EddieHansson
Oavsett lär det funka bra. Det verkar som att våtrumslim är i princip samma som PVA-lim också.

Sakae från tidigare trådar:
https://coloramanorrkoping.se/wp-content/uploads/2019/10/Gipsskivor.pdf
Enligt branschrådet YBG ska limning användas vid rakskurna kanter samt hörn då de kräver högre hållfasthet än vad enbart spackling av remsa ger.
Det är också ok med limning på vanliga försänkta kanter.
6.3.2 Första spacklingen på fog med skuren kant

Fogar på gipsskivor med avskurna kanter ska vara preparerade genom fasning. Fasningen ska grundas före spackling vid YBG klass Q4. Detta för att förhindra fuktinträngning som i sin tur kan ge upphov till en upphöjd kant längs fogen. Första spacklingen utförs så att fasen fylls ut helt. Efter tork och avslipning läggs remsan i vävlim (vävlimmet ska ha en torrhalt på minst 20% enl. STB). Undvik att få lim på remsans ovansida. Efter tork spacklas fogen erforderligt antal gånger. Försänkta långkanter med fogsprång överstigande toleransen kan behandlas på samma sätt som en skuren kant.

Ovanstående behandlingsgång kan även utföras på försänkta kanter då du istället vill limma remsan.
 
L Lechuza skrev:
vad menar du med handelsnamn? Ber jag våtrumslim i yrkesbutik får jag våtrumslim. Ber jag om vävlim extra får jag vävlim extra eller förstår jag bara inte vad du skrev kanske?

i vilket fall som helst, JAG hade kört våtrumslim.
Mitt förslag var att vävlim är ett samlingsnamn för diverse produkter. Vanligt tapetklister och våtrumslim inkluderat. Vävlim med hög torrhalt kallas ofta för våtrumslim eftersom det är där det används.

Jag kör också ett våtrumslim, KP4 och det menar jag är ett vävlim med hög torrhalt. Låter det rimligt?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.