Ska fästa ett räcke i detta golvet:
Eftersom stenen inte är massiv, så lär det ju inte gå att bara plugga och sätta med skruv.
Tänker då något i stil med att borra bort trägolvet 2 cm i diameter ca så att det inte är i vägen.
Borrar ner i stenen lite halv rymligt och fyller med kemankare.
Trycker dit gängstavar och ställer dit räcket så att alla verkligen kommer på rätt plats. Därför jag tänker mig lite rymligt hål också så att det finns lite justeringsmån.
Bra plan?
Någon som kan rekommendera ett kemankare, eller varna för något?
Hur lång tid brukar det ta innan dessa härdar?
Måste hinna sätta dit 6 gängstavar och få räcket på plats nämligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom stenen inte är massiv, så lär det ju inte gå att bara plugga och sätta med skruv.
Tänker då något i stil med att borra bort trägolvet 2 cm i diameter ca så att det inte är i vägen.
Borrar ner i stenen lite halv rymligt och fyller med kemankare.
Trycker dit gängstavar och ställer dit räcket så att alla verkligen kommer på rätt plats. Därför jag tänker mig lite rymligt hål också så att det finns lite justeringsmån.
Bra plan?
Någon som kan rekommendera ett kemankare, eller varna för något?
Hur lång tid brukar det ta innan dessa härdar?
Måste hinna sätta dit 6 gängstavar och få räcket på plats nämligen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 056 inlägg
Det finns hylsor att stoppa i när det är porösa stenar, härdtiden beror till stor del på hur varmt det är. Men förbereder man allt så brukar det funka. Har inte hittat något som är sämre än annat
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Måste du hinna få dit alla 6 på en gång? Dom flesta kemankare härdar fort som fan. Hade de funkat att ta en och en? Typ göra en mall som är på exakt rätt avstånd och sen fylla ett hål å få dit gängstången på precis rätt ställe å sen ta nästa? Fyller du alla 6 å de börjar jävlas nånstans kan de bli svettigt att hinna innan de börjar brinna ifrån dig.
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det är en lång "bräda" som ska sättas fast. Men borde gå att dela upp det. Sätta någon, vänta tills det härdat och lyfta av och börja om.S Snickarkirre skrev:Måste du hinna få dit alla 6 på en gång? Dom flesta kemankare härdar fort som fan. Hade de funkat att ta en och en? Typ göra en mall som är på exakt rätt avstånd och sen fylla ett hål å få dit gängstången på precis rätt ställe å sen ta nästa? Fyller du alla 6 å de börjar jävlas nånstans kan de bli svettigt att hinna innan de börjar brinna ifrån dig.
Tycker det står ca fem minuter på de jag tittat, så kan bli svårt att få dit alla på en gång.
Besserwisser
· östergötland
· 2 056 inlägg
Skulle tro att du kan tryck ut lite massa med jämna mellanrum så funkar det, den blandas i pipen så innehållet i tuben härdar inte. Annars får du köpa fler pipar och offra vartefter
Jag har testat dom flesta olika märkena och varianterna av kemankare på marknaden och alla är snarlika i sitt beteende.
Men som hemmafixare så är det väll enklast o handla typ eesve eller fischer på byggladan.
Skulle tippa på att du kommer ha en 5minuter på dig att rikta in och sen har det härdat på ca 60min.
Men förfarandet blir som följer, borra dina håla gärna med räcket som mall så du vet att hålen blir på rätt ställe. Alternativt att du mäter jäkligt noga, ha alltid en ökande måttkedja dvs från start till slut inte mäta cc mellan hålen då kan det snabbt bli fel.
Borra dina hål så rakt du kan, en lång borr är lättare att loda med synen än en kort. Krångla inte till det.
Sen ska du blåsa ur hålen med pump samt borsta hålen med rundborste.
Sen ska du i med en hylsa eftersom du inte har solida stenar.
Nu är man redo för kemankarmassan.
