MathiasS MathiasS skrev:
kan vi inte skippa den diskussionen? Resten av världen är redan överens om att det är pappremsa som ska användas.
Bara det att många "hemmapulare" verkar ha problem med att få pappremsorna att fungera bra.
Så att de är givna för proffsen som kanske är utbildade på korrekt applicering och har tränat mycket betyder inte att de är lämpliga för vem som helst.

Glasfiberremsa av bra kvalitet och av välkänt fabrikat är rätt så "fail-safe".
Detta är väl snart hundrade tråden i kategorin "pappremseskarvar" som spricker.
 
Hej, yrkesmålare här.

Man har slutat lägga remsa i mediumspackel då de hade tendens att spricka. Du ska använda särskilt spackel för att lägga remsan i.

lättare för många att limma remsan direkt istället. Men använd våtrumslim, testat vävlim när de andra varit slut men de remsorna sprack.

Köp en liten roller (musrulle), rulla från burken våtrumslim direkt på skarven flödigt. Lägg dit pappersremsan sen tryck till med din spackel varsamt. Du lär märka tillslut hur hårt du kan trycka och behandla remsan för den kommer flytta på sig och vecka sig om du slätar för hårt. När du tryckt till den färdigt kan du bara dra av limresterna med din spackel, behövs inte torkas me fuktig trasa.

jag rollar sen alltid ett tunt lager lim utanpå remsan efter den blivit slätad, blir perfekt
 
  • Gilla
Spoz och 5 till
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så att de är givna för proffsen som kanske är utbildade på korrekt applicering och har tränat mycket betyder inte att de är lämpliga för vem som helst.
Problemet är väl lite att det inte funkar att göra det enligt tillverkarens monteringsanvisningar, vilket objektivt sett får anses vara definitionen av en "korrekt applicering". Utan att man måste känna till hantverkarens "hemliga" McGyver-knep för att få till det.

Så här skriver t.ex. Gyproc i sina monteringsanvisningar:
"Pappersremsan fästs genom att den bakas in i spackelmassa. Skarvspacklingen utförs så att försänkningen utfylls i sin helhet och pappersremsan läggs i det våta spacklet och trycks ner så att den får vidhäftning över hela ytan. Använd pappersremsa som är finperforerad och därför inte bildar luftbubblor under remsan. Spackla
sedan ett tunt lager över remsan innan den har torkat. Sedan spacklet torkat och avslipats görs en till två spacklingar upp till helt slät yta beroende på YBG-klass. Spacklingens bredd ökas till 250 mm. Efter torkning och slipning är fogen färdigbehandlad."
 
Det har alltid varit svårt att spackla in pappremsa eller glasfiberremsa. Att limma papper har aldrig varit svårt och är nästan omöjligt att misslyckas med.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
L Lego Pusselsson skrev:
@MathiasS @Lechuza fungerar detta lim bra? [länk]
nej du ska ha det som heter ”extra” i deras sortiment, det har rätt torrhalt.
 
Det är inte direkt raketforskning att lära sig spackla in remsan utan att först limma fast den..
 
  • Gilla
Spoz och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
raveper raveper skrev:
Det är inte direkt raketforskning att lära sig spackla in remsan utan att först limma fast den..
Synd att behöva forska alls när man kan använda teknik som man lärt sig i förskolan ;)
 
L Lego Pusselsson skrev:
Hittar inget våtrumslim extra på deras site, hittar detta vävlim extra, fungerar det?
[länk]
ja det är den jag menar
 
  • Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Att limma papper har aldrig varit svårt och är nästan omöjligt att misslyckas med.
Nä, det framgår ju tydligt av diskussionen... ;)

MathiasS MathiasS skrev:
Nej det där limmet har för låg torrhalt.
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska inte ha något lim utanpå pappremsan. Torka bort överflödigt lim med en fuktig trasa.
MathiasS MathiasS skrev:
nej du ska ha det som heter ”extra” i deras sortiment, det har rätt torrhalt.
 
C cpalm skrev:
Nä, det framgår ju tydligt av diskussionen... ;)
Det var en billig poäng tycker jag.

Går man till färgaffären så får man direkt det lim man ska ha. Torrhalt över 20%. Och i huvudsak, det är själva praktiken som är svår att misslyckas med, inga svåra moment man behöver öva på. Men det förstod du ju egentligen.....
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
jag använder detta: [länk]

inga kollegor eller någon annan målare jag vet använder vävlim att limma remsor. Rekommenderar våtrumslim helt klart, särskilt när du redan ska göra om ditt arbete hehe.
men handelsnamnet på ett våtrumslim är ju "vävlim" så det är ju sak samma faktiskt. Det är ju i huvudsak torrhalten som skiljer våtrumslimmet från vanligt tapetklister.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
men handelsnamnet på ett våtrumslim är ju "vävlim" så det är ju sak samma faktiskt. Det är ju i huvudsak torrhalten som skiljer våtrumslimmet från vanligt tapetklister.
vad menar du med handelsnamn? Ber jag våtrumslim i yrkesbutik får jag våtrumslim. Ber jag om vävlim extra får jag vävlim extra eller förstår jag bara inte vad du skrev kanske?

i vilket fall som helst, JAG hade kört våtrumslim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.