Status
Tråden går ej att kommentera.
Om man skall behöva ha ett skrivet avtal med priser på minsta skruv för minsta lilla jobb som en hantverkare skall utföra, för att slippa råka ut för deras "fria prissättning", med skyhöga påslag, och en massa dolda avgifter för att titta på arbetet, resor, hyra av maskiner, servicebil och andra hittepåavgifter. har det inte gått lite för långt då??

Enligt mig skall det räcka med att man frågar om hantverkaren kan, avtalar om tid, och frågar hur lång tid hen eller hum tror att det tar samt timpris.

Sen när man granskar fakturan skall man slippa obehagliga överraskningar, där man ser att materialet kostar dubbelt mot vad man själv fått ge om man handlat själv, extradebiterade arbetstimmar, dubbla resersättningar för att hantverkaren var "tvungen" att åka hem mitt i tvåtimmarsjobbet.

För övrigt så jobbar jag själv med att köra truck på ett lager.
 
  • Gilla
Prins Daniel och 4 till
  • Laddar…
Självklart kan man försöka göra saker själv och lära sig vilket dessutom är kul men det jag är så förbannat less på är allt snack om hur dyra "alla" hantverkare är..

Du är själv bilmek skriver du och du tycker då förståss inte det är dyrt att lämna in bilen på verkstad ?
Vad ligger timpengen på där?

Alla jag känner försörjer sig med pengar för att betala räkningar och lån m,m vilket jag tror att större delen av Sveriges befolkning gör som på ett eller annat sätt tjänar pengar som anställd eller dylikt.

Starta en tråd och diskutera påslaget på mat,bensin,räntor m,m .

Sen förstår jag att folk blir upprörda när det är höga påslag på fakturan, då anser jag att man få begära in offerter från olika och jämföra och även lyssna runt bland vänner och bekanta för tips..

Never ending story :)
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
T
Man behöver inte ha behörighet för att dra / koppla el. Däremot behöver man, gentemot vad jag har för mig gällde tidigare, vara "yrkesman" och installationen ska ske under överinseende av behörig installatör.
Yrkesmannen, som kan vara farmor Agda eller vem som helst, och installatören ska numer ingå i samma organisation.
Det här misstänker jag tillkommit för att få bort kompisbesiktningarna jag hänvisade till, vilket ju är tråkigt för oss som vill göra själva.
Samtidigt är ju frågan om farmor Agdas (vår yrkesman, eller kvinna i detta fall) installation är identisk med en behörig installatörs hur man från försäkrings- eller myndighetshåll ska bevisa att farmor dragit elen?
 
thomasx skrev:
Har du förstått varför det är branschen och företagarna som av lagstiftarna i första hand åläggs att säkerställa kvalite, avtal osv i en avtalssituation mellan entreprenör och kund? I så fall borde du också ha bättre förståelse kring frågeställningen ovan. Det finns många sajter på nätet organiserade för att betygssätta företag och entreprenörer, men inte en enda motsvarande för att betygsätta konsumenter, inser du inte vad det beror på?
Jag må vara en usel människa som försöker dra in pengar så att jag och min familj ska kunna äta sig mätta.
Jag vill dock påstå att jag är seriös i mitt yrkesutförande och har nöjda kunder som gärna åtrerkommer. Men på något sätt har min seriösa inställning tydligen inte nått fram till dig.
Klart att det finns rötägg även på kundsidan. Presis som för er kunder, gäller det att undvika dessa...

Det är sällan ens fel att två träter, när en kund gång på gång lyckas få tag i oseriösa hantverkare så måste det bero på något, kanske i kundens inställning till hantverkare eller hur han bemöter dem. Seriösa hantverkare är tyvärr lättskrämda, minsta antydan till strul kan få dem att backa från ett jobb, dem har att göra ändå...
Medans andra hantverkare måste suga åt sig allt som kommer i dess väg.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
eran skrev:
Skön inställning till de som står för din försörjning, om det är så är det ju fritt att ägna sig åt något helt annat
Om din arbetsgivare vägrade att betala ut din lön tex. då skulle nog du ha en ganska skön inställning till dem oxå...
Men det är ju fritt att byta jobb...

Säger bara att det finns struliga kunder...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jag tror förvisso att nästa alla hantverkare anser sig vara seriösa, vad det nu betyder. Lär inte vara så många som vaknar upp på morgonen och tänker: "Vem ska jag lura idag".:cool:

Trots att hantverkaren känner sig seriös så betyder det ju inte att kunden uppfattar honom som seriös.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Visst har du en poäng i det...