Man "vaskar" alltid första pumpen då det första som kommer inte är korrekt blandat. Man ser hur färgen ändrar sig när det är korrekt blandat.
Fyll från botten och 2/3delar upp Sen trycker du ner din kapade gängstång med en roterande rörelse. Det skall tränga upp lite massa för korrekt montage. Massan som kommer upp låter du härda innan du slår bort det, blir bara kletigt annars.
När stången är i botten så korrigerar du den så den står rakt.
Sen upprepar du detta på alla dina stänger.
När sedan massan har härdat så slår du bort det som trängt upp.
Eftersom du haft räcket som mall så är hålbilden korrekt men om någon stång pekar snett så tar du bara ett rör och böjer stången så det blir rakt.
Ska inte vara några större problem, bara man är noga med utmärkning eller använder sig av det som skall monteras som borrmall.
Ibland har vi tillverkat borrmallar om vi ska borra mycket av samma hålbild. Så kan du inte använda räcket så kan du göra en borrmall av osb eller liknande.
Vanligtvis när man kemankrar så borrar man 2storlekar större än stången upp till m16 m20 och större så blir det 4a storlekar större. Men då du ska ha hylsa så får du kolla med tillverkaren om hålstorlek och vilken hylsa till din gängstång.
Jag skulle nog mest troligen bara köra ett sättdjup på ca 100mm.
Men som hemmafixare så är det väll enklast o handla typ eesve eller fischer på byggladan.
Skulle tippa på att du kommer ha en 5minuter på dig att rikta in och sen har det härdat på ca 60min.
Men förfarandet blir som följer, borra dina håla gärna med räcket som mall så du vet att hålen blir på rätt ställe. Alternativt att du mäter jäkligt noga, ha alltid en ökande måttkedja dvs från start till slut inte mäta cc mellan hålen då kan det snabbt bli fel.
Borra dina hål så rakt du kan, en lång borr är lättare att loda med synen än en kort. Krångla inte till det.
Man "vaskar" alltid första pumpen då det första som kommer inte är korrekt blandat. Man ser hur färgen ändrar sig när det är korrekt blandat.
Fyll från botten och 2/3delar upp Sen trycker du ner din kapade gängstång med en roterande rörelse. Det skall tränga upp lite massa för korrekt montage. Massan som kommer upp låter du härda innan du slår bort det, blir bara kletigt annars.
Eftersom du haft räcket som mall så är hålbilden korrekt men om någon stång pekar snett så tar du bara ett rör och böjer stången så det blir rakt.
Ska inte vara några större problem, bara man är noga med utmärkning eller använder sig av det som skall monteras som borrmall.
Ibland har vi tillverkat borrmallar om vi ska borra mycket av samma hålbild. Så kan du inte använda räcket så kan du göra en borrmall av osb eller liknande.
Vanligtvis när man kemankrar så borrar man 2storlekar större än stången upp till m16 m20 och större så blir det 4a storlekar större. Men då du ska ha hylsa så får du kolla med tillverkaren om hålstorlek och vilken hylsa till din gängstång.
Perfekt, stort tack för det.L Lutte skrev:Jag har testat dom flesta olika märkena och varianterna av kemankare på marknaden och alla är snarlika i sitt beteende.
Blir så jag kommer att göra.
Tyvärr sket det sig att göra det idag, då jag nu upptäckte att jag inte fått med någon borrmall som ska användas till sidostolparna från räckestillverkaren.
Jag har använt Biltemas kemankare flera gånger. Billigt och funkar lika bra som många dyrare märken.M Mortsken skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Räckesstolpar ända nerifrån plint, eller separata fästa i bärlinan?
Altan & Uteplats -
Är detta mögel? Virke till räcke
Byggmaterial & Byggteknik -
Klurigt att fästa stolpe till trappräcke i bjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -
Räcker detta att fästa väggskåp i?
Kök -
Lämplig metod för att fästa spjälorna i detta räcke?
Möbelsnickeri