Fick nyligen ett garage upprättat. Köpte en byggsats och beställde även montering från deras systerbolag, till fast pris.

Här är några relevanta utdrag ur villkoren.

Under "Villkor på arbetsplatsen":
"Byggställning eller rullställning beroende på byggnadens storlek ska uppföras."
samt
"Vid behov behövs hyresmaskiner och lyftar beroende på projekt och orderns innehåll/storlek."

Under "Fästmaterial och arbetsplatsomkostnader":
"Fästmaterial och arbetsplatsomkostnader, det gäller skruv, spik, handskar, presenning och annat som slits och kan behövas/används köps in av oss för montaget av projektet."

Sen står det generellt:

"Villkor vid beställning av Montage ligger dessa förutsättningar nedan som grund. Om någon av dessa förutsättningar inte uppfylls eller ombesörjs av beställare tillkommer kostnad motsvarande självkostnad + 15%."

Tillkommer ställning utöver denna fasta kostnad?
Är det försvarbart att t.ex. fakturera mig 300kr (inkl. moms) för en sopskyffel? Skulle den vara någon form av förbrukningsvara?
Eller 600kr för 2 par handskar?
Ska alla tillägg utöver detta fasta pris komma med ett påslag på 15%?

Vad säger firman som ansvarar för monteringen?

Om de har minsta erfarenhet borde de kunna uppskatta vad som behövas av t.ex handskar mm. Då skulle man kunna tycka att det var med i det fasta priset. Fast för att garantera att de inte gåt back om det krävs 4 par istf 2 par handskar lär de väl kalkylera med 4 par 1200kr men med ett lägre tillägg kanske bara 10%. Grejorna skall ju köpas in och levereras till byggarbetsplatsen. Med den principen kan de säkert offerera fast pris utan tillägg.

Dessutom kanske firman vet att behovet av vissa saker varierar väldigt mycket. Då kan det vara bättre ekonomi för beställaren att bara behöva betala för det som faktiskt går åt. Har TS en egen sopskyffel att erbjuda bortfaller ju den kostnaden helt. Ett vettigt alternativ kan man tycka. Men inte det enda!

Vad är egentligen frågan?

S
Be dem lämna skyffeln och handskarna eftersom du betalat för dem.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Pyrdon skrev:
Fick nyligen ett garage upprättat. Köpte en byggsats och beställde även montering från deras systerbolag, till fast pris.

"Byggställning eller rullställning beroende på byggnadens storlek ska uppföras."
samt
"Vid behov behövs hyresmaskiner och lyftar beroende på projekt och orderns innehåll/storlek."

"Fästmaterial och arbetsplatsomkostnader, det gäller skruv, spik, handskar, presenning och annat som slits och kan behövas/används köps in av oss för montaget av projektet."

Sen står det generellt:

"Villkor vid beställning av Montage ligger dessa förutsättningar nedan som grund. Om någon av dessa förutsättningar inte uppfylls eller ombesörjs av beställare tillkommer kostnad motsvarande självkostnad + 15%."

Är det försvarbart att t.ex. fakturera mig 300kr (inkl. moms) för en sopskyffel? Skulle den vara någon form av förbrukningsvara?
Hej
Jag tycker det låter helt normalt att entreprenören tillhandahåller det som omnämns i avtalet med ett påslag om 15% mot verifierad självkostnad.
Om sopskyffel har köpts in till ett pris av X+15%+moms = 300kr så är det rimligt.

Ställning brukar ofta vara tillkommande om inte annat avtalats.
Detta är oftast standardtext i många avtal men det står parterna fritt att avtala om något annat då det råder fri avtalsrätt.

Om man inte vill ha några tillkommande extra kostnader bör man innan man tar in anbud ange vad som skall ingå i entreprenaden.
I den bransch jag är verksam i står det ofta redan i förfrågningsunderlaget att samtliga hjälpmedel, lyftar osv skall ingå i det fasta priset.

/ Björkskär

O O skrev:
Vad säger firman som ansvarar för monteringen?

Om de har minsta erfarenhet borde de kunna uppskatta vad som behövas av t.ex handskar mm. Då skulle man kunna tycka att det var med i det fasta priset. Fast för att garantera att de inte gåt back om det krävs 4 par istf 2 par handskar lär de väl kalkylera med 4 par 1200kr men med ett lägre tillägg kanske bara 10%. Grejorna skall ju köpas in och levereras till byggarbetsplatsen. Med den principen kan de säkert offerera fast pris utan tillägg.

Dessutom kanske firman vet att behovet av vissa saker varierar väldigt mycket. Då kan det vara bättre ekonomi för beställaren att bara behöva betala för det som faktiskt går åt. Har TS en egen sopskyffel att erbjuda bortfaller ju den kostnaden helt. Ett vettigt alternativ kan man tycka. Men inte det enda!

Vad är egentligen frågan?
Jag tänker att eftersom de monterar en byggsats som de (systerbolaget) själva producerat, och antagligen har gjort det flertalet gånger, så bör de veta vad som går åt. Handskarna tyckte jag bara var dyra, och att de skulle behöva byta handlar var 8e dag (tid för monteringen) tycker jag är tveksamt. Sopskyffeln tycker jag också var orimligt dyr, och har jag inte sett skymten av. Dessutom tog jag på mig städningen så jag vet inte riktigt vad de skulle ha sopat upp. Dessutom har jag sopskyffel. Däremot är det småsaker. Främst hade jag väl inte räknat med att behöva betala för ställningen då det är en fast monteringskostnad som de har stenkoll på. Enda motiveringen skulle väl vara om kund själv har tillgång till ställning då? Men för priset skulle jag kunna ha köpt en ställning. Fick ju inte direkt någon förfrågan.

69k för monteringen (fast)
6.5k ställning (varav nästan 3k är transport från hyreslandslaget, vilket ligger 3km härifrån)
14.5k skruv, förbrukning osv...

B Björkskär skrev:
Hej
Jag tycker det låter helt normalt att entreprenören tillhandahåller det som omnämns i avtalet med ett påslag om 15% mot verifierad självkostnad.
Om sopskyffel har köpts in till ett pris av X+15%+moms = 300kr så är det rimligt.

Ställning brukar ofta vara tillkommande om inte annat avtalats.
Detta är oftast standardtext i många avtal men det står parterna fritt att avtala om något annat då det råder fri avtalsrätt.

Om man inte vill ha några tillkommande extra kostnader bör man innan man tar in anbud ange vad som skall ingå i entreprenaden.
I den bransch jag är verksam i står det ofta redan i förfrågningsunderlaget att samtliga hjälpmedel, lyftar osv skall ingå i det fasta priset.

/ Björkskär
300kr + 15%. Men skit samma.

Men det är alltså ett bygge av nytt garage, med kända förhållanden. Inte byte av något tak eller dylikt där de kanske inte vet vad de behöver. Tycker som sagt ställningen borde varit inräknad. Men det är ju klart att jag själv borde ha tagit diskussionen med dem i förväg. Såklart lätt att vara eftersmart och har man ingen erfarenhet av dessa grejor vet mam inte riktigt vad man behöver fråga om heller...

P Pyrdon skrev:

samt

Sen står det generellt:

Tycker det låter som en firma som lämnat för lågt pris och försöker ta igen det genom att fulfakturera för saker som går åt hela tiden.
Sen sopskyffeln borde ju gå att använda betydligt fler gånger än 1. Har en skyffel efter min pappa som dog för 20 år sedan som jag använder än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.