Men om ni öppnar ögonen så ska ni se att alla inte är rötägg, ni är bara dåliga på att hitta dem...
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Ordet rötägg kan ju med all rätt uppfattas som ganska starkt.
Jag hade en vän hemma idag för att hjälpa mig lite med renoveringen av trapphuset till övervåningen.
Jag berättade även att jag skulle ta hit en elektriker om någon vecka för lite småpyssel och han rekommenderade direkt en som han hade haft hemma för 3 veckor sedan. Bedömningen var att elektrikern hade fixat det på en dag som han lovat och att han tom fick rabatt på delar av materialet.

hmm, sa jag men bad att få kolla på fakturan vilket han plockade fram från mailet.

Vi började syna den tillsammans:

- Offerten som han även den hade på Mail sa bara att arbetet skulle utföras 1 veckan i oktober, timpris, bilersättning tillkommer och att jobbet bör kunna utföras på en dag.

Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
Servicebil 250kr
FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m

När jag påpekade att ha tydligen blivit överdebiterad med ung en timme, 12km körning samt en tveksam servicebilskostnad. Att FKn eg var svindyr var ju liksom grädden på moset.

Det handlar ju inte om några jättepengar men någon självaktning måste väl man ha som hantverkare.

Jag tror att elektrikern kände sig helt seriös och kunden var ju nöjd...fram tills dess att han synade fakturan.

Jag kommer inte att anlita den elektrikern iaf härom någon vecka.
 
T
Nämen precis, de saltar ju räkningarna som regel snarare än undantag. Struntar man i det som kund och värderar sitt eget arbete så lågt så är det ju upp till var och en.
Enda lösningen är lagstadgade avtalskrav på ALLA arbeten på/i byggnad och tomt mellan företag och privatperson.
Det skall finnas krav / lag på att avtal skrivs där arbetet och kostnaden preciseras.
För detta ändamål ska ett särskilt standarddokument finnas där alla parametrar, oförutsedda merarbeten mm regleras. I detta ska också materialet specificeras och prissättas tillsammans med arbetstid och tidskostnad.
Ska också innehålla försäkringar, ackrediteringar och behörigheter och likn.
Nu har man ju liknande inom nybygg men det borde finnas på allt arbete, oavsett kostnad eller tidsåtgång.
Det skulle både seriösa hantverkare som inte saltar räkningar eller gör dåliga jobb och kunderna tjäna på.
Detta skulle ge ett hårt slag mot den oseriösa verksamheten och lyfta statusen och sannolikt lönsamheten hos de seriösa samtidigt som konsumenterna skyddas från miljardbedrägerier.
Att vi inte fått det, med tanke på den ständiga debatten, är ju en politisk gåta om något.
 
Nimajneb skrev:
Ordet rötägg kan ju med all rätt uppfattas som ganska starkt.
Jag hade en vän hemma idag för att hjälpa mig lite med renoveringen av trapphuset till övervåningen.
Jag berättade även att jag skulle ta hit en elektriker om någon vecka för lite småpyssel och han rekommenderade direkt en som han hade haft hemma för 3 veckor sedan. Bedömningen var att elektrikern hade fixat det på en dag som han lovat och att han tom fick rabatt på delar av materialet.

hmm, sa jag men bad att få kolla på fakturan vilket han plockade fram från mailet.

Vi började syna den tillsammans:

- Offerten som han även den hade på Mail sa bara att arbetet skulle utföras 1 veckan i oktober, timpris, bilersättning tillkommer och att jobbet bör kunna utföras på en dag.

Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
Servicebil 250kr
FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m

När jag påpekade att ha tydligen blivit överdebiterad med ung en timme, 12km körning samt en tveksam servicebilskostnad. Att FKn eg var svindyr var ju liksom grädden på moset.

Det handlar ju inte om några jättepengar men någon självaktning måste väl man ha som hantverkare.

Jag tror att elektrikern kände sig helt seriös och kunden var ju nöjd...fram tills dess att han synade fakturan.

Jag kommer inte att anlita den elektrikern iaf härom någon vecka.
Du får ursäkta men tänk på att elnissen inte kan ta nått mer jobb den dagen (om han ska ha en normal arbetstid) så tim antalet begriper jag inte varför du reagerar på .. Sen en luch på 30min är inte heller det nått att gnälla om.

Sen meter priset - visst kanske i överkant..

Servicebil mil - ja , den ska också betalas

Måste ju även i detta fall fråga vad du jobbar med, för jag antar att du inte jobbar gratis eller?
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Ordet rötägg kan ju med all rätt uppfattas som ganska starkt.
Jag hade en vän hemma idag för att hjälpa mig lite med renoveringen av trapphuset till övervåningen.
Jag berättade även att jag skulle ta hit en elektriker om någon vecka för lite småpyssel och han rekommenderade direkt en som han hade haft hemma för 3 veckor sedan. Bedömningen var att elektrikern hade fixat det på en dag som han lovat och att han tom fick rabatt på delar av materialet.

hmm, sa jag men bad att få kolla på fakturan vilket han plockade fram från mailet.

