmåga och normalbegåvning för att tillvarata de rättigheter man har. Oftast finns ju också ett skriftligt avtal genom förfarandet offert och accept! Vill du att staten skall kräva högre formkrav? Nä, det låter som ännu mer byråkrati och inskränkt frihet.

När man köper en tjänst eller vara måste man antingen sätta sig in i hur saker och ting funkar eller arvodera någon som redan kan det att hjälpa till vid upphandlingen. Klarar man inte det får man ansöka om god man.

Nej, vad var det Bush försökte säga - fool me once shame on you - fool me twice shame on me! :)
För vem innebär ett lagkrav "inskränkt frihet"?
 
För medborgarna såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.