29 302 läst · 17 svar
29k läst
17 svar
Fästen till radiator
Sida 1 av 2
Jag söker med lys och lykta efter väggfästen till mina begangnade vattenradiatorer.
Jag söker fästen till
Enkelradigt kompaktelement Höjd 60 cm (2 element)
Sektionselement (6 element)
Någon i detta avlånga land som har några fästen liggande och skrota?
Eller någon som vet var jag skall söka?
Eller någon som har en bra ide hur jag skall tillverka egna?
Jag har sökt på de lokala återvinningsstationerna utan resultat.
Inga fästen = ingen värme... burrrrrr.
Jag söker fästen till
Enkelradigt kompaktelement Höjd 60 cm (2 element)
Sektionselement (6 element)
Någon i detta avlånga land som har några fästen liggande och skrota?
Eller någon som vet var jag skall söka?
Eller någon som har en bra ide hur jag skall tillverka egna?
Jag har sökt på de lokala återvinningsstationerna utan resultat.
Inga fästen = ingen värme... burrrrrr.
Om det är radiatorer av modernare slag finns det reservdelar att köpa. Har själv köpt till en Thermopanel-radiator. Kolla på www.thermopanel.se eller www.lundagrossisten.se.
Hur funkar www.dahl.se eller Rinkaby Rör?
Svårlöst helt enkelt! Återkommer när jag talat med min far som har 40 års VVS-erfarenhet. Han brukar lösa dessa knutar. En chansning: www.lundagrossisten.se?
Försök leta upp ett hyreshus där stambyte pågår, där åker tyvärr ofta fullt funktionella radiatorer med väggfäste, ventiler och hela köret i sopcontainern.
Att försöka hitta väggfäste av den här typen hos någon av de större grossisterna är lönlöst så håll hårt i era ni som har!
/Mario
Att försöka hitta väggfäste av den här typen hos någon av de större grossisterna är lönlöst så håll hårt i era ni som har!
/Mario
Verkar ju vara lönnlöst att leta efter fästen som passar mina element. :'(
Jag blir nog tvungen att konstruera egna fästen. Torde inte vara något större bekymmer... bara man kommer på hur fästet skall se ut.
Jag har haft sektionselement i fritidshsuet tidigare, men de var fastsatta med najtråd och eltejp. inte riktigt min stil. Jag vill ha ett stabilt, men estetiskt fäste.
Så om någon har en bra idé hur jag skall designa mina egna fästen till mina sektionsradiatorer så tar jag emot med stor tacksamhet.
Jag är inne på en idé där man skruvar i väggen en lång bult, typ franskskruv och istället för mutterskalle på franskskruven så är det maskingängar.
På bulten placerar jag en rörbit som distans för väggavståndet, sedan hänger jag elementet på bulten, (mellan sektionerna) och med en diskret bricka och mutter skruvar jag fast elementet.
Problemet är dock. Jag vet inte om dessa bultar redan är uppfunna eller om jag även måste konstruera dessa?
Jag blir nog tvungen att konstruera egna fästen. Torde inte vara något större bekymmer... bara man kommer på hur fästet skall se ut.
Jag har haft sektionselement i fritidshsuet tidigare, men de var fastsatta med najtråd och eltejp. inte riktigt min stil. Jag vill ha ett stabilt, men estetiskt fäste.
Så om någon har en bra idé hur jag skall designa mina egna fästen till mina sektionsradiatorer så tar jag emot med stor tacksamhet.
Jag är inne på en idé där man skruvar i väggen en lång bult, typ franskskruv och istället för mutterskalle på franskskruven så är det maskingängar.
På bulten placerar jag en rörbit som distans för väggavståndet, sedan hänger jag elementet på bulten, (mellan sektionerna) och med en diskret bricka och mutter skruvar jag fast elementet.
Problemet är dock. Jag vet inte om dessa bultar redan är uppfunna eller om jag även måste konstruera dessa?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag har inte tittat så noga på mina där hemma, men de hänger på ongefär det sättet. En bult och "vingar" som pressar fast radiatorn. Sektionsradiatorer tillverkas ju fortfarande har du tittat på deras fästen.
www.rettig.se
www.stjernradiator.se
www.rettig.se
www.stjernradiator.se
= skruvstift.Ranchn skrev:
Finns hos Clas i sjön:
Orginalfästena du söker kan du skymta i denna tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1107512961
Kan även hittas på skroten.
är det bara väggfästena? har 2 st över hemma (2 element satt med 3 fästen, lite overkill)...
err... har ju fästena i elementen kvar då också heh
tar en titt på dem imorron, bor i sollentuna / stockholm om du vill ha / jag får loss dem...
tjing
err... har ju fästena i elementen kvar då också heh
tar en titt på dem imorron, bor i sollentuna / stockholm om du vill ha / jag får loss dem...
tjing