Vi började syna den tillsammans:

- Offerten som han även den hade på Mail sa bara att arbetet skulle utföras 1 veckan i oktober, timpris, bilersättning tillkommer och att jobbet bör kunna utföras på en dag.

Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
Servicebil 250kr
FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m

När jag påpekade att ha tydligen blivit överdebiterad med ung en timme, 12km körning samt en tveksam servicebilskostnad. Att FKn eg var svindyr var ju liksom grädden på moset.

Det handlar ju inte om några jättepengar men någon självaktning måste väl man ha som hantverkare.

Jag tror att elektrikern kände sig helt seriös och kunden var ju nöjd...fram tills dess att han synade fakturan.

Jag kommer inte att anlita den elektrikern iaf härom någon vecka.
.

Han debiterade alltså 50kr/mil, och tog utöver det en avgift om 250:- för servicebilen, och som grädde på moset överdebiterade han sträckan med 12 km.
Som jämförelse kan man ta den milersättning större svenska företag ger sina anställda som kör egen bil i tjänsten, där ligger ersättningen på runt 30:-/mil. Fast det är klart, gör elektrikern som en annan hantverkare här på forumet, och leasear sin bil och byter vartannat/varttredje år, ja, då gäller det nog att plocka 50:-/mil och överdebitera om det ska gå runt.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Du får ursäkta men tänk på att elnissen inte kan ta nått mer jobb den dagen
Med minsta lilla planering så hanterar man sådana glapp utan problem, det finns massvis med saker att trycka in där, kundbesök, service och underhåll på egen utrustning eller administrativt arbete bara för att nämna några.
Ingen har 100% beläggning och det är en del av timpenningen, en självklarhet för alla seriösa egenföretagare.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Du får ursäkta men tänk på att elnissen inte kan ta nått mer jobb den dagen (om han ska ha en normal arbetstid) så tim antalet begriper jag inte varför du reagerar på .. Sen en luch på 30min är inte heller det nått att gnälla om.

Sen meter priset - visst kanske i överkant..

Servicebil mil - ja , den ska också betalas

Måste ju även i detta fall fråga vad du jobbar med, för jag antar att du inte jobbar gratis eller?
Du menar att en kund skall betala för hantverkarens lediga tid?

I realiteten skall denna tid antingen arbetas igen en annan dag eller ägnas åt offertarbete. Så fungerar det i övriga konsultvärlden. Lunchen får man normalt inte heller betalt för.
 
Sorry läste fel 0730 ... My mistake!
 
tobiast skrev:
Nämen precis, de saltar ju räkningarna som regel snarare än undantag. Struntar man i det som kund och värderar sitt eget arbete så lågt så är det ju upp till var och en.
Enda lösningen är lagstadgade avtalskrav på ALLA arbeten på/i byggnad och tomt mellan företag och privatperson.
Det skall finnas krav / lag på att avtal skrivs där arbetet och kostnaden preciseras.
För detta ändamål ska ett särskilt standarddokument finnas där alla parametrar, oförutsedda merarbeten mm regleras. I detta ska också materialet specificeras och prissättas tillsammans med arbetstid och tidskostnad.
Ska också innehålla försäkringar, ackrediteringar och behörigheter och likn.
Nu har man ju liknande inom nybygg men det borde finnas på allt arbete, oavsett kostnad eller tidsåtgång.
Det skulle både seriösa hantverkare som inte saltar räkningar eller gör dåliga jobb och kunderna tjäna på.
Detta skulle ge ett hårt slag mot den oseriösa verksamheten och lyfta statusen och sannolikt lönsamheten hos de seriösa samtidigt som konsumenterna skyddas från miljardbedrägerier.
Att vi inte fått det, med tanke på den ständiga debatten, är ju en politisk gåta om något.
Allt det du orerar om finns ju redan. Som privatperson skyddas du av indispositiv lagstiftning både vid köp av varor och tjänster.

Vidare finns redan en mängd allmänna bestämmelser som du kan använda dig av när du upphandlar tjänster. Googla Byggandets Kontraktskommitté. När det kommer till detaljutförandet finns Svensk Byggtjänsts AMA att använda i avtalet.

Det går alltså väldigt bra att få till ett ordentligt avtal där precis allt finns preciserat om man nu vill det. Frågan är om beställaren (kunden) har kunskapen? Om inte får han väl ta hjälp av en konsult- inte sitta här och gnälla för att han känner sig lurad.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.